Motorcross goggles till skidor?

Duffis08

Aktiv medlem
Sökte på forumet men hittade inga vettiga svar.

Vad är det som skiljer tex "Oakley O-frame" http://www.ridestore.se/oakley--oframe-09-goggle-redblack-digislash-p-26418.aspx Med http://www.oakley.com/products/1314 ? Är dom likadana eller är dom byggda på olika vis?
Funkar glasen mellan dom olika?
Andra märken som gör MX och skid goggles skiljer det mellan deras goggles till olika sporter?

Tycker nämligen att MX har lite snyggare goggles och utbudet är rätt stort. Tillägg gärna något om ni tycker det kan vara bra att veta om skilnader/likheter mellan dom.

Enkelt glas i mx goggles och dubbelt i skid-goggles

Mx goggles immar alltså lättare. Inte samma infästningar på mx och snow. Så det går inte att byta så sätt.

Har behandlats i en hel rad trådar här på forumet.

Men precis som PC säger så är det i regel enkellinser i MX-versionerna, vilket gör att det inte finns ett isolerande luftlager som hjälper mot imma. Infästningen är inte samma på Oakley men däremot så har Spy samma infästningar på mx och snow (t ex Magneto/Omega). Andra märken vet jag inte hur det är med infästningarna.

Det funkar någorlunda med enkelglas på vintern, men långt ifrån bra.

Okej, då har jag blivit lite klokare angående goggles. Finns det någong "gräns" till när det bli jobbigt med enkelglas? Är det när det går under noll strecket eller något sånt? Ska nämligen åka skidor i påsk då det förhoppningsvis är någorlunda varmt och skulle vilja ha nya goggles tills dess och skulle det vara problem med enkelglas då?

Jag driver ifrån topicen och frågar en annan fråga som jag kom över.

"Asian fit" De ska tydligen vara anpassade efter asiatisk anatomi med lite mer vaddering vid näsan? Någon icke asiat som testat dess och hur fungerar dom för er isf?

Jag skulle inte vilja påstå att MX-gogglar immar lättare, i alla fall inte där de hör hemma.

Felix, jo. Antagligen så skulle MX goggles imma lättare på MX banan än skid goggles skulle göra men jag förstår vad du vill säga. "Håll skidglasögonen i backen och MX brillorna på banan"

jag körde några säsonger med ett par feta progrip goggles, så fort man stod stilla immade dem, annars var de ganska bra!

Snödjup

Tillbaka
Topp