Mürren v10 med kännedom i offpisten?

Calleviman

Medlem
Ska till Mürren v10, någon som är där eller ska dit som har god kännedom om offpisten och kan dela med sig och/eller dela en dag i backen.

Alternativt har bra referenser på guide.

Tack på förhand!

Bilagor

• IMG_5014.jpeg
    IMG_5014.jpeg
    584.4 KB · Besök: 99
Åkt en del i Mürren för typ 10 år sen. Finns en del uppenbar och enkel offpist som jag provat. Ner från toppen till pisten, direkt från Birg ner bredvid pisterna, bowlen man kan ta sig till från Schiltgratliften och lite pistnära fält vid Gimmelen.
De "riktiga åken" har jag inte provat för jag hade ingen att åka med och de kräver antingen en del hudande/bootande eller bra med snö ner till dalen (eller promenad i slutet då) och jobb att ta sig tillbaka till skidområdet.
Finns/fanns en liten bok om Freeride i Jungfrauregionen som har beskrivningar av en del åk. Freeride Guide Jungfrau Region heter den.
Jag har åkt mycket offpist på andra sidan dalen, runt Männlichen och Kleine Scheidegg. Vill du ha tips så säg till. ;) ⛷️

Här finns några beskrivna turer utritade, bl.a. en av de mest populära ut på baksidan från toppen förbi Rotstockhütte, sen huda över Wasenegg och vidare ner till Gimmelen.

Jättebra! Tack för tips!

Den mest populära ser magisk ut, om det är snö hela vägen ner, ständiga problemet med att tajma snön 😊

Vad menar du med bowlen?

Besökte wengen för 2 år sen v10 å då var nog halva systemet utanför pisten anpassat för barmarksträning.. då var det en riktig skitvinter sett till snömängden men som tips spana på åken högt upp eller var beredd på att knalla

@Kalle_Luzern tack för fina tips! Otroligt tur med vädret, 50cm och sol. Alla klassiska åk i Mürren hans med! Var även i Wengen och hittade ett helt legendariskt åk under Eigerexpress nästan hela vägen ner till grindelwald. Misstänker du har koll på det 😊

Bilagor

• IMG_2255.jpeg
    IMG_2255.jpeg
    327.7 KB · Besök: 97
  • Snapshot_20240368_160300.jpeg
    Snapshot_20240368_160300.jpeg
    335.1 KB · Besök: 92
Tillbaka
Topp