Någon som kan med Premiere?

Quatro_Fanatic

Ny medlem
Jag behöver veta hur man lägger in text medans filmen rullar i bakgrunden??? E j*vligt tacksam om någon kan svara för de e mycket viktigt!...//Markus

Du väljer "new title" i file--> new. Gör en title, spara den m.h.a ctrl-s. Dra sedan in titlen i video 2 spåret från "binen" där du har filmklipp och sånt.

Sen får du göra en preview, "enter" i 6.5an.

Men jag vet hur man gör text. Men jag ska ha filmen rullande i bakgrunden men de e nog så du menar. Jag ska kolla. Tack för hjälpen!

Jag har redigerat med premier i två år och börjar kunna det nu. Jag har 6,5 och 6,0. För att lägga på text trycker du på F9. Väl därinne kan du få texten att röra på sig och ändra storlek genom att klicka på setup.
svarar gärna på mer frågor.
Mvh Calle

Carrwik. Tack för hjälpen. Vet du om det är smartast att ta ut färdigredigerad film på kameran och sen till video eller direkt till video??..//Markus

Jag brukar alltid ta det via DV kameran. Jag tycker det är gött att ha en kopia av det färdiga resultatet på DV om te.x nån polare vill ha och lägga in på sin dator.
Jag har däremot ett problem som inte ens en polare som jobbar med att undervisa filmredigering kan svara på. När timelinen blir ca 4-5 min lång så börjar den snabb spola av sig själv.

Okej ska göra de. Det blir nog lite krångligt om man ska koppla in videon till datorn. Ahaa... Jag tror det har blivit så för mig med nån gång. Menar du att när du ska se på filmen i premiere s0om du redigar snabbspolar fast de ska vara vanligt? De vet jag faktiskt inte men jag kanske kan kolla de. Vart undevisar din kompis då?

Tja, jag e nybörjare pa premiere som det bara stänker om det...:) , behöver hjälp meed en (antagligen ganska lätt grejj). 1. Hur gör man snygga övergangar fran ett klipp till ett annat??
2. Hur gör man sa att musiken dämpas sakta ner till noll(i volym) utan att det blir ett tvärt stopp...?

Tack // EriC

Ska inte säga att jag är något proffs på Premiere. Använder Pro 6.0 och där kan man göra övergånger i filmen med hjälp av att lägga på effekter som finns i effektfönstret. Detsamma gäller för ljudet. I Effektfönstret under en Audiomapp finns det Crossfade. Använd den för att göra övergångar mellan låtar eller ett mjukt slut.
Man tar helt enkelt tag i den effekt man vill använda och drar den till det klippet/ljudspåret man vill använda den till.
Hmmm...undrar om du förstod? Finns säkert något bättre sätt. Men det är så jag har gjort.
Lycka till!

>FreeRidE-CraZy

Jag har för mig att det enklaste sättet att tona ner ljudet är att klicka till vänster om ljudspåret så att ljudspåret "expanderar" på höjden, och man kan se en "volymnivå". Sedan kan man genom att klicka på linjen sätta ut "drag-och-släpp-punkter"... För att få en lång, jämn uttoning, klicka dit en punkt en bit ifrån slutet. Ta sedan tag i punkten allra längst till höger som avslutar ljudspåret och dra ner den till "noll", så att den vågräta linjen får en lång, flack utförsbacke på slutet. Då bör ljudet sakta tonas ner till noll...

Vad gäller övergångar, lägg spåren lite omlott på tidslinan, och experimentera dig fram bland effekterna. Crossfade är som sagt mycket bra för mjuka övergångar som flyter skönt i varandra...

Tillbaka
Topp