Jag tror inte att du behöver någon extra platta på dina Aztec, och här kommer min motivering som "MarkusO" helt anonymt efterlyste.
Plattan är till för att få upp foten från skidans bas och på så vis öka momentet när du kantar skidan, det blir lättare att kanta och du kan få mera kraft ner i kanten. Detta är ju himla bra om man åker i hård pist eftersom man måste ha bra kantgrepp för att ex. ligga kvar i en skärande sväng.
Ska du däremot jibba eller åka offpist brukar de flesta skippa plattorna eftersom man i dessa discipliner inte ger ett flying f*** för kantgrepp, i synnerhet vid puderåkning eftersom kanterna ändå inte biter i pudersnön, här är det istället hela belaget som greppar.
Står man lägre på skidan (utan plattor) får man en lägre tyngdpunkt vilket ger bättre balans på var och en av skidorna, ex. kan man se att nybörjare och dito juniorer kör utan plattor på sina pistskidor.
Vidare kan sägas att iaf jag gillar att stå lägre/närmare underlaget då det ger bättre känsla för underlaget.