Montering på Rossignol Experience 88

Monterat

Ny medlem
Köpte ett par 170 cm Rossi Exp 88 i går monterade Axium 12 på rekommenderat ställe. Provade i Kåbdalis idag och tycker jag står alldeles för långt fram. Jämförde med mina 168 cm Scott Mission (också monterade på rek) som jag tycker jag står perfekt på. Med Rossi känns det som att man har för mycket skida bakom sig.

Jag funderar på att flytta bindningarna minst 2 cm bakåt. Är jag helt ute och cyklar?
Är kanske inte skidan för mig, tycker om Scott Mission men de känns lite för mjuka, har även ett par Fischer Progressor 9+ 165 och tänkte Rossin skulle vara en bra kombination istället för dessa och Scottarna.

Många skidmodeller som kommit de senaste åren har en skärning och styvhet som är anpassade för en monteringspunkt som är betydligt längre fram på skidorna än vad som varit normalt tidigare. Jag har inte kört E88 men det är sannolikt att det är på det sättet. En jämförelse med Mission är knappast relevant.

Om jag var du skulle jag ge E88orna några dagars inkörning innan jag började exprimentera med monteringspunkten.

/MM

Senast ändrad:
Tack för svaret.
Problemet är att jag tycker jag får mindre kontroll när det går undan lite. Känns betydligt mer instabilt än med Scott som ändå har en radie på typ 13. Det känns som jag vill åka med bakvikt på Rossi de ger bra stöd pga längden bakom, men då svänger de inte som jag vill och känns allmänt fladdriga. Står jag som på Scott känns längden framför fötterna väldigt kort och som att de nästan vill snurra. Svårt att förklara.

Du har nog rätt, jag ska köra dem lite mer. Synd att jag inte har bindningarna från Scott på dem där kan jag flytta några cm fram eller bak.

Åkte mycket i ungdomen, kom tillbaka för c:a 8 år sen. Har bara kört rena pistskidor under 74 mm (Atomic Metron 9, Fischer Progressor 9+) före Scott (86 mm) och gillar flytet på dem men när jag pressar som jag kan med Fischerna känns de lite mjuka.

Är 170cm/80kg hyfsad teknik på vanliga pistcarvers.

P.S. hyrde ett par K2 Sidestash i Gränsen under påsk och mot alla mina förväntningar gick de helt OK i pisten. Åker tyvärr mest i pist typ Kåbdalis och då tycker jag de är för breda.

Tillbaka
Topp