montering!

• Trådstartare Trådstartare frittjoff
  • Start datum Start datum
F

frittjoff

Guest
montering!
hej ska köpa nya lagg snart och e jävligt 50%50 på om ja ska ha mitt montering eller vanlig va kan ni säga. nackdelar och fördelar för man ska dra till alperna och då e de rätt segt me mitt monterat men man ska ochså hänga i parken här hemma i stockholm va ska man köra?

montering!
MITTMONTERAT!
Mer park-dagar än puder-dagar. Iaf för mig.
Går och köra puder med mittmonterat även man får bara luta sig bakåt lite mer.
Jag var typ samma som dig när jag fick nya skidor (garanti) och jag är helnöjd över att jag mittmonterade. Peace!

montering!
Du ska självklart inte mittmontera... bara blåsta småungar som gör sånt idag. Alla har nog börjat förstå att åker du inte 50% eller mer baklänges har du ingen nytta av det. Du snurrar minst lika bra med bindningen nån centimeter bak, och får då en jäkligt mycket roligare och skönare åkning både mellan hoppen och på resten av berget. Ska du dessutom till alperna är ju valet självklart!

Nej, jag tillåter dig inte att mittmontera :-)

montering!
tackar då vet ja men asså alla säger ju att de e skönare me mitt monstering när man ska flipa och stämmer de?

montering!
absolut mittmontering!
Har du fler park-dagar än övrig ska du mittmontera! Det är betydligt skönare i parken och det väger upp nackdelarna utanför!
Är det djupt puder är det väl fan abra åka fortare så flyter ud ändå, allt handlar om fart! och tro mig, det går att åka fort på mittmonterade skidor

montering!
Beror på hur mycket du åker och på hur bra på att du är att åka. Om du åker mycket i sthlm så Bör! du ha mittmonterat för där är det ju enbart park som du åker. Men visst vore det skönt att köra med bakmontering i alperna men jag tror ändå att mittmonterat kommer lösa sig bättre för dig för att du lär köra mer park än vad du kommer åka i pisten.

Fördelar med mittmontering: Lättare att snurra (tro mig!) Lättare att åka baklänges. Skönare att raila i think.

Dåliga nackdelar: Du kommer kunna åka lika skönt i pisten som med bakmontering. Du får de svårare i offpisten med mittmonterat.

Det går ju faktiskt bra att åka i pisten tycker jag. Men beror också på hur långa skidor du har. Om du nu är som varända jävla park råtta som kör med typ 20 cm skidor för korta än dem själva så går det skit tråkigt i pisten. Men om du har lite längre skidor tex 10 cm längre än dig själv så kommer det gå bättre för dig i pisten. I offpisten funkar mittmonterat men way säämre än bakmontering.

Så mitt slutliga svar blir att du väljer mittmonterat.

montering!
Ultimata lösningen är att gå upp i bredd! Dessutom brukar man inte mittmonterar skidor som inte är geometriska! så om de inte är det så montera 1-3cm bak för att inte komma för långt från skärningens centrum!

montering!
aahhhhh jag lackar sönder på alla jävla trådar och mittmonterat eller inte. Det GÅR att åka mittmonterat även i pisten. Den som säger annat kan inte åka skidor.

Åker du mycket park och således mycket switch ÄR mittmonterat att rekommendera. åker du switch vill du ha mycket tail att jobba med.

och nummer två. En halv eller en cm hit eller dit kommer inte att märkas för dig och 99% av alla andra som åker skidor. Heter du Anja Persson eller någonting annat och jagar 100-delar till vardags så självklart spelar det roll, men för dig, inte en jävla chans, du vänjer dig vid dina egna skidor och deras egenskaper och anpassar din åkning därefter.

montering!
aahhhhhh jag lackar sönder på folk som lackar sönder!!!

Vi snackade om offpist, inte pist!

Jobba med tailen, Hahahahahahahahahaha!

Och varför monterar Tanner 2cm bakom mitten?

Och sist men inte minst så lackar jag sönder på folk som "tror" men låtsas att de "Kan" !!!

montering!
men ja ska köpa ett par salomon suspect ..... de va nån gubbe som jiddra om radier e de värt att mitt montera då?

montering!
Är jibbers idag så klena att de inte orkar/kan snurra utan mittmontering?

Åker man någon som helst åkning utanför parken är det inte värt att mittmontera (så länge du inte har symetriska skidor dvs), de enda som tror annat är folk som aldrig åkt utanför parken, eller kan för den delen.

Josef_Winter: Märker du inte skillnad på 1 cm montering åt något håll tror jag snarare att det är du som inte kan åka, det spelar stor roll. Mantran (inte en parkskida men det hör inte hit) blir det ganska stor skillnad på om man monterar 1 cm bak...

Skulle vara intressant att se hur många av proffsen som kör mittmonterat, på icke symetriska skidor, i pipe där åkegenskaperna ställer lite krav.

peri sa:
men ja ska köpa ett par salomon suspect ..... de va nån gubbe som jiddra om radier e de värt att mitt montera då?
Radien är alltid den samma men skidan kan inte bete sig som den var tänkt om du mittmonterar den då skidans skärning (smalaste stället på skidan) ligger bakom mitten.

Senast ändrad:
montering!
Alltså vafan montering är individuellt, så länge du trivs med det åker du bättre.

montering!
tycker du ska köra nån cm bakom mittmonterat för då får du en skida som är kul att åka med men tappar lite i parken, men inte mkt äre !

Tillbaka
Topp