Monteringspunkt av Telemarkbindning

karlbolin

Ny medlem
Hur tänker ni med monteringspunkten för era skidor? Själv har jag nu monterat 2-3 cm bakom "boot centre" i enlighet med tips från https://telemarktalk.com/viewtopic.php?f=21&t=1870 på mina Nordica St:Ana och Fisher Ranger och känner inte att det är helt fel men har bara provat St:Ana på "boot centre" innan och skillnaden är inte jättestor, iaf i den lilla mån jag åkt utanför pisten i år.

Är det skillnad mellan pist/tävlings- och off-pist-skidor? Lite andra tankar om montering finns på länken: https://www.hyperspace.no/turblog/a...9-min-losning-pa-lett-telemark-topptur-utstyr som förespråkar att man sätter bindningarna på boot centre för att inte få moment som tynger ner skidan men med dagens skidor med rocker tänker jag att om man placerar bindningen långt fram så kommer punkten där skidan nuddar snön långt bak (förutsatt avv vi åker pist eller naturligt isad offpist som i år). What say you?

Mvh Karl

maglof

Ny medlem
Jag monterar bootcenter på linjen för NTN, har haft det så i alla år med NTN och tycker att det fungerar bra.
Med Rottefella kan jag flytta fram och tillbaka 15mm när jag monterar i mittersta uppsättningen av de tre hålparen. Jag gör det dock knappt aldrig.
Jag kan tänka mig att frammontera en ren pistracer men har aldrig känt behovet av det.
Rätt skida flyter fint i lössnö med sådan montering, även fischer ranger 99, i vart fall för mig. (Massor med lössnö i riksgränsen under vintern gick bra med den skidan)
Fullrocker som Katan skulle jag definitivt montera på linjen.

norly

Medlem
Vet inte vad som är rätt, men jag har alltid monterat mina skidor Boot center. råkade montera bindingen centrerad en gång, vilket är nån/några centimeter längre bak än pjäxans center och det gick inte att åka. så jag fick skruva loss och montera om dom..

karlbolin

Ny medlem
Efter en dag i Gränsen och ett par dagar på tur kan jag konstatera att Fisher Ranger My 89 är lite trög att initiera svängen speciellt när det var lite tyngre snö. Jag ska åka lite mer innan jag blir säker men en montering på boot center kanske är att föredra. Att shifta framåt kanske blir lite stökigt med mina inserts men får se vad som går att göra om det känns likadant nästa säsong.

Jag kan även rekommendera att ha 22Design Lynx i gåläge på tån vid åkning, skidan löste ut och remmen brast högt uppe i Vassi-technical. Skidan borrade ner sig i snön efter 50 m så säsongens turkvot förbrukades därvid.

Snödjup

Snödjup har sommaruppehåll i väntan på vinterns snödump.
Freeride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer
Topp