Någon som bott i Sälen by?

Susannaa

Ny medlem
Hej! Fått jobb som skidlärare i Lindvallen kommande säsong (16/17), fick reda på att jag ska bo nere i byn, Sälen by. Hört att detta är det sämsta stället att bo på pga långt avstånd samt ingen skidbuss. Någon som bott där? Vad tyckte ni och hur tog ni er till och från jobb samt utekvällar?

Senast ändrad:
Jag har gjort två säsonger i lindvallen och bott uppe på fjället bägge åren, Det har varit sjukt värt då man har nära till jobb/utekvällar/kompisar och såklart skidåkning när man är ledig. Spar en hel del hassel och pengar så kolla om du kan lösa personalboende där uppe istället?

Bo i byn funkar ok om du har en bil, gillar man att gå och lägga sig tidigt och vara pigg på morgonen så är det nog bättre att bo nere i byn än fjället! (Eller om man bara vill ha nära till systembolaget.. haha)

/jesper

jeppenator sa:
Jag har gjort två säsonger i lindvallen och bott uppe på fjället bägge åren, Det har varit sjukt värt då man har nära till jobb/utekvällar/kompisar och såklart skidåkning när man är ledig. Spar en hel del hassel och pengar så kolla om du kan lösa personalboende där uppe istället?

Bo i byn funkar ok om du har en bil, gillar man att gå och lägga sig tidigt och vara pigg på morgonen så är det nog bättre att bo nere i byn än fjället! (Eller om man bara vill ha nära till systembolaget.. haha)

/jesper
Tack! Men skulle vilja veta lite mer och gärna av någon som bott nere i byn. Har ingen egen bil och det är där nere i byn jag ska bo. Vet inte om man kan byta heller, tror inte det

Har som Jeppenator aldrig heller bott i byn.
Men, det är absolut inget måste att bo uppe på fjället.

Det är inga svårigheter att ta sig upp till fjället med vanliga bussen på vintertid, kan vara något svårare på sommaren dock. För att ta sig till och från utekvällar så får man ta taxi.
Taxi får man åka vart man än bor.

Om du tycker det är dyrt med taxi så går du nog ändå plus med tanke på vilka skillnader det är i hyra på att bo i byn samt bo på fjället. Dom har även asfalterat om vägen mellan fjället och byn så nu åker du bekvämt.

Du är absolut inte ensam nere i byn heller, det bor massvis med säsongare nedanför fjället. Skistar har minst ett hus nere i byn, sedan har vi alla människor som jobbar i tex. Kläppen. Det blir vad man gör det till.

Tillbaka
Topp