Skillnad med och utan platta under bindningen, Rossignol Experience 88

High

Medlem
Spontanköpte ett par Experience 88 Open :P
Kollade inte skillnaden mellan de olika modellerna, men har nu förstått att Openmodellen jag köpte har (till skillnad mot TPX-modellen) bindningarna fast monterade på skidan utan platta under bindningen...

Kommer detta märkas av mkt vid åkning? Jag åker i princip uteslutande pist.
Modellen med platta under kommer man väl lite högre upp från snön och gör skillnad i svängarna. Men är det något man kommer känna av som sagt? Är det värt att böka med returnering och byte tro?
Jag skulle väl kunna säga att jag är en medelgod/avancerad åkare, typ....

Alla input är av värde, för ska jag byta så måste det gå undan. Åker iväg nästa helg :D

Senast ändrad:
Efter en hel del googlande hittade jag en tråd på ett italienskt forum där man testat både Openmodellen (utan platta) och TPX-modellen (med platta, dock ganska tunn platta tydligen).

De kom fram till följande (google translateöversättning)

"The OPEN mounted with Axial3 120 directly to the ski is more precise in particular skiing on hard snow and ice and of course also in fresh, the attack is very stable and the set-ski-boot binding is more homogeneous and rigid and consequently the response is more dry and precise in comparison of TPX.....

And this applies to all the skis with plate and traveling connection !!! In fact there is no manufacturer that makes high-level ski and performing (expert / race) with mobile bindings....

The speech of the plates with traveling connection is matter of comfort especially for retailers that need to mount the bindings in 3 min. Shoving on the track both front and back and that's it"

Verkar detta troligt?
Är inte speciellt insatt i bindningars teknologi...har dock förstått att plattan gör det enklare att komma upp på kant, men är det så stor skillnad utan så att man kommer märka någon skillnad med tanke på att de är ganska breda för att vara pistskidor?

Ägde själv ett par Experience 88 Open under två säsonger för några år sedan. Svårt att se att du skulle uppleva den som svår att få in i sväng, som jag kom ihåg det så svängde dom så fort du kantade minsta lilla. Så att komma in i sväng var en av deras starkare sidor. Väl uppe på kant så var greppet grymt, bara att hålla tryck på kanten och skidan körde i/över/igenom in princip vad som helst :)
Har ingen erfarenhet av TPX-modellen, men min generella upplevelse gällande bindningar i skidan/på platta stämmer bra överens med den beskrivning du hittade. Personligen föredrar jag bindningen monterad direkt i skidan just därför att det ger en större känsla av kontakt med underlaget (inbillning?).

Sammanfattningsvis tycker jag det bara är att tuta och köra, svårt att se att du skulle bli missnöjd med Open-modellen. Är en skida som jag hade mycket kul på, så mycket att jag nu när jag till nästa säsong funderar på att utöka från en 1ski-quiver till en 2ski-quiver överväger att köpa ett par igen!

Hoppas det hjälpte, lycka till!

Ok, tack för svaret!
Skidan har ju fått väldigt mkt beröm på diverse skidtester på Youtube. Å andra sidan verkar de ha TPX-bindningen på den svarta Openmodellen av Experience 88....men det kanske är för att många ska testa skidan vid testdagar...
Går det att eftermontera en platta till Axiumbindningarna?

Edit:
Såg nu i returvillkoren från stället där jag köpte skidorna att det inte går att returnera skidor med bindningar utan bindingsskena där man borrat i skidan... :rolleyes:
Undrar dock vad som gäller när det faktiskt inte stod någonstans i beskrivningen att det var bindningar utan platta?

Senast ändrad:
Efter en vecka i Trysil så kan jag väl säga att skidan är suverän. Inte lika kvick upp på kant och fartstabila som mina RTM 84 men fantastiskt allsidig. Fungerade suveränt i alla underlag som Trysil bjöd på under sportlovet: Manchester, nysnö och uppåkta eftermiddagspister.

Enligt skidverkstaden jag pratade med så skulle det inte heller vara några problem att bygga upp bindningen lite med TPX-plattan om man skulle vilja ha den ännu lite kvickare upp på kant och lite styvare. Men vette f-n om det ens behövs....

Tillbaka
Topp