montering!?

cgare

Ny medlem
montering!?
ska montera ett par salomon 912 ti på
ett par nya scott aztec. Funderar på om jag behöver någon extra platta,
känns som om det skulle behövas!?

montering!?
Nej, inte på offpistskidor. Plattor är för pistskidor. behöver du veta varför får du fråga igen;)

Om du tänkte montera dem själv hoppas jag att du vet vad du gör och allra helst har en mall, frihandsmonteringar är otrevliga saker.
Annnars rekomenderar jag att du låter något proffs göra det åt dig, borde inte kosta mer än 200:- hos din lokala sportaffär. Det kan det vara värt när du ändå har skaffat skidor och bindningar för tusentals kronor.

Lycka till!

montering!?
Jag tror inte att du behöver någon extra platta på dina Aztec, och här kommer min motivering som "MarkusO" helt anonymt efterlyste.

Plattan är till för att få upp foten från skidans bas och på så vis öka momentet när du kantar skidan, det blir lättare att kanta och du kan få mera kraft ner i kanten. Detta är ju himla bra om man åker i hård pist eftersom man måste ha bra kantgrepp för att ex. ligga kvar i en skärande sväng.

Ska du däremot jibba eller åka offpist brukar de flesta skippa plattorna eftersom man i dessa discipliner inte ger ett flying f*** för kantgrepp, i synnerhet vid puderåkning eftersom kanterna ändå inte biter i pudersnön, här är det istället hela belaget som greppar.
Står man lägre på skidan (utan plattor) får man en lägre tyngdpunkt vilket ger bättre balans på var och en av skidorna, ex. kan man se att nybörjare och dito juniorer kör utan plattor på sina pistskidor.

Vidare kan sägas att iaf jag gillar att stå lägre/närmare underlaget då det ger bättre känsla för underlaget.

montering!?
tack! men allt det där vet jag redan. körde på
rossignol b2 förra året monterade med 120 pro med T-plate =5-10mm extra skulle jag tro, så
varför inte göra det på aztecn???? har pratat med ett antal av sveriges "större" skidbutiker och alla
säger olika. lite förvirrat???

montering!?
Jag skulle nog också satt platta på B2:an, (har det på mina B1:or) detta för att optimera skidans redan ganska goda pistegenskaper. Men jag antar att du inte tänkt att använda Azteken i pist så värst mycket...

Prova dig fram, du har ju redan skruvhålen i skidorna och det finns plattor som bara ligger som en distans mellan skida och bindning. Du drar altså samma skruv genom bindning och platta, inte som "flex-plattor" där plattan är skruvad i skidan och bindningen i plattan.
Min högst personliga uppfattning är dock att du ska strunta i plattan.

montering!?
Jo men skidbutiker kan man sällan lita på. (Såvida man inte vet att de är riktigt duktiga där inne)

Tror inte det är någon vidare med extra plattor på offpistlagg.
Förutom det som beskrevs ovan så har jag förstått att plattan medför att skidan kan kantas mer eftersom pjäxan kommer högre ovanför snön, vilket du har väldigt lite nytta av.
Sen ger en platta högre vikt också!

Tillbaka
Topp