Montering Nordica Helldorado 2016?

alexman

Medlem
Detta med montering av nya skidor där man får olika bud från butiker.

Som ni kan se på bilden finns det två allternativ till montering, center mount och classic mount.
Vilket utav dessa skall man utgå från?
2 cm bakom center?
Mitt på Classic?

Jag åker trots pappa till två sjukt fort, hårt och 90% offpist.

Hjälp!

Senast ändrad:
Det där beror i huvudsak på åkstil om du kör med plöstryck eller mer neutralt, men även pjäxans vinkel framåt och vid extremer på pjäxstorlek. Även lutning på bindning kan spela in, säkert också en del annat. Säkert folk som kan det där bättre, men mina 193:or är monterade på -0.25 från classic (redan monterade vid köp), vilket känns något långt bak för mig. Skulle säga att 1 cm framför classic är en bra utgångspunkt om du kör med plöstryck och har en normal friåkningspjäxa och alpinbindningar. Med neutral stance kan du flytta fram, med aggressiv/race framåtlutning i pjäxan och old school teknik med mycket plöstryck kan du ev gå bak till classic linjen.

@johnnyrainbow
Gott att höra från någon med samma skidor. Nöjd förövrigt med skidorna?
Setup ser ut som följer: Helldorado 185, Marker Jester, Lange RS130
Mina Lange är förhållandevis neutralt inställda och jag åker oftast med plöstryck/framåtlutad.
Känns som om det låter klokt att montera 1cm framför Classic och precis som du skriver då ha möjligheter att flytta bindningen fram eller bak vid behov. TACK!

Någon mer med erfarenhet som vill bidra?

Senast ändrad:
Personligen så gillar jag ca -5cm till 6cm från mitten på liknande skidor. Brukar kännas bra för det mesta.
För övrigt blev din formulering väldigt rolig när du missade ett komma :P

Tillbaka
Topp