Någon som haft samma problem?

stighall

Ny medlem
Ungefär två-tre gånger per år så händer det att det känns som att knäskålen hoppar ur led och sedan tillbaka igen inom loppet av en halv sekund. Detta har alltid hänt då jag ska snurra 450 grader av en rail/box. Alltså en höger 4:a så man inte landar switch. Har även hänt då jag trampat konstigt på fotbollen.

Knät blir svullet och i början kan man knappt böja knät men efter en vecka med Voltaren gel och diklofenac så kan jag åka igen.

Fast denna säsong händer det igen på andra skiddagen (YES!!!) och jag vilade i 6-7 veckor ungefär och svullnaden gick ner.

Sjukstugan i Vilhelmina är sämst så jag har inte fått något definitivt besked om vad det kan vara. Utan doktorn sa bara att det kanske var att min knäskål har en grundare skåra än andra vilket gör att den hoppar ur led lättare. Har röntgat knät och dom hittade inget fel.

Kan tilläggas att jag började shredda box igen förrförra veckan och allt kändes som vanligt. Fast sen fick jag ont igen då jag skulle bonka ett torksskåp. Dagen efter har det svullnat upp igen och det känns som att jag har ont på baksidan av knät/baksida lår. Fast det är en betydligt mindre svullnad nu och mindre smärta.

Någon som haft samma problem/vet vad det kan vara?

Detta är en gissning så ta det för vad det är.

Jag vet inte hur mycket du tränars i vanliga fall då du inte åker skidor. Gym, löpning eller annan sport. Eller spelar du lite fotboll och bandy med vännerna när du har tid över?

Jag kan spontant tänka mig att du har svaga muskler kring knät. Detta är något som inte är helt ovanligt och många tror att de har starka muskler där bara för att de springer en eller två gånger i veckan. Ett tipps kan vara att börja långsamt med styrketräning för ben. Ta hjälp av en kunnig lyftare som kan hjälpa dig med lite övningar och teknik (en PT på Sats som gått Safe kurs är skit, ta hellre hjälp av sjukgymnast då)
Börja inte med jaga vikter på knäböj eller liknande nu. Låt musklerna byggas upp succecivt. En del bra övningar är utfall med lätta eller inga vikter alls i början. Där får du också gratis core stabilitet om du tänker på spänningen i magen och ryggen då du gör utfallet. Jag hade kört benspark maskinen men väldigt lätt till en början då den belastar knät väldigt mycket. Där måste du känna efter själv. Knäböj med en boll. Lägg bollen mot väggen och luta dig mot den. Gå sedan ner i minst 90 grader och upp igen. Balans för knät och lite core. Tänkt på att hålla armarn framför och ut från kroppen.

Knäböj men förbannat lätt till en början. Den kommer stabilisera upp knät med tiden. Detta kan ta flera månader att uppnå resultat. Ett halv år om du gör allting rätt men kommer känna bra resultat redan efter 6-8 veckor.

Som sagt detta var en ren gissning och det beror på hur mycket du tränar och vad. Bara för att man är aktiv behöver inte betyda att alla småmuskler får vad de behöver. Ibland måste man köra rehabliknande övningar innan man kan kliva på de lite er byggande övningarna.

Hoppas att det hjälper. Kommer knappast kunna ta någon skada av de övningarna som finns ovan.

Tack för ett väldigt givande svar. :)

Gymmade för 1.5 år sen ungefär. Sen slutade jag med det för att bara konditionsträna t.ex. Fotboll ungefär 3-4 ggr i veckan på sommaren + löpning 1-2 dagar i veckan. Bandy med vännerna på vintern två gånger i veckan.

Började gymma i veckan och provade igår köra lite benövningar för att se ifall det gjorde ont. På det lilla gymmet som vi har i Vilhelmina så har vi en benpress, bensparks maskin och en benböjs maskin. Provade alla dessa och det var bara bensparksmaskinen som jag kände en ansträngning i knät på. Det skakade som fasen.

Fick en lätt känning då jag gjorde benböj med stång också.

Kan tilläggas att jag cyklar på en träningscykel hemma varje dag. Är det för mkt?

Ska prova dom övningarna du skrev. :)

Senast ändrad:
Det låter som om du kör ganska mycket. Cykling ska stärka på knät men det beror på hur tungt det är när du cyklar. Är det låga växlar kommer det inte att göra så mycket. Bensparksmaskinen brukar vara strulig om man har problem med knät så hoppa den tillsvidare.

Testa med

-Knäböj (lätta, viktigare med teknik samt hur du står med fötterna. Ska du enbart stärka muskler behövs inte tunga vikter. Det kommer med tiden och handlar mer om att bygga hela benet)

-Utfall (börja lätt och bygg på med tiden. Ta inte tyngre för varje vecka utan gå sakta framåt. Se till att pressa ordentligt med det främre benet för att komma tillbaka och gå djupt med det andra knät. Detta kommer också ge dig en hel del bra styrka att hålla emot i landningarna om du hoppar mycket)

Var försiktig med knäböjsmaskinen/benpressen. Vissa är grymmt bra andra är skitdåliga och belastar knät på ett fel sätt. Pröva dig fram.

Glöm inte bort baksida ben nu bara också. Kör du enbart framsida blir du alldelles för kort och kommer få problem med ryggen till slut.

Lycka till nu.

Det låter mycket troligt det dom säger har själv (hockey målvakt) haft väldigt mycket problem med knäna, och det jag har lärt mej är att söka upp en som kan, sjukgymnast/läkare lägg upp en ordentligt träningsprogram tillsammans och GÖR DET. Men gör inte samma misstag som jag du ska INTE skita idet och fortsätta jag gjorde det och nu har jag inte spelat på över en månad och det är nog någon månad innan mitt knä är helt igen.
Alltså Sök upp någon som vet vad han/hon snackar om och gör det nu så du inte gör det värre en det redan är.

/ännu en som tycker världen hade varit bättre utan knän -_-

Cykling är bra träning, särskilt om du kör MTB och får variera belastningen på knät. Det bästa är om du kan cykelpendla till skola/jobb, då bygger du upp musklerna långsamt och kroppen blir van vid belastningen. Kör på hög växel, stå upp ibland och variera efter bästa förmåga. Var noga med värmen, knäna blir lätt kalla och då kommer problemen som ett brev på posten.

Detta gäller dock att du har friska knän från början och att det inte är snor-halt ute så du kan bli tvungen att göra en snabb fotisättning och riskerar att stuka till ditt knä igen. Cykelpendling som rehabträning vintertid rekommenderas inte.

Med tanke på att hela SWE är täckt med snö så är alternativet med motionscykeln bra. Kom ihåg att mat och vila är lika viktiga som träning. Du kan motionera på cykeln varje dag (motsvarande cykelpendling) men kör du hårdträning, så skall du vara noga med vilan. Det är (som bekant) under vila och med rätt matintag som man bygger upp musklerna, träning bryter ner dem.

När det gäller gymet håller jag helt med Gazza. Var försiktig i början.

Lycka till!

Tillbaka
Topp