Någon som åkt K2 Sideseth?

larsrudal

Medlem
Morsning!

Man kan ju få Sideseth (gröna modellen) billigt på Conrad nu, 300€, så jag undrar vad ni som åkt den tycker.

Nu turar jag på K2 Sidestash 188 med Duke och kör oftast på ett par Coreupt Slasher. Är 183 cm/87 kg. Åker typ 2 veckor i fjällen och 2 veckor i Chamonix varje säsong. Gillar att stå på och åker väl egentligen bara framåt med denna typ av skidor.

Tycker att Sidestashen funkar bra för det jag använder dem till. Om jag inte turar åker jag nästan bara med dem när det är uppkör i offpisten eftersom jag tycker de är stabila där.

Slasherna är ju en helt annan typ av skida. Och det är ju bra för varför skall man ha två par som har samma egenskaper? Det jag gillar med Slasherna är att de är superenkla att köra på. Funkar bra i orört och är lekfulla. Dock är de lite veka för min tyngd när jag drar på i uppkörd terräng som det ofta är i Chamonix. Det är väl inte så många som kört Slasher men jag tror att de har liknande karaktär som ex Nordica Patron eller DPS RP 112 hybrid (liknande mått och beskrivning i alla fall men jag har inte testat dem).

Köper jag Sideseth skulle jag sälja av mina Slasher. Vill inte ha fler breda skidor än så. Skidorna kommer mest att användas i terräng som i Chamonix.

Som jag tolkat det är Sideseth lite som Sidestash fast bredare. Blir de för lika i egenskaperna? Är Sideseth så mycket bättre i pudret?

Självklart finns det ju andra skidor också men som ni antagligen fattar spelar priset in.

Finns det någon som åkt Sideseth som orkar ge lite råd?

Jag har åkt cirka 60 dagar på sideseth. Skrev för någon tid sen ett PM till en icke namngiven forummedlem med en längre utvärdering, så jag copy paste:ar in den. Jag har inte åkt sidestash, så jag kan inte göra någon jämförelse med den skidan (men jag har svårt att tänka mig att de är "för" lika varandra, seth är ju 1 cm bredare och har betydligt längre rocker).

Att kalla sidesethen för en charger tycker jag personligen är fel. Det är en skida gjord för stora berg, absolut, och ingenting man gärna leker runt med på små kullar och korta åk, men jag tycker inte det är en charger. Skulle mer sätta den i den nypopulära kategorin ”lekfull charger” (samma grupp som jag skulle placera t ex atomic automatic, salomons quest-skidor och down cd3, även de ligger lite olika på skalan).

Setharna har rätt lång svängradie och är ingenting som är en fröjd att åka på i pist. Det går alldeles utmärkt, men det är inte roligt, i alla fall inte i min mening. Det blir väldigt fartbetonat och lååååånga svänga om man ska ligga på skär. I planande snö (för att haka på MnO:s nyuppfunna begrepp) är det dock en annan historia, där de är förhållandevis livfulla. De kräver dock även i lössnö en viss grundfart för att leva upp ordentligt, åker man långsammare än fartgränsen blir skidan rätt trög och stökig. Det går fortfarande, men man får jobba mycket för att få något tillbaka. Så fort man kommer över fartgränsen dock lever den upp och det är inga problem att stojsa runt så mycket man vill. Får dock akta sig för att trilla ner under fartgränsen igen, då man då vips kommer ha en trög skida igen.

Om man ser till hårdare/sämre underlag som inte är pist, typ uppkört, återfrustet etc går de mycket bra, så länge snön har något form av tredimensionalitet. Bara peka och kötta igenom allt vad pucklar och skit heter om man vill det, alternativt ta det lite lugnare och mer sansat, inga problem. Vid drop måste man tänka på att ladda på rätt bra på skidan, då man måste ha fart med sig i landningen. Har man inte det är det lätt att man dimper ner under ”fartgränsen” när man trycks ner i snön vid landningen, vilket i alla fall för mig ledde till att jag hamnade i baksätet eller satte mig ner helt och hållet. Det är också en väldigt passiv skida, om du inte säger åt den att göra något kommer den bara gå rakt fram. Men som sagt, så länge man håller sig ovanför fartgränsen är det inga svårigheter att styra om den eller säga åt den att göra saker.

Det enda negativa jag har att säga om skidan är att jag vid vissa typer av fören i form av planande snö som var väldigt tung kunde hooka lite i tipparna om bankar skidorna mycket. Kan överaska en när man försöker få ner lite fart t ex. Det är inga problem med det, det är mer en irriterande detalj. Personligen tror jag det har med rocker/tipshapen att göra, tror skidan hade mått bra av att ha lite mindre traditionell tip (mer kontinuerlig rockerform fram istället för ett tydligt knyck) och ett fåtal cm längre indrag.

Sammanfattning: Jag tycker att sidesethen passar åkare som gillar att hantera en något mer krävande skida, som gillar köra snabbt snarare än långsamt och som planerar att köra i större bergsmiljöer snarare än mindre kullar. Men för att vara en skida anpassade för stora berg (dvs den klarar alla typer av snötyper/fören och situationer bra) är den förhållandevis lekfull.

Har hyrt dem i Mammoth 2 dagar, föret var powder och packed powder i pisten. Roliga att åka på, roliga i pisten som sagt inte var stenhård.
Går in bra i sväng, håller skäret bra i puder, i upp choppat puder och i pisten.
Åker normalt på Hendryx Rhino Chaser och 917.
Håkan

Tillbaka
Topp