Murtsertoppen utan liftkort

simhall

Aktiv medlem
Om man vill gå till Murtsertoppen men inte har liftkort, hur börjar man enklast?

Jag har kollat topptursbeskrivningen här på forumet så vägen upp har jag koll på. Men den beskrivningen verkar börja en bit upp i systemet. Var parkerar man och var börjar man gå utan liftkort?

(Jag har aldrig varit i Hemavan så har ingen bild av hur det ser ut, annat än vad jag kan läsa mig till på kartan)

Parkera vid Högfjällshotellet, där börjar längdspåret till Kngsleden.
Alternativt starta vid Laisaliden.

Skistreeten? Kungsleden? Nja. Kolla Google maps över Hemavan. Sök upp gatan som heter ”Övre branten” (öster om Kungsvägen, börjar vid campingen). Kör den vägen så högt upp du kan, dvs. fortsätt genom tunneln under Fjällforsliften/Fjällforsbacken till dess vägen tar slut. Parkera där och gå därifrån (mot Drottningledens vintersträckning). På detta sparar du 50-60 höjdmeter och 600-800 m i sträcka (jämfört med att starta vid Naturum, dvs. där Kungsleden börjar). Kom ihåg att Drottningleden inte har pistats i år (p.g.a. renblåst från snö) så när du kommer högre upp letar du alltså inte efter ett uppdraget längdspår utan efter kryssmarkeringarna. Jag turade på Mohtseretjåhke förra helgen och hade då fin utsikt över Murtsen. Den nordvästra bäckravinen från toppen (1413) såg riktigt slät och fin ut. Lycka till med turandet!

Tillbaka
Topp