Mount everest

crazyy

Ny medlem
Mount everest
Hej . Jag är nu snart 17 år och ska ge mej in på å klättra upp på mount everest. Ngn som vet mer vad som behövs osv och är det ngn som gjort det tidiare :) ?

Mount everest
Haha, jacka och kexchoklad... ^^ Mount Everest är ett svårt berg, många dör som försöker ta sig till toppen, och ner igen. Men man behöver ju inte klättra dit. Hur långt tänker du klättra? Har du klättrat tidigare? Utveckla din fråga lite mer så kanske du kan få hjälp utav någon annan bergsklättrare med vad du ska tänka på.

Mount everest
Antar att du inte är allvarlig.

Men om du är det så bör du umgås i kretsar som har mer koll på ämnet klättring/vandring än de flesta på ett skidforum. Med tanke på att du frågar här så antar jag att du planerar för ett 10-årsprojekt eller mer då du måste börja från noll kunskapsmässigt. Börja med en klätterklubb / multisportklubb som ger dig lite bättre kunskap till att börja med.

Mount everest
Du behöver att par saker förutom klättringskunskaper:
1. Pengar. Tillstånd, resa och köpa in dig i en grupp är bara få saker som kostar pengar. Räkna med att behöva lägga ut mellan 500 000 och 1 000 000.
2. Sponsorer, så att du slipper stå för hela kostnaden själv.
3. Psykisk och fysisk styrka. Det tar på psyket och din fysik att göra toppförsök och precis som Blackriverpaint nämner här över så tar det tid och 10 år låter som en rimlig projektsplan.

Sammtaget kan jag ge dig rådet att börja klättra enklare berg. Klättra ofta och klättra mycket. Lär dig känna begreppet berg och inte bara begreppet klättring. Självklart är det bra att du ha ett långsiktigt mål som dessutom är en rejäl morot. Om du nu bestämmer dig för att göra en Everestexpedition så önskar jag dig all lycka men tänk på att: Målet är ingenting, vägen är allt!

AbsolutIggy sa:
Ner kommer man alltid..
..
De flesta som dör på Everest gör det på vägen ner från toppen.

Mount everest
Jag har klättrat tidigare, och ja jag är seriös. För mej spelar det ingen roll om jag dör :P då vet jag att jag dör lycklig eftersom jag älskar att klättra och pressa kroppen och psyket till max. jag har läst och sett en hel del om det. Och om jag ska klättra vet jag inte vart jag ska söka spons bara :/

Mount everest
crazyy sa:
Jag har klättrat tidigare, och ja jag är seriös. För mej spelar det ingen roll om jag dör :P då vet jag att jag dör lycklig eftersom jag älskar att klättra och pressa kroppen och psyket till max. jag har läst och sett en hel del om det. Och om jag ska klättra vet jag inte vart jag ska söka spons bara :/
men för att lyckas med din expedition krävs ju erfarenhet, det lär ev. sponsorer också kräva.
så det är bara att börja öva och visa dom vad du kan när det väl handlar om ett förhandlingsläge.

ta en topp varje sommar.
börja med keb nu i sommar, nästa sommar mt blanc, nästa elbrus, nästa peak lenin osv.

Mount everest
Bra kläder, kanske inte skall gå själv du skall gå i grupp eller med en bra guide:D

Lycka till, Go och glad kexchoklad

Mount everest
crazyy sa:
mjo på mounteverest går dom ju i grupper ;D :P
ööö, det beror väl helt på vilket typ av expedition du har.
visst finns det dom som soloklättrar och dom som klättrar i grupp.

du vet väl att det finns folk som åker offpist med skidor utan guide va?

Mount everest
Det enda man behöver för att "klättra" Mt Everest är ett plastkort med magnetremsa, detta berg klättras, tyvärr, allt som oftast inte av någon annan än de guider som verkar på berget. Som i sin tur, bokstavligt talat, bär upp sina klienter.

Lycka till med ditt projekt, det är inget litet, men se till att du har pengar till det, kunskapen står guiderna för på detta berg.

Mount everest
Åk till Bolivia och klättra lite 6000m toppar. Väldigt billigt och en otrolig upplevelse förutom klättringen. Bra ställe att känna på hur kroppen reagerar på lite högre höjder.

Lycka till med ditt projekt...

Vem vet vi kanske ses på toppen ;)

Beat it!!!

Mount everest
Ja har börjat med seven summits gjorde mont blanc 4817möh förra sommaren o har planerat in Elbrus 5600möh och kilmanjaro det närmaste året! det lätta är ju att träna inomhusklättring somt kondition men sen ska du ha vinter erfarenhet samt höghöjdsträning. jag gjorde 6 toppar över 4000 innan jag var på mont blanc. blir mycket roligare om man är väll förberad istället för att ligga på kanten mellan liv o död!

Snödjup

Snödjup har sommaruppehåll i väntan på vinterns snödump.
Tillbaka
Topp