Monterosa (Champoluc) med barn

Christozzz

Aktiv medlem
Ska ev. åka med familjen till Champoluc vecka 1. Barnen är 6 och 10 och har åkt ca 2 veckor/år senaste åren och är goda skidåkare i relation till sin ålder. Men velar lite inför att systemet skulle kunna vara för avancerat. Röda fina och breda backar åt det blåa hållet är inga problem, men om det går mer mot svart kan det ibland bli väl brant för minstingen.

Någon som har egna erfarenheter av att åka i systemet med barn?

Inga problem alls, bra pistade och breda backar. Första två liftarna är gondoler så enkla för kidsen. Plus att Italienare är väldigt barnkära så alla är välkomna på barer och restauranger.

Tack!! Låter ju bra - rött på pistkartan kan ju betyda så mycket. Är det någon speciell del av berget som är det lite snällare röda? :)

Champolucs pister är jättebra för barn, långa och breda och lagom branta. Även Gressoneys pister passar nog bra så att ni kan få lite variation.

Sista biten ner mot Champuluc kan ju bli lite uppkörd men man kan ju alltid ta gondolen ner ;)
Det är ett kanon område :)

Risken är 10 åringen kommer bli besviken:
Det finns nämligen ingen park i hela systemet! 😱 (Åtminstone inte då jag var där 2019)

Dom brukar väl bygga upp en ovanför Gabiet eller har dom slutat med det? Iofs i Gressoney men inte så krångligt att ta sig dit.
enligt kartan har de en "park" ovanför Stafal, uppe vid på Bettaforca. Den "parken" kan dock mer liknas vid en usel skicrossbana.
Om kidsen vill åka park så skulle jag åka till annat ställe

enligt kartan har de en "park" ovanför Stafal, uppe vid på Bettaforca. Den "parken" kan dock mer liknas vid en usel skicrossbana.
Om kidsen vill åka park så skulle jag åka till annat ställe
Nu är jag ingen parkåkare men den vid Gabiet har ju varit relativt avancerad dom stora hoppen skulle jag inte våga hoppa i... Sen åker man kanske inte till Monte Rosa för parkåkning.

Inga hängivna parkåkare i vår familj, än så länge iaf - så det är lugnt.

Någon som varit i Antagnod, som ligger några kilometer bort? Är det värt ett besök?

Har bara turat en dag runt Antagnod i feb 2020 och har väldigt begränsad kunskap om systemet. Men pisten vi åkte tillbaka till byn var fin och lång. Kan nog vara helt rätt för barn i de åldrarna att åka i någon dag.
Har för mig att det var en charmig by med flera bra trattorior.

Första delen av pisten när man åkt dom 3 liftarna upp från Champoluc för att ta sig vidare mot fraschey/greesoney etc. är rätt smal och brant. Hade lätt varit en svart pist i Sverige. Där brukar de vara tjockt av italienare som hasar sig ner och bildar skridskois.
Sen skulle jag rekommendera att vänta några dagar, just v1 kan de vara helt galet mkt folk om det är kvar italienare efter nyår. Skillnaden på nyårsveckan och övriga januari är helt enorm. Går från 30-60 minuters liftköer till att man får leta efter människor på liftarna. Iofs ligger väl v1 relativt bra nu så har ni tur har dom flesta italienare åkt hem.

Bra info. Vår första skiddag blir på måndagen v1, så vi hoppas väl att värsta nyårsträngseln hunnit lätta lite…

Gissar att man då kanske hellre tar skidbuss eller bilen och tar sig upp på berget vid Frachey isf. Tack!

Bra info. Vår första skiddag blir på måndagen v1, så vi hoppas väl att värsta nyårsträngseln hunnit lätta lite…

Gissar att man då kanske hellre tar skidbuss eller bilen och tar sig upp på berget vid Frachey isf. Tack!
Hur hade ni det i Champoluc med kidsen? Några allmänna tankar eller rekommendationer så här i efterhand?

Tar över tråden här. Jag har lite frågor kring Punta Indren / Freeride Paradise.
Jag åker med min hyfsat erfarna 9-åring och jag undrar över lämpligheten eller möjligheten att dra med honom ända upp dit. När jag tittar på Youtube så ser jag videor som ger lite olika bilder av verkligheten. Dels barn som åker där men också trånga passager och hasning över klippkanter som även skrämmer mig själv. Hittar man ens ner själv utan guide? Verkar vara påbud om lavinrygga men det verkar ju vara lite si och så med det. Kasta gärna in era erfarenheter här! Vi åker dit i mitten av januari.

Hur hade ni det i Champoluc med kidsen? Några allmänna tankar eller rekommendationer så här i efterhand?
Vi hade det toppen! Men ska sägas att vår då 6åriga dotter hade gillat om det funnits fler barnvänliga backar, då även de enklare backarna ofta innehåller ngt liten brantare parti, men för åkvana och motiverade 9åringar inga problem. Vi bodde i Champoluc och åkte mest i området ovanför Frachey. Eftersom vi var två familjer med hyfsat små barn blev förflyttningarna mot Alagna-delen av systemet lite tungrodda så var faktiskt bara där en dag. Så var man ska bo är ju en svår nöt att knäcka, Gress bättre läge men Champoluc väldigt trevlig by. :)

Så var man ska bo är ju en svår nöt att knäcka, Gress bättre läge men Champoluc väldigt trevlig by. :)
Jag hade funderingar på Gressoney först, men efter en vandring med google street view i båda byarna så var det inte svårt att välja Champoluc som också hade någon form av civilisation. Men går det skidbussar genom byn? Vi kommer bo på Breithorn Hotel så det är ju en bit från liften.

Om man tycker att bykänslan är en viktig faktor så gjorde du helt rätt. Och det är inte på något sätt jobbigt att ta sig över till andra sidan.

Jo det finns skidbuss men den går inte jätteofta, som jag minns det gick den som passerade vårt boende bara en gång i timmen. Nu ser jag att ert hotell ändå är möjligt gångavstånd, om alternativet är att sitta och vänta på buss.

Vi bodde ett stenkast utanför själva byn (Chaplan) på ett airbnb så att gå var inte ett alternativ, men vi hade anlitat ett lokalt taxibolag där fri taxi under veckan ingick. Kändes som en bra deal om man ändå behöver transfer.

Senast ändrad:
Tar över tråden här. Jag har lite frågor kring Punta Indren / Freeride Paradise.
Jag åker med min hyfsat erfarna 9-åring och jag undrar över lämpligheten eller möjligheten att dra med honom ända upp dit. När jag tittar på Youtube så ser jag videor som ger lite olika bilder av verkligheten. Dels barn som åker där men också trånga passager och hasning över klippkanter som även skrämmer mig själv. Hittar man ens ner själv utan guide? Verkar vara påbud om lavinrygga men det verkar ju vara lite si och så med det. Kasta gärna in era erfarenheter här! Vi åker dit i mitten av januari.
Har åkt en del där både med och utan guide och det har inte varit påbud med lavinrygga dock med lavinutrustning. Det är offpist så man bör ha fullt kit och kunna använda. Det finns en markerad slinga ner som är snäll med ett brant tight parti. Det är en ganska lång transport in till pisten som delvis kan bli riktigt stökig. Finns även en del lite hårigare vägar ner. Med tanke på höjden så kan de bli väderomslag snabbt och det kan gå från god sikt till 0 på bara några minuter och då behöver man veta vart man skall. Hoppas det hjälper.

Har åkt en del där både med och utan guide och det har inte varit påbud med lavinrygga dock med lavinutrustning. Det är offpist så man bör ha fullt kit och kunna använda. Det finns en markerad slinga ner som är snäll med ett brant tight parti. Det är en ganska lång transport in till pisten som delvis kan bli riktigt stökig. Finns även en del lite hårigare vägar ner. Med tanke på höjden så kan de bli väderomslag snabbt och det kan gå från god sikt till 0 på bara några minuter och då behöver man veta vart man skall. Hoppas det hjälper.
Tack för värdefull info. Det hjälper en hel del. Jag får kolla upp mer när vi väl är på plats. Får eventuellt sätta grabben i skidskola (läs barnvakt) under tiden jag drar en egen repa men det tar kanske flera timmar nerifrån Champoluc och hela vägen upp dit och vända...

Tack för värdefull info. Det hjälper en hel del. Jag får kolla upp mer när vi väl är på plats. Får eventuellt sätta grabben i skidskola (läs barnvakt) under tiden jag drar en egen repa men det tar kanske flera timmar nerifrån Champoluc och hela vägen upp dit och vända...
Från Champoluc tar det en hel del tid ja.

"Snäll med ett brant tight parti". Det branta tighta partiet är en (visserligen rätt bred) colouir med svart lutning. Det är ingen kontroll att man har rätt utrustning. Jag skulle inte ta med en 9-åring där utan att teståka själv först.

Äh det är nog bara att glömma punta indren på den resan. Får inrikta mig på piståkning under ordnade former så att jag inte blir föremål för en orosanmälan...😘⛷️

Får hoppas det blir litet mer snö… Bild nedan från närliggande position februari 2023. Uttrycket ”rock slalom” användes av en local för att beskriva läget högre upp. Och de normalt finare offpistområdena längre ner tillbaka mot pisten var då knappt åkbara (sas det).
Angående barn i området så minns jag en iofs kort men ganska trång svart backe som är svår att undvika i systemet ovan Gressoney.

1701067163173.jpeg

Äh det är nog bara att glömma punta indren på den resan. Får inrikta mig på piståkning under ordnade former så att jag inte blir föremål för en orosanmälan...😘⛷️
Jag åkte där med vår 13 åring för 5 år sedan (han är 18 nu)
Vi hängde på några svenska bummare (efter att de försäkrat sig om att vi hade lavinutrustning). Det blev nog ett fint minne för grabben (men jag skulle inte ta med yngre barn än så)

Senast ändrad:
Tror det här (pist C6) är svåraste pistade passagen i hela Monterosa och den verkar svår att undvika, ner från Sarezza ovanför Champoluc. En smal, något brant och ofta pucklig/uppkörd passage som åtminstone nybörjarbarn (och en del andra medföljare etc...) nog kan tycka är litet läskig. Se ca 40-55 sek in i videon nedan där föret är betydligt jämnare och hyggligare än senast vi var där. Jag tror den var markerad som svart på en del äldre pistkartor - nu röd... Resten av pisten är snällare men denna iofs ganska korta passage skulle jag kalla "svart, brant och smal".

Senast ändrad:
Tror det här (pist C6) är svåraste pistade passagen i hela Monterosa och den verkar svår att undvika, ner från Sarezza ovanför Champoluc. En smal, något brant och ofta pucklig/uppkörd passage som åtminstone nybörjarbarn (och en del andra medföljare etc...) nog kan tycka är litet läskig. Se ca 40-55 sek in i videon nedan där föret är betydligt jämnare och hyggligare än senast vi var där. Jag tror den var markerad som svart på en del äldre pistkartor - nu röd... Resten av pisten är snällare men denna iofs ganska korta passage skulle jag kalla "svart, brant och smal".

Riktigt nice inledning på dagen om man åker en av de första stolarna upp dit. Annars blir det väldigt jobbig människoslalom

Tillbaka
Topp