Monteringspunkt fusion 105

RandoScando

Turtok
Någon som har insikt i monteringspunkten på Fusion 105 jämfört med andra Extrem-skidor?

Min extrem-historik är ett par förstagen Opinion 118 i 186 cm som var monterade på "progressive" (TC-3.5) och ett par Opinion 108 i 186 cm som jag är ganska säker på är monterade på linjen (korrigerat fel av mig, korrekt är TC-6). Nu har jag ett par Fusion 105 carbon ultra på ingång i 186 cm (skrällen) och är i valet och kvalet över monteringspunkt. Linjen på dem ligger också på TC-8, precis som på 108:orna.

Å ena sidan är det en skida med kortare rocker och mer spann jämfört med Opinionerna, så att flytta fram en centimeter eller två skulle kunna göra skidan lite mer rappare och lekfull - en egenskap jag uppskattat väldigt mycket med Opinion-skidorna. Å andra sidan är det en betydligt lättare layup på kolfiberskidorna jämfört med Opinionern jag haft som båda varit i klassiskt glasfiber-och-inget-skitsnack-stuk, så bara genom det inbillar jag mig att man får en skida som är lite rappare (och också lite lynnigare/bångstyrig), så av den anledningen skulle det kanske vara dumt att montera fram utan hålla sig på linjen.

Min åkstil i lössnö på bredare skidor är ganska långt från plöstryck och race-stilen, vanligen kör jag balanserat och surfigt med relativt jämnt tryck över hela fotenb(i brist på bättre beskrivning). Mina pjäxor speglar den stilen och är väldigt upprätta i skaftet (11 grader resp. 13.5 grader enligt producenterna).

Senast ändrad:
Inte kört så mycket annat i Extrem-lineupen men tycker mina Fusion 95 Carbon funkar klockrent på strecket.

@waxoff hade helt rätt - Opinion 108 har linjen på TC-6!

Så då lutar det nog ändå åt att montera fram en cm skulle jag tro. Men tar oavsett gärna mer input om någon har!

Nu åker jag Fusion 105 Reload och på 193cm som jag är lite kort - med tillräckligt tung på, så monterade jag på linjen även jag vill ha lite mer skida framför mig. Men som jag läser att du vill montera framåt och har lättaste modellen och jag åker den tyngsta -, så har vi nog lite olika krav på material såsom åkstilen skiljer lite också. Men jag kommer att köpa minst ett par till Reload oavsett.

Någon som har insikt i monteringspunkten på Fusion 105 jämfört med andra Extrem-skidor?

Min åkstil i lössnö på bredare skidor är ganska långt från plöstryck och race-stilen, vanligen kör jag balanserat och surfigt med relativt jämnt tryck över hela fotenb(i brist på bättre beskrivning). Mina pjäxor speglar den stilen och är väldigt upprätta i skaftet (11 grader resp. 13.5 grader enligt producenterna).
Om du kör med lite mjukare pjäxor och med lite mindre plöstryck tror jag -7 kan funka bra på Carbon Ultra. Även om konstruktionen är lättare än den vanliga Fusion så har du ju fortfarande samma geometri att förhålla dig till. Jag tycker själv att det är skönt att gå fram någon cm på turskidor för att få en enklare ingång i sväng utan att trycka i plösen på samma sätt som man kanske gör när man åker med hårdare pjäxor och styvare skidor.

Om du kör med lite mjukare pjäxor och med lite mindre plöstryck tror jag -7 kan funka bra på Carbon Ultra. Även om konstruktionen är lättare än den vanliga Fusion så har du ju fortfarande samma geometri att förhålla dig till. Jag tycker själv att det är skönt att gå fram någon cm på turskidor för att få en enklare ingång i sväng utan att trycka i plösen på samma sätt som man kanske gör när man åker med hårdare pjäxor och styvare skidor.
Ja, det är inga racepjäxor precis, men kör radical pro och slab mtn summit (men tvekar på att de sistnämnda kommer gå väldigt mycket på fusion-skidorna). Utan att förvänta mig att du kan ge mig alla svar, har du några tankar på +1 kontra +2 på fusion 105?

Senast ändrad:
Nu åker jag Fusion 105 Reload och på 193cm som jag är lite kort - med tillräckligt tung på, så monterade jag på linjen även jag vill ha lite mer skida framför mig. Men som jag läser att du vill montera framåt och har lättaste modellen och jag åker den tyngsta -, så har vi nog lite olika krav på material såsom åkstilen skiljer lite också. Men jag kommer att köpa minst ett par till Reload oavsett.
Det låter som två väldigt olika användningsområden, ja! :)

Tillbaka
Topp