Någon datorkunnig?

CoCoo

Ny medlem
Någon datorkunnig?
Vad är det för fel när jag får upp en ruta där det står typ "Systemfel - IP-adresskonflikt..." när jag startar min stationära dator?

Ingen annan dator i nätverket har det problemet.

Ska tillägga att jag kör med kabel.

Någon datorkunnig?
ring support så guidar dom dig du får nog typ langa in xp skivan och göra nån sökning så fixas kasnke filerna om du har tur.
hade inte just det prblemet men några systemfiler pajja typ

Någon datorkunnig?
Öööö... En IP-adresskonflikt borde bero på att två datorer har samma IP-adress så prova att byta IP-adress på de andra datorerna i nätverket (Nätverksanslutning och så egenskaper och sen typ engenskaper för tcp/ip). Det kanske fixar till det.

Någon datorkunnig?
när jag gör som sebbe_ h säger så får jag upp texten "Åtgärden misslyckades eftersom inget nätverkskort är i ett tillstånd som tillåter åtgärden"

Gör jag fel?

Någon datorkunnig?
Men snälla. Varför tar du upp detta på freeride..? Det här är en skidsajt där man snackar skidor/snowboard. Inte nå datorfel. Hajjar du?

Någon datorkunnig?
testat att starta om datan? det bruklar då hjälpa mig då jag har två bärbara datorer i ett trådlöstnätverket då dom ibland får samma brukar inte vara nå problem starta bara om nätverket ingt annat än att avaktivera det och sen aktivera igen.

Någon datorkunnig?
Jag har tappat räkningen på hur många gånger jag har startat om datorn :D

Men va det någon som kunde förklara hur man bytte ip, det funkade inte som sebbe_h sa.

Någon datorkunnig?
okej, CoCoo, det svaret har jag aldrig fått. Ibland kan felaktiga data fastna i minnet. Detta åtgärdas genom en "norsk omstart". Dra ut sladden när datorn är igång. Stoppa tillbaka den och tryck igång...

Vet inte om det funkar för närverkskortet/anslutningen men det brukar rätta till min bekymmer med min BIOS (datorn har en tendens att försöka bota från den portabla hårddisken)

Någon datorkunnig?
i annat fall testa köra kör / cmd / ipconfig/release och sen kör / cmd / ipconfig/renew

och sen vad för du för värden om du kör bara cmd/ipconfig

Någon datorkunnig?
Norsk om start funkar inte hehe...

Inte det andra heller och jag har nollor som IP adress haha, så det måste ju vara där någonstans problemet ligger :D

Någon datorkunnig?
CoCoo sa:
Norsk om start funkar inte hehe...

Inte det andra heller och jag har nollor som IP adress haha, så det måste ju vara där någonstans problemet ligger :D
joo det måste det var men favan du är ju inne på nätet nu så då är det ju lugnt = )

Någon datorkunnig?
Klurigt, vette fan hur du ska fixa det.. Eftersom du har flera datorer gissar jag att du sitter på en router. Kolla så att alla portar verkligen är aktiverade. borde lysa en grön lampa eller nått vid porten isf. testa att byta plats på sladdarna och porterna.

Om felet forfarande gäller för samma dator så är problemet hos datorn och inte hos routern iaf...

Någon datorkunnig?
eller så går du in och gör en användare på antingen gamers.nu eller fragbite.se , och skriver en tråd.. garanterar att någon där kan lösa problemet..

Någon datorkunnig?
manga, med tanke på att det fungerar på en av datorerna, och han använder router, så har han ju bara en ip utåt, resten är lan ip'n. och en router ska ju dela ut dom automatiskt. så däför borde ju ingen kunna "sno" hans ip? för vore det upptaget ska ju routern dela ut ett nytt åt honom? eller har jag helt fel nu?

Någon datorkunnig?
ojdå missade visst ett par inlägg.. jaja men då är det ju något skit cp hände det helt plötsligt bara???

Någon datorkunnig?
Logga in på din router och byt ip till din dator och byt ip på din dator så borde problemet vara löst.

Hur du loggar in på din router och byter ip står i manualen eller så får du söka på nätet.
Kanske går manualen till din router att ladda hem från dess tillverkares sida om du inte har den. Annars är det google som gäller.

För att byta ip på din dator gör du följande:
Start -> Kontrollpanelen -> Nätverksanslutningar

Högerklicka på "Anslutning till lokalt nätverk" och klicka sedan på Egenskaper längst ner.

I det fönstret som nu kommer upp finns en ruta (ovanför Installera/Avinstallera/Egenskaper) där du ska markera Internet Protocol (TCP/IP) och sedan klicka på Egenskaper.

I det fönstret du nu får upp finns dina ip-inställningar.

"Använd följande IP-adress:" ska vara ibockad och sen ska siffrorna där vara likadana som dom du skrivit in i routern.

Kan nog vara så att du rensat datorns ip-inställnignar så du bara behöver titta på routern vad du ska ha för ip-inställningar och sedan skriva in dom på datorn så funkar allt igen.

Lycka till!

..kan hålla med om att Freeride inte är det bästa stället att få hjälp med datorproblem. Prova t.ex. www.sweclockers.com eller något annat datorinriktat forum.

Snödjup

Snödjup har sommaruppehåll i väntan på vinterns snödump.
Tillbaka
Topp