Mt Ruapehu, Craugeiburn eller Mt Hutt?

En kompis och jag är sugna på att dra till New Zealand nästa sommar, juni till augusti typ. Vi velar runt lite mellan, Mt Ruapehu, Craigeiburn och Mt Hutt... Så HJÄLP! Vad ska man satsa på? Ska man åka runt till olika eller finns det något område man kan stanna ett tag på? Vi vill ha bra åkning utanför pisten, samtidigt som det ska finnas bra piståkning då det också är guld! Hjälp skulle göra allt sååå mycket lättare då ingen av oss har särskild koll på NZ... :)

Senast ändrad:
Tjena Bosse!

Kolla med Karolina Lerner, Ola Rockberg eller Elin von Friedrichs. Alla tre har gjort sina säsonger i NZ.

Puss.

Senast ändrad:
Tjo!
Shit du är ute i god tid..
Jag är just nu på NZ där jag tillbringar en vinter säsong med massor av skidåkning.

Så jag kan dela med mig av min erfarenhet av vad JAG tycker är de bästa alternativen.
Först och främst så är det Sydön som gäller. Så skippa nordön och Mt Ruapehu eran första säsong. Har själv ännu inte kört på Mt Hutt, men har vänner som jobbar där och de tycker det är ett nice place. Dock lite segt att spendera en hel säsong där (fallhöjden är inte som alperna..) Det som är schysst är ju att från Mt hutt har du relativt nära till en del Club Fields som tex Craigeiburn och Mt Olympus (club fields har inga sittliftar och är inga skidsystem med pistmaskiner- endast offpist)

Själv så bor jag nu i Wanaka som ligger längre söderut, 1 timme från Queenstown. I nån av dessa orter kan man lätt spendera en hel säsong, bästa ställena att bo på jorden. Från dessa 2 orter har man nära till 4 stycken skidsystem. Queenstown; Coronet Peak och The Remarkables. Wanaka; Cardrona och Treble Cone. Hur fett som helst, fundera på dem!!

Tack tack tack!! :D Du gjorde det så mycket lättare för oss nu! Vi siktar på Queenstown nu som det ser ut som och utgår därifrån. Hur fick du boende förresten? Har du några förslag?

Jag fick boende genom jobbet så behövde inte fixa det själv. Har inge vidare bra magisk förslag på hur du enkelt får ett boende. Som alltid när man åker till en populär säsongsort, så får man se till att vara aktiv hela tiden på forum osv och leta som en galning. Finns ju alltid folk som har ett stort hus och behöver mer folk för att fylla ut. Gäller bara att hitta dem..

Går ju också att ordna när man väl är på plats, men man får nog då räkna med att spendera en del veckor på ett hostel innan man hittar nått. Känner många vänner som spenderat sina första veckor i kalla garage och bilar, mindre kul... Många hostel har ju utbyte så att man kan "jobba" också, genom att man städar etc så får man gratis boende. Men det funkar ju inte för en hel säsong. För övrigt är QT dyrt, svider i plånboken där! men en awesome stad med hög puls- nattklubbar, resturanger, shoping och en drös med olika aktiviter att göra!
Lycka till, kul att jag kunde hjälpa till!

Nu var det helt sjukt länge sedan jag var där, men jag skulle tagit Mt Hutt i beaktning. Snösäkrare än Wanaka/ Queenstown, rätt mycket mer fallhöjd. Det skjuter på rätt bra när man åker där. Stora berg i närheten för att tura, för att inte säga oändligt med möjligheter. Sedan utgår jag från att det är mycket billigare att bo i Methven än Queenstown/ Wanaka. Men som sagt var inte lika mycket utbud på andra aktiviteter, inget turistparadis som folk vallfärdar från hela världen till. På gott och ont.

Det beror ju på vad men vill, åka skidor eller vara turist? Dock ofta rätt dåligt väder, kallas Mt Shutt.

JohannaBoman-zacharoff sa:
En kompis och jag är sugna på att dra till New Zealand nästa sommar, juni till augusti typ. Vi velar runt lite mellan, Mt Ruapehu, Craigeiburn och Mt Hutt... Så HJÄLP! Vad ska man satsa på? Ska man åka runt till olika eller finns det något område man kan stanna ett tag på? Vi vill ha bra åkning utanför pisten, samtidigt som det ska finnas bra piståkning då det också är guld! Hjälp skulle göra allt sååå mycket lättare då ingen av oss har särskild koll på NZ... :)
Hur hade du det i NZ, eller är du kvar?

Jag jobbade som skid/snowboard instruktör i Turoa förra året. Kan säga att det är nice att jobba där som instruktör men om man vill jobba med annat så är det möjligtvis bättre på andra resorter. Att åka dit på semester kan jag inte tänka mig att Queenstown är bättre. Turoa är en väldigt mysig liten stad med en riktig Nya Zeeland känsla. Vädret är RIKGTIGT extremt. Vi hamnade i diket 2 gånger när vi var på väg upp för berget med bussen. Detta väder resulterar i rätt så många stängda dagar på berget och då finns det inte mycket annat att göra i Turoa.

Tillbaka
Topp