Någon som testat Scott superguide Carbon (pjäxor)?

Always-Sunny

Aktiv medlem
Är det någon som har testat och kan berätta hur de är utför? Är ute efter ett par "tech-pjäxor" till mina breda och höga fötter och Scott satt helt ok i jmf med många andra. MEN jag är lite rädd för att de är för mycket prio på uppför och känns för mjuka utför. Är ingen kraftfull eller tung (70 kg) åkare men det är utför som är prio. Ska funka till Armada JJ och på sikt några smalare och hårdare lagg. Idag har jag ett par Lange RX 120 som känns ganska lagom hårda.
https://www.freeride.se/prylar/pjaxor/2016/scott/superguide-carbon.html

Tyvärr inte testat just den modellen men har föregångaren. Är sjukt nöjd med mina Scott Cosmos II som jag misstänker inte är lika styva som Superguide Carbon. Är 184, 83 kg och kör på ett par Fischer Ranger 108, 188 långa. För mig funkar det bra men jag kan tycka att dom är lite mjuka om vill ha riktigt bra utförsegenskaper. Har bytt från Dynafit eftersom komforten hos Scott är bättre för mina fötter och ångrar det inte för en sekund.

Bengt-E sa:
Tyvärr inte testat just den modellen men har föregångaren. Är sjukt nöjd med mina Scott Cosmos II som jag misstänker inte är lika styva som Superguide Carbon. Är 184, 83 kg och kör på ett par Fischer Ranger 108, 188 långa. För mig funkar det bra men jag kan tycka att dom är lite mjuka om vill ha riktigt bra utförsegenskaper. Har bytt från Dynafit eftersom komforten hos Scott är bättre för mina fötter och ångrar det inte för en sekund.
Tack för input! Jo carbon-versionen ska vara något styvare, men frågan om tillräckligt...?
Hur beter sig dina Cosmos när det blir hårt och slagit?

Hej!
Har superguiden. Mkt nöjd med dessa. Funkar utmärkt med K2 pinnacle. Jag är 184 och väger strax över 90kg.

Som sagt jag är sjukt nöjd och kör i princip bara med mina Cosmos men det är en kompromiss, lätta och sköna men lite mjuka. Funkar bra även i hårt och vindpackat före men prioriterar man utförsåkningen så finns det nog bättre alternativ. Vore intressant att testa Superguide, det kan ju vara en rejäl skillnad.

Konstaterar att AT Flex är angiven till 125 på både Cosmos II och Superguide. Kanske ingen större skillnad?

Jag ska börja med att säga att jag endast använt denna pjäxa under en veckas toppturande i norra Norge. Jag har inte testat pjäxan i kallaste januari i Åre med allt vad detta innebär.
Skulle beskriva pjäxan som ngt progressiv.

Progressiv. Har kört en säsong, varierat men mest vindpackat. Alldeles för lite puder förra säsongen. Var tvungen att ta på Dynafit Zzero på ena foten och Cosmos på den andra och jämföra. Samma styvhet i skaftet men själva skon känns betydligt stabilare på Cosmos. Svår skidabstinens nu :-)

Förlåt att jag skapar skidabstinens ;) Och tack för all input! Blir att fundera "lite". Kanske Salomon MTN kan va nått också, men om Scott funkar för er som är betydligt större än mig borde det ju bli bra...?

Tillbaka
Topp