Monterosa 11/12

stoof007

Ny medlem
Monterosa 11/12
Hej,

Likt alla andra säsongstrådar handlar denna om samma sak. Är det någon utöver jag (plus ett knippe vänner) som har planer på att säsonga i Monterosa ski kommande säsong?

Om så är fallet, och alla här på forumet inte är spritbummare, skulle det vara kul att höra om era egna planer och hur ni tänkt.

Ha en glad dag,

Christoffer

Monterosa 11/12
Vi kommer att vara ett stort gäng (~30 pers) från Svenska Turism och Skidlärarutbildningen på SCoTT som kommer vara ner vecka 2-5, alltså fyra veckor, och rejsa runt i våra blåa ställ. Vi kommer bo i Champoluc! Säg till så kör vi någon dag när det dumpat :)
Vart bor ni?

Monterosa 11/12
Kul, boende fortfarande oklart, kanske Champoluc. Jobb förmodligen i Tako ski shop (vilket ligger i Champoluc). Kul att andra med ska dit!

Senast ändrad:
Monterosa 11/12
Jag var där förra säsongen, bodde i Gressoney och tycker det var skönt att bo i "mitten" så man på morgonen kunde välja om man ville åka upp till Alagna eller Champolucsidan istället för att åka igenom hela systemet. Bor man i Alagna är det nog också ganska lätt att dra iväg för det är bara två liftar till toppen, men att sitta i Champoluc och bestämma sig för att dra till Alagna känns lite knepigare. Bara mina funderingar för er som funderar på var ni vill bo.

Var ingen monstersäsong snömässigt men jävlar vad åk det finns ändå! Varit där en gång tidigare när det tokdumpat också och då är de det bästa stället jag åkt på någonsin! Kommer nog åka dit nån gång igen, fast kanske inte på säsong.

Monterosa 11/12
felix sa:
Jag var där förra säsongen, bodde i Gressoney och tycker det var skönt att bo i "mitten" så man på morgonen kunde välja om man ville åka upp till Alagna eller Champolucsidan istället för att åka igenom hela systemet. Bor man i Alagna är det nog också ganska lätt att dra iväg för det är bara två liftar till toppen, men att sitta i Champoluc och bestämma sig för att dra till Alagna känns lite knepigare. Bara mina funderingar för er som funderar på var ni vill bo.
Kände lite likadant när jag var där 2009 en vecka, bodde precis vid liften i Staffal vilket var riktigt smidigt.
Kan man välja och vraka skulle jag också välja Gressoney.

Monterosa 11/12
Blir lite intresserad av Monterosa :)
Jag hade väl tänkt söka mig bort från spritbummarställen och överbefolkade skidorter. Har även funderat på Engelberg, någon ort i Kanada eller kanske jobb i Riksgränsen.
Hur lång är säsongen i Monterosa?

Monterosa 11/12
Lika lång som i andra delar av alperna. Det varierar ju såklart, men jag skulle hävda att dec-april alltid är åkbart.

Monterosa 11/12
Är i valet och kvalet mellan europa eller kanada men blir det europa så är ju grassoney ett hett alternativ. Är verkligen ingen spritbummre utan ger mig heller ut med splitboarden och köttar puder. Lät jävligt intressant att Scott nissarna skulle dit eftersom att 2 polare snart ska börja den utbildningen. Nån som har koll på medel snöfallet på en säsong? kommer jag va för bortskämd efter två 15m säsonger i kanada? sen är dte ju skillnad på snön och hur länge den håller sig

Monterosa 11/12
AxelB sa:
Är i valet och kvalet mellan europa eller kanada men blir det europa så är ju grassoney ett hett alternativ. Är verkligen ingen spritbummre utan ger mig heller ut med splitboarden och köttar puder. Lät jävligt intressant att Scott nissarna skulle dit eftersom att 2 polare snart ska börja den utbildningen. Nån som har koll på medel snöfallet på en säsong? kommer jag va för bortskämd efter två 15m säsonger i kanada? sen är dte ju skillnad på snön och hur länge den håller sig
Det är bara vi som går andra året som åker dit nu, dom kommer åka dit nästa säsong :)
I övrigt så är Monte Rosa väldigt soligt, men när det väl snöar så kan det snöa sjukt mycket. Men det går inte att jämföra med kanada..

Monterosa 11/12
Kul, det verkar komma en del svenskar ändå till Monterosa Ski i vinter.

Jag och två till ska dra ner till Alagna v3 i samarbete med Xtravel. Vi tänkte fylla en hel buss så är det någon som är sugen att hänga på är det bara att höra av sig. Bussen går från Jönköping via Malmö och sen vidare ner.

Vi kommer bo i Alagna btw, några fler som ska bo där?

Monterosa 11/12
Blir nog en säsong i Champ i vinter igen. Svårslagen kombination av skönt avslappnat folk och (oftast) folktomma backar.

Monterosa 11/12
dirtyK sa:
Vi var ett gäng där förra vintern, bodde i stafal, kolla in våran blogg med mycket bilder. Det var ett grymt ställe iallafall, riktigt bra åkning både över och under trädgränsen! Men räkna med mycket ensamma kvällar=)

http://www.snowroller78.blogspot.com/
Den där bloggen är episk, man kan inte annat än längta tillbaka!

Här är lite filmer från förra säsongen:

https://www.freeride.se/video/kolla-dar-nere-hjalmkamera-pa-stav-1/
https://www.freeride.se/video/puderkrig/
https://www.freeride.se/video/lagger-etta-och-fastnar-i-couloir/

Monterosa 11/12
Jag tänkte leta mig ner till Grassoney någon gång i februari-mars runt sportlovet antar jag.
HAr försökt läsa lite om ställena men inte fått fram speciellt mycket.
Men vad jag förstått är Champ stället för familjen, Grassoney är stället med oändliga pister men också en del fin skog?
och Alagna stället med ytor?

Monterosa 11/12
Svarre sa:
Jag tänkte leta mig ner till Grassoney någon gång i februari-mars runt sportlovet antar jag.
HAr försökt läsa lite om ställena men inte fått fram speciellt mycket.
Men vad jag förstått är Champ stället för familjen, Grassoney är stället med oändliga pister men också en del fin skog?
och Alagna stället med ytor?
Jag var där i vintras med min gode vän dirtyK och andra kompisar. Jag skulle väl säga att Champoluc är den största byn, och på den sidan av berget som vätter ner mot Champoluc fanns det mest pister. Vi friåkte in där så jättemycket, då jag upplevde att andra sidan hade mer att erbjuda, även om man helt klart fick några roliga åk där.

Om TS och alla andra som funderar på att åka har tänkt åka i grupp så rekommenderar jag Gressoney, då det ligger i mitten precis som felix säger. Rätt död dal i övrigt vad gäller det mesta i form av aktiviteter och annat kvällsgöra, men området champoluc-gressoney-alagna är så stort att det tar lång tid att ta sig från Champoluc till Alagna, sen är det dax att vända hem innan liftarna stänger.

Åker man ut ur dalen Gressoney så finns det ett riktigt fint ställe man kan klättra på. Bil rekommenderas starkt om man ska bo i Gressoney.

Monterosa 11/12
Svarre sa:
Lånar lite.

Vet någon hur helikopterskidåkningen runt Monterosa är?
hur är området, fallhöjd m.m
Jag var på Punta Gnifetti (4554m), den toppen ligger just vid insteget till ett mycket klassiskt åk i alperna, med en fallhöjd på ca 2500 och alpernas längsta colouir. Åket kallas Marinelli, du kan googla på det och hitta information. Antingen tar man helikoptern ditt eller så traskar du med hudar, vilket vi gjorde. Men som sagt åkte vi inte Marinelli, var bara bredvid insteget.

Jag hoppas jag kommer åka Marinelli i vinter.

Monterosa 11/12
O_lundberg sa:
Svarre sa:
Lånar lite.

Vet någon hur helikopterskidåkningen runt Monterosa är?
hur är området, fallhöjd m.m
Jag var på Punta Gnifetti (4554m), den toppen ligger just vid insteget till ett mycket klassiskt åk i alperna, med en fallhöjd på ca 2500 och alpernas längsta colouir. Åket kallas Marinelli, du kan googla på det och hitta information. Antingen tar man helikoptern ditt eller så traskar du med hudar, vilket vi gjorde. Men som sagt åkte vi inte Marinelli, var bara bredvid insteget.

Jag hoppas jag kommer åka Marinelli i vinter.
Ska du dit igen, säsong eller kortare sväng?

Monterosa 11/12
Sitter och planerar säsongen för fullt med diverse kamrater och letar efter priset på säsongspass för området. Det tycks vara väääääldigt svårt för italienarna att skriva ut detta på någon hemsida. Om någon har en sajt med vettig info (riktiga priser), posta gärna.

Tack på förhand.

Monterosa 11/12
stoof007 sa:
Sitter och planerar säsongen för fullt med diverse kamrater och letar efter priset på säsongspass för området. Det tycks vara väääääldigt svårt för italienarna att skriva ut detta på någon hemsida. Om någon har en sajt med vettig info (riktiga priser), posta gärna.

Tack på förhand.
Jag betalade 720€ för mitt förra vintern.

Monterosa 11/12
tjänna

har planerat in att säsonga i gressoney. äre lunch om jag kraschar i din lägenhet stoof007?

Ni andra som har säsongat där redan, vad hade ni för jobb och hur fick ni tag i det?

Monterosa 11/12
Haloj alla,

kanske missade det när jag skummade igenom, men jag och två kusiner lurar på att göra en säsong i Monterosasystemet och skulle helst vilja bo i Gressoney då det verkar ligga i mitten, har någon koll på vart man ska vända sig när man söker boende, någon schysst hemsida? Vi är som sagt mest intresserade av Gressoney men även Champoluc och Alagna är intressanta, även andra byar omd et finns! :D Ha det gött allihop!

Monterosa 11/12
Maila de olika turistinformationerna och förklara läget. De kommer att ge dig mailadresser till boenden. Det finner jag är den enklaste vägen.

Monterosa 11/12
Tack för tipset Stoof007, låter klokt. Var dock lurigt att hitta deras hemsida för Gressoney, eller gäller hemsidan för hela liftsystemet som turistinformation måntro? :)

Monterosa 11/12
Håller med dig Hanna! :D har mejlat själva Monterosa systemets hemsida för tips, men mina magkänsla och erfarenhet av italiernare säger mig att det ramlar in ett svar i december :) Stoof007 har du hittat en turistinformation för Monterosa systemet? :) Verkar som ett sjukt trevligt liftsystem för en säsong i alla fall! :D

Monterosa 11/12
info@gressoneymonterosa.it

Där har ni en adress som de svarar på. I alla fall svarade de på mitt mail. Det är till Gressoney, annars kan ni surfa in på www.alagna.it för att hitta mailadresser till olika residens i Alagna. Samma gäller Champoluc.

Google är din vän,

- C

Monterosa 11/12
Jag tror google translate kan va grejen. Eller känna en italienare.
Har någon en säng över i området så.. :)
Är det bra turmöjligheter i området även utan glaciärutrustning?

Monterosa 11/12
Google Translate är kanonbra. Jag var nere nu i helgen för att lösa jobb och boende, vilket slutade med att vi hamnar i Champoluc den kommande vintern. Hur som köpte jag en väldigt intressant bok: Polvere Rosa 3. Köp den för information och inspiration.

Det finns enligt boken mååååånga turer utanför Monterosas glaciärer, men även många turer på glaciär. Allt mellan himmel och jord.

Tror den går att beställa på nätet. Synnerligen bra läsning för att drömma sig bort såhär när det är regnig höst.

- C

Monterosa 11/12
Hemma nu. Åker ner igen kring första december. Talar inte många ord italienska, men det löste sig som tur var ändå.

- C

Monterosa 11/12
Stort tack för hjälpen Stoof! :D Hörde någon som gjort säsong tidigare som hade den boken, verkar som en god inspirationskälla ja! :)

Monterosa 11/12
Aha, vad ska du jobba med 007? jag ska plugga, glassigt att inte behöva jobba :)
Frågade du runt eller pratade du med någon turistinformation/lägenhetsfömedling därnere? Vilken flygplats är närmast?

Monterosa 11/12
Hyra ut lagg, 50 % jobb. Pratade med så mycket folk jag kunde.

Turin är nog närmst, KLM flyger dit, annars duger Bergamo med Ryanair, dock är ju deras extrapriser för skidor och väska och incheckning och mat och allting förjävliga. 25 kronorsbiljetten kostade helt plötsligt 1900...

Tillbaka
Topp