Movement, skidor

Jollran

Ny medlem
Movement, skidor
Kan köpa ett par Movement Goliath Sluff med Dukebindning till rätt pris. Tänkte ha den som offpist komplement till mina vanliga skidor (Stöckli Rotor) och ha den när jag går Haute Route för första gången nästa säsong. Någon som vet något om denna skida? Lämpar den sig för Haute Route? Har börjat tillhöra den "äldre ungdomen" men åker numera ganska mycket skidor, ca 7 veckor per säsong. Är 1,80 och väger 76 kg. Tacksam för lite åsikter.
Johan

Movement, skidor
Jag är väl mest tveksam till Duke och Haute Route. Känns som en ganska tung bindning för flera dagars touring!

//H

Movement, skidor
Jag hade förtst samma åsikt, men vår guide rekommenderade Duke och en bredd på 85-100 mm. Snackade med en kille i Chamonix som jämförde Movement Goliath Sluff med Völkl Mantra. Vet inte om det stämmer, måtten på skidan är iallafall snarlika. Kanske fler som kan uttala sig om lämpligheten då.
/Johan.

Movement, skidor
Goliath sluff är väl i princip samma skida som den tidigare Goliath 184cm. Om sà är fallet vilket jag tror det är sà kör jag med den kombon sen förra säsongen.

Goliathskidan är ganska styv och har känslan av en fullblods storslalomskida. Skidan är lite för styv för de riktiga perfekta puderdagarna men du kan bränna över allt o det mesta likt en Dynastar Pro Rider en normaldag. Normaldag = Du àker 90 % offpist oavsett förhàllanden resten är transport eller liknande. Funkar kanon med duken eftersom bàda inte tillhör nàgra lättviktslinjer. Skitbra för mindre turer men för tungt för haute route om du inte är triatlet eller liknande. Skidan kan nog kännas rätt krävande och svàràkt om inte musklerna och/eller tekniken finns där.

Movement, skidor
Hmm, säkert en bra skida. Jag är visserligen i schysst skick, men atlet...ni har nog fått mig att tänka om grabbar. Fan! jag trodde jag hittat min skida! Vad skall jag köpa då. Åker mycket i Åre och Alperna och tänkte nästa år kröna min skidåkning med Haute Route. Vad skall jag komplettera mina Stöckli Rotor med..?

Movement, skidor
Ett par DPS Wailer 105, eller om du inte har satt din fot innanför ett gym sen 1979, den något lättare Wailer 95.

Movement, skidor
Carled sa:
Ett par DPS Wailer 105, eller om du inte har satt din fot innanför ett gym sen 1979, den något lättare Wailer 95.
Oväntat svar....

Movement skidan är inte så tung alls. Mer skepisk till Duke på en Haute Route skida!!!

Movement, skidor
Man skall hålla på traditioner!

Jag är faktiskt inte heller skeptiskt till Sluffen, tror det kan vara en väldigt givande skida utför. Precis som Hasse säger är det väl Duken som är det knepiga i kombinationen. Personligen om jag hade kollat på turprylar hade jag valt mellan Duke eller Dynafit, inte nått av mellantingen. Om du planerar att tura mycket mer med skidorna skall du styra Dynafitprylar... Om inte kanske du skall fundera på att hyra dig bredare skidor med Dynafitbindningar. Haute Route skall man gå för upplevelsens skull, inte för att få ett träningspass!

Movement, skidor
Det där med att guiden rekommenderat mig Duke kan jag kanske ha tolkat lite till min egen fördel, jag har nämligen en ny liggande hemma på hyllan...han sa kanske att det är "ok" med Duken...
Av samma kontakt är jag nu även erbjuden en Black Diamond Kilowatt ny för 3000:-. Vad tror ni om den som offpistskida allmänt och till Haute Route?
undrar en mycket tipstacksam Johan

Movement, skidor
Intressant tråd eftersom jag har liknande planer som du.
Idag åker jag på ett par Mantra med en Diamir Freeride. På fötterna ett par Dynafit ZZero.
Det funkar riktigt bra både "uppförs, nerförs och slättförs". Men jag vill "lätta" på grejorna när jag ska gå Haute Routen. Först ska jag byta ut bindningen mot en Dynafit, då sparas det in vikt. Skidorna har jag inte bestämt mig för än, vill gärna kunna åka i både här och där med samma grejor. Atomics Snoop Daddy är ok, testade dom i pist i höstas.
Har nu börjat titta på Dynafit Manaslu som verkar intressanta men kan inte hitta några bra recentioner.
Men det kanske dyker upp här...

Movement, skidor
Har idag beställt ett par Black Diamond Kilowatt med Duke och det känns kul! Lätt skida med en kanske lite tung bindning, men det blir nog bra. Hela paketet nytt för 4900:- känns som en schysst deal. Dags för knäböjningar varje morgon inför hårdträning i påsk!
Johan

Movement, skidor
Inte för att vara nedlåtande men din kombination med Kilowatt och Duke för att gå på Haute Route låter sjukt dålig! Bred skida(sjukt bred för Haute Route) gör att du kommer att få spåra helt själv hela tiden, tung bindning för turer upp emot 6-7 timmar per dag. Hoppas verkligen du har en lätt pjäxa i alla fall.

//H

Ps. Bara min åsikt Ds.

Senast ändrad:
Movement, skidor
Fortfarande en bredskida för Haute Rote. Hade en gäst idag som hade gått på sina mantra och hade fått spårat själv.

//H

Movement, skidor
Låter som jag får ligga i hårdträning det kommande året! Värre problem har jag haft, Vättern och nästa års Vasa skall avverkas först... Finns säkert bättre kombinationer men jag vill använda skidan till andra turer och en och annan pisteftermiddag med barnen också... Antagligen omöjligt att hitta en skida som passar till allt. Hur som helst är jag glad för mina nya skidor!
Tack för all input!
Johan

Tillbaka
Topp