Någon som testat Bataleon Fun.Kink?

Nizzon

Ny medlem
Jag kör en Goliath nu och jag är lite för lätt för den tycker jag, funderar på en mjukare bräda till nästa säsong och det står isf mellan en Evil Twin eller en Fun.Kink.

Någon som har kört en Bataleon Fun.Kink och har några åsikter om den?

Fun kink! Eller airobic om du vill ha en twin. Det är ärligt talat ingen större skillnad i flex mellan en goliath och en evil twin. Då båda är "mellanbrädan" i respektive serie.

Airobicen är klart mjukast av dom alla, sen kommer Funkink och sen Evil Twin. Men Evil Twinen är fortfarande en hel del mjukare än Goliathen. Min bror kör på en Golitah och jag har haft en Evil Twin och en Funkink och kör nu på en Airobic. Det är bara olika flex på deras twin modeller och deras freestyle modeller... Funkinken är ju exakt som en Goliath fast mjukare och dom har en jämn flex över hela brädan. Twinbrädorna är ju mjukare mellan bindningarna och styvare i nos och tail. En annan viktig sak att tänka på är deras olika TBT... Twinmodellerna har en mycket bredare "flat" vilket är bättre för rails och boxar men känns inte alls lika mycket som TBT'en på Goliath och Funkink. Sen har Twinmodellerna mycket bredare midja och större svängradie också. Hoppas det underlättar valet lite ;)

Precis...
Det jag har lite jobbigt med är pressar och butters, tycker jag får jobba lite för mkt så jag tappar lätt balansen. Annars gillar jag TBTn på Goliath.
Polarn har en Evil Twin, ska testa den i vinter får se vad jag tycker.

fun kinken är den roligaste brädan jag haft hittills. kör på en skate banana nu men tycker ändå fun kinken va skönare.

Kör på Funkinken om du gillar din Goliath, Funkink USA edition ska vara något mjukare och har centrerad stance jämfört med den vanliga.
Clnorberg:
Kan inte du göra en jämförelse mellan TBT med reverse camber? Du lär ju ha bra erfarenhet av båda nu, vilken föredrar du och varför?

Enligt Bataleons sida har även USA-edition 5mm setback.
Nåja... den blir iaf mer centrerad än min Goliath.

En jämförelse av TBT och Burtons Park Scoop(TBT-kopia) vore najs.

Ingooo sa:
Kör på Funkinken om du gillar din Goliath, Funkink USA edition ska vara något mjukare och har centrerad stance jämfört med den vanliga.
Clnorberg:
Kan inte du göra en jämförelse mellan TBT med reverse camber? Du lär ju ha bra erfarenhet av båda nu, vilken föredrar du och varför?
det är bättre pop i camber men rockern är cp bra i puder. tyckte det va lite äckligt med pressar på bananen från början eftersom man knappt behöver pressa nått. vad jag förstått så tar det ett tag att lära sig poppa med bananen och man märker att man blir bättre och bättre på det. man måste typ vänta lite med bakbenet eller vad man nu ska säga. det känns lite som man gör en ollie i slowmotion. sen har jag också märkt att skäret kommer ganska sent på bananen men det har med radien och inte rockern att göra. tycker fortfarande att fun kinken va bättre men ju mer jag åker på bananen ju roligare blir den. fun kinken är otroligt snabb i svängarna och övergången från häl till tåskär känns knappt tack vare TBT.

just nu tycker jag nog att fun kinken va bättre men jag tror att när jag vant mig med bananen så kommer dom nog på en delad plats

Har en airobic och kan inte säga annat än att jag har sjukt nöjd, har även en riot som jag dock inte hunnit testa än men det kommer ;) Så om du är ute efter en twin så är det airobicen för din del

Funkink USA har centrerad och bredare stance och är något mjukare än den vanliga modellen. Specifikationerna på hemsidan stämmer inte helt... t.ex. så har Airobic mycket bredare stance än Evil Twin också. ;)

Senast ändrad:
Sinthered ar snabbare och mycket hårdare och tål mera stryk, däremot är den mycket svårare att reparera om den blir skadad. Sen behöver du valla sinthered ofta.

Extruded är långsammare men behöver inte vallas om man inte vill, den absorberar inte alls vax lika bra som sinthered, vilket gör att vaxet försvinner rätt fort igen. Den är mjukare men mycket lättare att reparera.

Finns ju även Sintruded, mellanting mellan sinthered och extruded. Evil Twin och din Golitah har den basen.

Sinthered är väl lite lyxigare men är dyrare och brukar därför sitta på dyrare brädor. Men annars kan du bara valla en extruded med det hårdaste vaxet som finns, det gröna som är -10 till -30 tror jag, för det skyddar brädan bäst och sitter kvar längre än mjukare vax.

Senast ändrad:
Nja, om du mestadels åker park lär du nog inte märka nåt, du kan ju alltid valla annars ;)

Burtons Scoop är ju långt ifrån lika tydligt som TBT, troligen precis på pass att den inte tränger in på patentet. Men såg på Burton Hero att dennes Scoop är tydligare än förra årets Scoop-version på Burton Fix, det kändes inte alls när man körde, till skillnad från TBT.

clnorberg:
Funkar rockern på bananen lika bra mot hugg som TBT?

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp