Någon som testat Contour hybrid split skins?

Jag har inte testat där där fin-modellen, men däremot har jag ett par egentillverkade ultralätta "ryggsäckshudar" som kan ligga i ryggan utan att störa dagligen i splitformat. De är egentillverkade av en 70mm bred carvingformad gammal klassisk stighud i relativt kort längd. Den ger tillräckligt fäste för att ta sig upp i de flesta förhållanden och väger en bråkdel av ett par fullsizehudar. Splitkonceptet fungerar alldeles ypperligt tycker jag, så länge man kan lägga samman klistersidorna direkt vid avtagande av huden precis som han gör på filmen som finns på Åka Skidor-länken. Är klistersidan för stark för att hudarna ska klara klister mot klister som på många nya hudar är det klart bökigare, men fungerar ändå helt ok. Det blir i alla fall avsevärt bättre med split än att köra en 70mm bred hud på 115mm breda skidor.

Det var exakt så jag tänkte ha dom. Jag får väl helt enkelt köpa dom och testa.
Skönt att veta att splitkonceptet verkar vara gångbart iaf.

Jag har testat ett par Contour Hybrid men gav upp redan inne i stugvärmen. Tanken är god och beundransvärd men det är alldeles för mycket pill och tar för lång tid att smälla på hudarna för att vara ett rimligt alternativ i längden. Visst, går du någon enstaka gång och inte har något emot att spendera den extra tiden med att passa in hudarna kan dom vara ett alternativ. Däremot så tror jag inte fästet uppför är något problem med delade hudar, det finns tillräckligt med yta att gå på. Enligt min enkla åsikt är det bättre att bita i det sura äpplet och skaffa flera par hudar.

Har testat Contour Hybrid lite nu och är nöjd med dom.

Visst är det lite mer pill och dom är nog lite känsligare om det börjar strula.
För någon som turar oftare och längre är det nog inte bästa alternativet.
Men för det jag har dom till är dom perfekta.

- Väldigt smidiga och lätta att alltid ha i ryggan.
- Passar alla skidor jag har.
- Tar inte längre tid än vanliga att sätta på när man vet arbetsgången.
- Mer än tillräckligt fäste.

Har inte stresstestat. Kommer antagligen inte göra det med den utrustningen heller.
Enstaka "ta-sig-till-åk" eller "ta-sig-från-åk" per dag bara.

Hei fra Norge
Jeg har et par slike og syns de fungerer meget bra. Jeg bruker dem gjerne på turer med flere oppstigninger. Det jeg liker best ved dem er at de er enkle å legge sammen og tar liten plass i lomma - man trenger ikke å åpne ryggsekken for å pakke dem vekk. Det tar litt mer tid på feste dem til mine ski enn med vanlige feller (hudar), men ikke mer enn at jeg fortsatt er den som først er klar til å gå :cool:
-God tur!

Tillbaka
Topp