Montering Marker Kingpin

Montering Marker Kingpin
Har dunkat ut ett antal kungpinnar på jobb, men då med borrmall från Marker såklart.
Skulle inte säga att det är så mycket speciellt att tänka på än vid en annan montering. Det enda, men det har du nog insett själv redan, är väl att ta det varligt när du ska dra på häldelen på själva plattan den sitter fast i/står på. Den där tunna flärpen i plast/kolfiber mår bra av att du inte brukar våld på den..

Så länge du mäter noga och pillar lite så kommer det gå utmärkt med pappersmall och bästa DIY-stilen.

Montering Marker Kingpin
Hör med en butik som driver med skidor så som XXL eller liknande. De har mest troligen en Marker kingpin mall du kan låna där ????

Montering Marker Kingpin
Mountain_Man sa:
Jag är lite sugen på att sätta på ett par Marker KingPin på mina Opinion. Någon som har monterat KingPinen själv? Något speciellt att tänka på?

Yorå ... jag har kikat här https://www.wildsnow.com/18190/how-to-mount-marker-kingpin-ski-touring-binding/

/MM
Vad behöver du mer än Wildsnow ? Är väl bara att tuta och köra.
Mäta 2 ggr och borra 1 gång.

Står i begrepp att göra ungefär samma sak. Ska bara bestämma mig om jag "måste" köpa" ett par Carbon Opinon också eller om det får bli på LDE varianten.

Senast ändrad:
Montering Marker Kingpin

@xviggenx Har du (eller någon annan) märkt att mittpunkten på pjäxan hamnar framför monteringslinjen på skidan efter att allt är monterat och klart? Har borrat två par ute på skidfabriken och bägge paren har hamnat 8 mm framför monteringslinjen när jag klickar i bidningen och drar på förspänning. Och då har jag varit grisnoga med längden på sulan, placering och allt. Mätte till och med sulan för att vara stensäker på att mittpunkten sitter rätt, och det gör den. Dubbelkollade mot en mall på Skidsport och den lirar perfekt med samma hål. Så antingen är det knas med alla mallar eller något annat. Skulle vara intressant att jämföra med en annan montering från annat håll, kanske med en annan pjäxa än Lupo TI också.

Montering Marker Kingpin
Glisseur sa:
@xviggenx Har du (eller någon annan) märkt att mittpunkten på pjäxan hamnar framför monteringslinjen på skidan efter att allt är monterat och klart? Har borrat två par ute på skidfabriken och bägge paren har hamnat 8 mm framför monteringslinjen när jag klickar i bidningen och drar på förspänning. Och då har jag varit grisnoga med längden på sulan, placering och allt. Mätte till och med sulan för att vara stensäker på att mittpunkten sitter rätt, och det gör den. Dubbelkollade mot en mall på Skidsport och den lirar perfekt med samma hål. Så antingen är det knas med alla mallar eller något annat. Skulle vara intressant att jämföra med en annan montering från annat håll, kanske med en annan pjäxa än Lupo TI också.
????
w4myu.jpg

Montering Marker Kingpin
Jarle sa:
Du glömmer bort två saker här, gode herr Jarlefläns:
1. Det finns vissa av oss här ute i den riktiga världen som gillar att gå till våra åk mellan varven och:
1.1 Inte vill slita alltför ont uppför och tycker att rambindningar suger jöv.
1.2 Efter empiriska studier tycker att Kingpin de facto fungerar ganska så bra till det mesta utom att stompa Hollywood på Bec des Rosses, vilket vi ändå inte hade lyckats klara av med korsbanden i behåll ens med benen fastmonterade i en Look P18.

2. Faktiskt åker skidor och inte bara leker American Ninja Warrior på gymmet.

Montering Marker Kingpin
Glisseur sa:
Jarle sa:
Du glömmer bort två saker här, gode herr Jarlefläns:
1. Det finns vissa av oss här ute i den riktiga världen som gillar att gå till våra åk mellan varven och:
1.1 Inte vill slita alltför ont uppför och tycker att rambindningar suger jöv.
1.2 Efter empiriska studier tycker att Kingpin de facto fungerar ganska så bra till det mesta utom att stompa Hollywood på Bec des Rosses, vilket vi ändå inte hade lyckats klara av med korsbanden i behåll ens med benen fastmonterade i en Look P18.

2. Faktiskt åker skidor och inte bara leker American Ninja Warrior på gymmet.
Vilken riktiga värld? Är det den där gemensamma uppfattningen av verkligheten, aka samhället? Isf vill jag inte vara med! Den är läskig.

Jag tvivlar inte på att kingpin fungerar alldeles ypperligt, jag tycker bara att det är lustigt att de eventuellt klantat mallen. Nästan löpsedelstoff att marker skulle ha begått ett misstag i någon konstruktion.

Crossfit lämnar jag däremot åt andra - oavsett vad en herre med rosa kycklingben häver ur sig. Jag är alldeles för lat före såntdär. Skidåkning är ju inte ens kul.

Montering Marker Kingpin
rabbit sa:
Jag tolkade det som att han flyttat ifrån åre... ;)
Jag bor i Såå, granne med en flyktingförläggning med 600 syrier och afghaner som står på E14 och liftar in till byn varje dag. Om det inte är en bild av verkligheten i Sverige i slutet av nådens år 2015, så vet jag inte vad som är. Å andra sidan, 08-orna har precis anlänt så dom väger väl upp åt andra hållet.

I vilket fall som helst så har gåtan fått sin lösning. Mitt på Åre torg träffade jag idag på ingen mindre än Völkls starke man i Sverige, Mr Johnny Starfighter, som berättade att den först matchen av mallar som han fick visade sig ha ett tryckfel på klistermärket med mittpilen på sidan som resulterar i att bindningen monteras 8 mm för långt fram med dom. Givetvis har dom mallarna hamnat på dom två ställen jag borrat skidor på... Tyskarna har fixat nya klibbor så förhoppningsvis ska problemet snart vara löst. Men kolla först innan montering för att vara helt säker. Om mittpunkten på pjäxan linjerar med monteringslinjen på själva mallen är det fel, den ska hamna strax framför (8 mm för att vara mer exakt) för att det ska bli rätt.

Montering Marker Kingpin

@Glisseur: Det här har jag inte stött på faktiskt, har ju iofs mest monterat Kingpin för demo och då kanske inte problemet märks lika noga eftersom du har en flyttbar tådel.

Jag anar att vi också har en mall med tryckfel nu när du säger det där med att pucken inte ska linjera "mitt-mitt" med mallen utan 8mm framför.... Tycks mig minnas en montering senast igår där pjäxans mitt satt klockrent mot klibborna på mallen. Verkar som jag får lyfta luren till Herr Starfighter imorgon!

Snödjup

Snödjup har sommaruppehåll i väntan på vinterns snödump.
Tillbaka
Topp