Monteringspunkt av Telemarkbindning

karlbolin

Medlem
Hur tänker ni med monteringspunkten för era skidor? Själv har jag nu monterat 2-3 cm bakom "boot centre" i enlighet med tips från https://telemarktalk.com/viewtopic.php?f=21&t=1870 på mina Nordica St:Ana och Fisher Ranger och känner inte att det är helt fel men har bara provat St:Ana på "boot centre" innan och skillnaden är inte jättestor, iaf i den lilla mån jag åkt utanför pisten i år.

Är det skillnad mellan pist/tävlings- och off-pist-skidor? Lite andra tankar om montering finns på länken: https://www.hyperspace.no/turblog/a...9-min-losning-pa-lett-telemark-topptur-utstyr som förespråkar att man sätter bindningarna på boot centre för att inte få moment som tynger ner skidan men med dagens skidor med rocker tänker jag att om man placerar bindningen långt fram så kommer punkten där skidan nuddar snön långt bak (förutsatt avv vi åker pist eller naturligt isad offpist som i år). What say you?

Mvh Karl

Jag monterar bootcenter på linjen för NTN, har haft det så i alla år med NTN och tycker att det fungerar bra.
Med Rottefella kan jag flytta fram och tillbaka 15mm när jag monterar i mittersta uppsättningen av de tre hålparen. Jag gör det dock knappt aldrig.
Jag kan tänka mig att frammontera en ren pistracer men har aldrig känt behovet av det.
Rätt skida flyter fint i lössnö med sådan montering, även fischer ranger 99, i vart fall för mig. (Massor med lössnö i riksgränsen under vintern gick bra med den skidan)
Fullrocker som Katan skulle jag definitivt montera på linjen.

Vet inte vad som är rätt, men jag har alltid monterat mina skidor Boot center. råkade montera bindingen centrerad en gång, vilket är nån/några centimeter längre bak än pjäxans center och det gick inte att åka. så jag fick skruva loss och montera om dom..

Efter en dag i Gränsen och ett par dagar på tur kan jag konstatera att Fisher Ranger My 89 är lite trög att initiera svängen speciellt när det var lite tyngre snö. Jag ska åka lite mer innan jag blir säker men en montering på boot center kanske är att föredra. Att shifta framåt kanske blir lite stökigt med mina inserts men får se vad som går att göra om det känns likadant nästa säsong.

Jag kan även rekommendera att ha 22Design Lynx i gåläge på tån vid åkning, skidan löste ut och remmen brast högt uppe i Vassi-technical. Skidan borrade ner sig i snön efter 50 m så säsongens turkvot förbrukades därvid.

Hej!
Jag behöver lite tips för montering av Telemark bindning.
Jag är en medioker åkare och tog upp telematiken igen förra året men tycker inte att jag fått till känslan rätt med nuvarande utrustning.
För att göra det svårare har jag bytt utrustning så att bindningen är bishop bomber.
Skidan är Head Super Cross
108-71-98
Radie 17
F-index 115
Jag upplever att skidorna svänger över i carven, jag har helt enkelt svårt att hinna upp i neutral innan svängen blir för lång och jag bromsar upp. Extra tydligt i flack backe.
Kan det vara en effekt av att bindningarna kanske sitter för långt bak? Att jag får för mycket skida framför foten?
Någon som varit med om samma?
Förslag på åtgärd?
Hemskt tacksam för tips!
Mvh Anders

Var sitter pjäxan på skidan?
Pjäxan har en nästan osynlig vertikal linje på insidan av foten, på utsidan på skalet. Skidan har också en eller flera linjer. Linjen på pjäxan bör monteras i linje med en linje på skidan. Så gör man alpint (med lite undantag) och så gör jagoch många med mig på telemark. (Förr var det vanligt att bakmontera telisbindningar och en del gör det fortfarande.)

Om ditt problem är att du tycker att skidan svänger för mycket (upp i backen och du stannar) så borde skidan vara frammonterad. (Man brukar frammontera pistskidor ibland för att få dem mer aggressiva in i sväng och mer lättsvängda)
Som jag förstår ditt problem har jag svårt att tro att bindningen är bakmonterad.

Det du upplever kan också vara en effekt av hur du belastar skidan och hur bindningen fungerar. Jag har inte testat Bishop och kan inte uttala mig om det.
Skidan är från 2002 så det kan hända att den är för mjuk för bindningen och därför svänger på ordentligt om du har vettig teknik, det är väl en 170cm? https://www.freeride.se/prylar/skidor/head-super-cross.html

Tack för svaret Maglof!
Aha, så det kan vara att foten ska ännu längre bak på skidan? Det är isf ett mycket lättare problem att åtgärda iom att det finns lite justermån!
Jag ska undersöka ifall jag hittar några vertikala linjer, återkommer!

Skidan bör vara lagom till min vikt osv men är ju absolut av äldre modell, dvs borde passa mig 😉

Vet inte vad du har för pjäxor men alla har nog inte en linje. Mät längden från de tre hålen fram till hälen och dividera med två så hittar du mitten på pjäxan. Linjera med strecket på skidan så har du en bra utgångspunkt! (som maglof skriver). Förr monterade man gärna så att de tre piggarna var på balanspunkten på skidan dvs på samma sätt som längdskidor. Känns förlegat, montering på samma sätt som alpint tycker jag funkar bättre. Lycka till! Bomber Bishop är coola!!

Klassisk smakfråga detta, bara för att lobba in ett alternativ så har boot center på boot center alltid känts för långt fram för mig. Då har jag fått ngt som liknar det som beskrivs ovan dvs skidan vill carva för mkt och lite ostyrigt. Jag tror du @Anderssnögubben precis som du misstänker har för lite, inte för mkt, skida framför foten.

Eftersom jag har stora fötter kör jag istället s k ball of foot på boot center vilket är ett annat vanligt alternativ dvs montera bak 3-5 cm så att fotens främre "trampdyna" hamnar över skidans boot center. :geek:

Eftersom jag har stora fötter kör jag istället s k ball of foot på boot center vilket är ett annat vanligt alternativ dvs montera bak 3-5 cm så att fotens främre "trampdyna" hamnar över skidans boot center. :geek:
Annars brukade de 2 vanligaste varianterna vara bof på 'center of running-surface' eller bof på balanspunkten.
bof på skidans boot-center-markering har jag faktiskt inte hört talas om tidigare.
Men den enda dåliga monteringspunkten är ju den man inte tycker om. :D
@Anderssnögubben : det finns väl tillräckligt många 'gamla rävar' och andra telis-entusiaster här på forumet för att du skulle kunna få direktkontakt och fara och åka med någon?
Bor du i västerbotten finns jag tillgänglig och du kan pm'a, bor du någon annanstans så skriv det här och se om du inte kan få lite mer påtaglig hjälp med både teknik och montering.
#snö

Tackar varmast för alla svar än!
Imorgon blir det bishops monteringsanvisning och skärskådandet av hur jag gjorde när jag satte på bindningarna (2år sedan, och har bara åkt med småbarnen sedan dess). Sen kommer jag troligtvis ändå testa att montera bak bindningar till helgen och prova hur det känns i den lokala värstingbacken (Skövde).
Återkommer med rapport!

Hej alla glada telistokar som engagerat sig i min ”överrotation” eller vad man ska kalla det!
Har nu monterat bakåt, inte fästplattan men bindningarna med de justerhål som finns. Ca 2,5-3 cm. Sjukt taggad på att testa till helgen!
Bilder på före/efter. Knappt det syns någon skillnad men kan ju hoppas att det märks på känslan och åkningen!
Bilderna är efter, efter, före, före

Bilagor

• IMG_3297.jpeg
    IMG_3297.jpeg
    660 KB · Besök: 126
  • IMG_3298.jpeg
    IMG_3298.jpeg
    1 MB · Besök: 122
  • IMG_3299.jpeg
    IMG_3299.jpeg
    622.5 KB · Besök: 124
  • IMG_3300.jpeg