Mössa under hjälmen (Problem)

• Trådstartare Trådstartare IE
  • Start datum Start datum

IE

Ny medlem
Hur får ni plats med mössa under hjälmen?

Jag har testat ett flertal hjälmar med mössa under och fattar inte hur ni får plats med mössa och goggles under... :S
Använder ni längdskidorsmössa eller hur gör ni? :S

btw, vill ha svar ganska snabbt, ska åka skidor om några dar eller hur man ska säga ;)

Köp en större hjälm.

Notera att hjälmens funktion försvinner nästan helt om du har mössa under, och hjälmen blir bara en modeaccessoar. Samma gäller med gogglesbandet innan för hjälmen.

Men utseendet tycker jag går före allt. Speciellt i åre v.9. Fett schtekigt med gangsta-look. Glöm inte dippankortet... ;)

Köp ett sånt tunt tjockt band (tror det heter något med tube) säljs i varje sportaffär typ. Sen viker du den ett par ggr så kommer den bli lagom tjock och ser typ ut som en mössa.

Nojlas sa:
Köp en större hjälm.

Notera att hjälmens funktion försvinner nästan helt om du har mössa under, och hjälmen blir bara en modeaccessoar. Samma gäller med gogglesbandet innan för hjälmen.

Men utseendet tycker jag går före allt. Speciellt i åre v.9. Fett schtekigt med gangsta-look. Glöm inte dippankortet... ;)
Håller med Nojlas här :P

Måste säga att dina inlägg håller fantastisk hög nivå, tekniskt samt komiskt. :P

Nojlas sa:
Köp en större hjälm.

klart att den fyller en stor funktion även fast du lirar mössa och goggles under hjälm. det är ju rätt självklart!

slå i huvudet i en box, trofan att det gör mindre ont om du har hjälm då!

ekdahl sa:
Nojlas sa:
Köp en större hjälm.

klart att den fyller en stor funktion även fast du lirar mössa och goggles under hjälm. det är ju rätt självklart!

Säg en fördel med att ha mössa under hjälmen

Nojlas sa:
ekdahl sa:
Nojlas sa:
Köp en större hjälm.

Kanske inte finns någon fördel men du hävdade ju just att funktionen försvinner helt?

Stort problem vissa har! HUr ska det gå att åka skidor om man inte har både mössa och googles under hjälmen!

JH

Nojlas sa:
ekdahl sa:
Nojlas sa:
Köp en större hjälm.

varmare.

Om han vill ha mössa och goggles under hjälmen, låt han ha det då!...Lägg era egna åsikter åt sidan för en stund och ge han lite hjälp. Ifall du inte har något konkret att komma med, skriv inget då...

haha måste du köra med mössa under då?

"btw, vill ha svar ganska snabbt, ska åka skidor om några dar eller hur man ska säga ;)"

om ens anledning att köra med mössa under är för att alla andra gör de, så är de fel anledning

jag kör med mössa under, tycker de är skönare, samma med goggles under,
that's it...sen är de ju snyggare enligt mig också.

mitt tips förövrigt blir att om du ska köra med mössa under, försök hitta en sån tunn mössa som möjligt så hjälmen ändå sitter relativt bra!

IE sa:
Hur får ni plats med mössa under hjälmen?

Jag har testat ett flertal hjälmar med mössa under och fattar inte hur ni får plats med mössa och goggles under... :S
Använder ni längdskidorsmössa eller hur gör ni? :S

btw, vill ha svar ganska snabbt, ska åka skidor om några dar eller hur man ska säga ;)
Alternativet att ha gogglebandet utanpå hjälmen och köra utan mössa finns alltså inte?

Nojlas sa:
Köp en större hjälm.

du verkar vara någon med koll, så jag frågar dig (lite offtopic, men kom på det då du skrev), jag kör med en buff under, försämrar det hjälmens funktion med, jag har den som ett pannband ungefär, om du förstår:)

ekdahl sa:
Nojlas sa:
varmare.
Min sweet trooper är mkt tunn, och har endast en tunn isolering i coolmax.
Klarar mig ner till ca -15 med det. När det blir riktigt kallt i norrlands innland, då tar jag på en supertunn liner. Varmt och gott ner till -25, och är det kallare än så stänger liften.

Mössa under hjälmen är inget annat än en trend, en trend som försämrar hjälmens prestanda.

Martin:
Vet inte hur du knölar in en buff där...
Så länge det är tunnt är det ingen fara. Är det riktigt, riktigt kallt behöver man ibland något extra under hjälmen, då använder jag en "liner" (jag köpte en från houdini - mkt nöjd med den) eller vad som helst som är supertunnt. En vanlig mössa är dock för tjock.

Senast ändrad:
i oslo maxar dom fan med trenderna.

termobyxorna uppvikta till pjäxkanten, talltee, öppen jacka, vattenskalle och inga stavar.

ekdahl sa:
i oslo maxar dom fan med trenderna.

termobyxorna uppvikta till pjäxkanten, talltee, öppen jacka, vattenskalle och inga stavar.
Ser ut så här hemma i sverige med, tro det eller ej. Jag har faktiskt upplevt att vi i sverige överdriver stilarna betydligt mer än vad dom gör i norge.

Men såklart man kan köra utan mössa under men vafan äre nå fel om jag vill köra med mössa då?

Har bara en sak att tillägga; Lyssna på Nojlas!

Eller det är kanske inne med hjärnskakningar i vinter?

Utter sa:
Har bara en sak att tillägga; Lyssna på Nojlas!

Eller det är kanske inne med hjärnskakningar i vinter?
Att hjälmen inte skyddar om man har mössa har jag mycket svårt att köpa. Det viktiga är att hjälmen sitter ordentligt, mao så ska inte spännet hänga 5cm under hakan. Mössa eller inte har ingen betydelse.

Mössa= mellanrum mellan huvud och hjälm= hjälmen får tid att accelerera innan den tar i huvudet= skaderisk. Dessutom sitter skiten mycket högre och har därmed större chans att helt enkelt åka snett eller av huvudet vid ett fall.

Nojlas sa:
ekdahl sa:
Nojlas sa:
varmare.
Min sweet trooper är mkt tunn, och har endast en tunn isolering i coolmax.
Klarar mig ner till ca -15 med det. När det blir riktigt kallt i norrlands innland, då tar jag på en supertunn liner. Varmt och gott ner till -25, och är det kallare än så stänger liften.

Mössa under hjälmen är inget annat än en trend, en trend som försämrar hjälmens prestanda.

Martin:
Vet inte hur du knölar in en buff där...
Så länge det är tunnt är det ingen fara. Är det riktigt, riktigt kallt behöver man ibland något extra under hjälmen, då använder jag en "liner" (jag köpte en från houdini - mkt nöjd med den) eller vad som helst som är supertunnt. En vanlig mössa är dock för tjock.
Varför är en vanlig mössa för tjock då ?för tjock för vad?

Freddanblip sa:
https://www.freeride.se/forum/thread.php?t=17858&p=1&quote=95508#reply

Där finns ett klokt svar av Tobbe101, ta och läs det petter ;) även alla andra som funderar varför en mössa under hjälmen inte är det ultimataste kan läsa det.
Hahah han tog de säkert från google ;) nej men , han säger ju att de inte fyller nån funktion alls, och det gör det ju, Men de är enligt min åsikt 10 ggr skönare att ha mössa och gogglar innanför hjälmen, det blir varmare och jag tycker att det sitter mycket bättre:D !

Så ja tänker inte lyssa på Tobbe101 . peace out bree

gå till nån affär och köp den mössan som inte är för hög utan den som passar "perfekt" då går det .. eller så gör du med ett sånt band typ svart : )

gå till nån affär och köp den mössan som inte är för hög utan den som passar "perfekt" då går det .. eller så gör du med ett sånt band typ svart : )

Förövrigt så är en hjälm (i rätt storlek) mycket varmare än en mössa, en mössa under innebär en för stor hjälm och därmed kallare.

men ta bara en buff och dra på er som en mössa ifall ni nu fryser så mycket ! säkrare än mössa (tunnare o.s.v.) och så slipper vi ha massa tjat här.

StraightAir sa:
Freddanblip sa:
https://www.freeride.se/forum/thread.php?t=17858&p=1&quote=95508#reply

Där finns ett klokt svar av Tobbe101, ta och läs det petter ;) även alla andra som funderar varför en mössa under hjälmen inte är det ultimataste kan läsa det.
Hahah han tog de säkert från google ;) nej men , han säger ju att de inte fyller nån funktion alls, och det gör det ju, Men de är enligt min åsikt 10 ggr skönare att ha mössa och gogglar innanför hjälmen, det blir varmare och jag tycker att det sitter mycket bättre:D !

Så ja tänker inte lyssa på Tobbe101 . peace out bree
Prova köpa en hjälm i rätt storlek nästa gång din tomte, din hjälm glider ju fan runt på skallen även fast du har mössan under.

Tillbaka
Topp