Montering Rocker2 122, 11/12 - 12/13

skihard

Ny medlem
Med risk för att starta ytterligare en tråd om detta ämne Men jag måste få fråga!
(Har letat och läst massor av inlägg utan att finna svar)

Har köpt ett par Salomon Rocker2 122, -12/13. Längd 184. Rekommenderad montering är -3cm från TC. Jämför man med -11/12års modell i samma längd är Salomons rekommenderade placering -6cm från TC. Varför denna skillnad? Har ngn modifiering utförts på skidan eller är det teamåkarna som denna placering passar bättre för? Eller!?
Vilken monteringspunkt rekommenderar ni? Vill inte göra Schweizerost av mina nya lagg!

Tacksam för synpunkter.

/Ski Hard

-6 var verkligen en pinata-markering. Det blev inte rätt helt enkelt och därför flyttade de fram den till i år.

Hur kommer du använda skidan? Lite mer info om dig som åkare tack! Om du bara ska köra puder framlänges blir -3 bra, vill du däremot snurra lite och åka baklänges rekommenderar jag att du går fram till -2, ja kanske tom. -1,5.

Jag körde 192'an förra året på -2,5 och känslan var grym. Går man för långt bak tappar man stabilitet i tailen.

Carled sa:
-6 var verkligen en pinata-markering. Det blev inte rätt helt enkelt och därför flyttade de fram den till i år.

Hur kommer du använda skidan? Lite mer info om dig som åkare tack! Om du bara ska köra puder framlänges blir -3 bra, vill du däremot snurra lite och åka baklänges rekommenderar jag att du går fram till -2, ja kanske tom. -1,5.

Jag körde 192'an förra året på -2,5 och känslan var grym. Går man för långt bak tappar man stabilitet i tailen.
Menar du att det var en markering helt med ögonbindel!?

Har ingen tidigare erfarenhet av en skida med fullrocker och är oroad att monteringen kommer fel. Har du provat skidan med fjolårets rekommenderade monteringspunkt?

Jag kommer inte att frivilligt åka med näsan i fel åkriktning i ngn större utsträckning, (läs Old School :P ) den ska användas som lössnöskida i Svenska förhållanden. Men vill ändå att den ska vara kvick och lättsvängd vid skogsåkning.

Ja, Hasse är ju inte fel ute. Känns som att R115 eller kanske långa 108'an borde vara vettiga alternativ.

Näe, jag gick efter vad Cody och Mike D rekommenderade och jag tycker jag hamnade rätt direkt. Kolla vad MnO har skrivit om monteringspunkterna på den, på -4 och längre bak blir det verkligen inte mycket stabilitet i tailen. Jag snurrade ingenting med mina skidor utan var snarare ute efter stabiliteten som mer tail gav. Skidan har så bra balans så det kändes def. inte som att man faller över, står på mitten eller liknande som kan vara fallet med mittmonterade parkskidor.

skihard sa:
Jag gissar att traditionalister på bygget fick sätta det märket. Det är helt fel, inge snack. Jag tycker skidan går bäst åkmässigt nånstans kring -3.

Min sitter på -4.5cm nu och då börjar den vingla lite mer. Bättre flyt, ja. Men otvetydigt sämre när man driver på. Jag har ovanan att gå fram på plösen ibland när jag slappnar av, så för mig passar -4.5 bättre. Därför sitter den där. Men jag är väldigt medveten om vad det innebär också. Tro mig, jag och xJonx har lagt några timmar på det här... (läs: försett MnO med info för inlägget som nämns ovan). -6 är helt otänkbart.

Senast ändrad:
Hasse_Lindborg sa:
122 mm för lössnö i Sverige? Ännu en som gått på myten om "fatskis" ;);)
Jidder. Ett par 122:or går ju satans fint en puderdag, även i Sverige....

Sen hur ofta det händer är en helt annan sak. Men nog snöar det ibland alltid.

MarkusO sa:
Hasse_Lindborg sa:
122 mm för lössnö i Sverige? Ännu en som gått på myten om "fatskis" ;);)
Jidder. Ett par 122:or går ju satans fint en puderdag, även i Sverige....

Sen hur ofta det händer är en helt annan sak. Men nog snöar det ibland alltid.
Ett par skidor med 140 mm går oxå fint en puderdag i Sverige. Var inte riktigt det jag menade mitt inlägg som Carled förstod som uppenbarligen inte du gjorde.... ;););)

MarkusO sa:
skihard sa:
Jag gissar att traditionalister på bygget fick sätta det märket. Det är helt fel, inge snack. Jag tycker skidan går bäst åkmässigt nånstans kring -3.

Min sitter på -4.5cm nu och då börjar den vingla lite mer. Bättre flyt, ja. Men otvetydigt sämre när man driver på. Jag har ovanan att gå fram på plösen ibland när jag slappnar av, så för mig passar -4.5 bättre. Därför sitter den där. Men jag är väldigt medveten om vad det innebär också. Tro mig, jag och xJonx har lagt några timmar på det här... (läs: försett MnO med info för inlägget som nämns ovan). -6 är helt otänkbart.
Tack för ditt inlägg. Har mer vana med en front som driver skidan in i sväng och det med tryck i plösen. Kommer troligtvis få lite problem i början med R2:an. Det börjar att luta åt -3/-4 montering.

Då känns det ju verkligen som att 115 är ett vettigare val. Mycket mer skida framför foten och nästintill samma shape i nosen. Det är inte många milimetrar som skiljer när man lägger 192 och 188 på varandra så flytmässigt är det hugget som stucket.

Carled sa:
Då känns det ju verkligen som att 115 är ett vettigare val. Mycket mer skida framför foten och nästintill samma shape i nosen. Det är inte många milimetrar som skiljer när man lägger 192 och 188 på varandra så flytmässigt är det hugget som stucket.
Du har säkert helt rätt. Åker idag på ett par Sidestash som jag trivs mkt bra med. R2:an kändes som ett realistiskt val till "fatski" för mina åkförhållanden i bl.a. Riksgränsen, Kittelfjäll.

Hasse_Lindborg sa:
115 är fortfarande ett bättre val då än 122 och den är bara lovsjungen överallt...
Jag vet inte om jag skulle vilja kvantifiera till att säga att den ena är bättre än den andra. Det känns mer som det är två smaker sprungna ur samma grundbygge. Mer personlig preferens och fråga om vad man vill åt för egenskaper. En del kan nog sakna lekfullhet i 115, samtidigt som en del kanske föredrar det stöd bakåt som den ger relativt 122:an.

Tillbaka
Topp