Någon som testat sentinel?

Flaklavin_David

Ny medlem
Hallå kära freeridebrödrer och systrar.

Om några veckor ska jag åka skidor i Norge. Kommer att köpa ett par nya tills dess men har tyvärr ingen möjlighet att provåka själv. Har en bra bild av hur jag åker och vad för skidor jag gillar. Först var jag mest inställd på Völkl Mantra men har efter en stunds internetforskning blivit mer sugen på Salomon Sentinel, 191cm. Föredrar skidor som man får kämpa med när det är tight över skidor som börjar fladdra när det går fort.

Jag skulle uppskatta lite utlåtanden från någon här som provat dessa skidor och speciellt om ni har några negativa åsikter om dem.

Jag kommer att åka 2-4 veckor om året, antagligen mest i Sverige och Norge. Gillar mest op, hoppar knappt alls men uppskattar även pist. Gillar att åka fort, har hyfsad teknik. Körde en hel säsong i St. Anton på ett par 70mm skidor så tror att Sentinels bredd räcker gott åt mig. Jag är lång och stark men väger "bara" 82 kg.

Bring it on!

Jag testade Sentinel i Åre några åk och den funkar mycket bra i hård pist. Skidan kräver att man driver den lite och bör passa dig baserat på vad du skriver. Min upplevelse av skidan är att den har mycket bra pistegenskaper för i sin lite smalare breddklass och jag gissar att den även fungerar bra i Svenska och Norska förhållanden utanför pisten även om detta inte gick att testa i Åre. Jämfört med Mantran, som har alltför många år på nacken designmässigt, skulle jag själv välja Sentinel, i detta, det smalare offpistsegmentet. En annan skida i detta segment som jag testat och gillar är Nordica Enforcer den har lite mer sväng än Sentinel har, men är likvärdig i stabilitet och greppnivå.

Ok, tack för tipset. Enforcer lät intressant men verkar som att maxlängden är 185. Recensenterna här på freeride klagade alla på att den var ostabil i högre fart.

Flaklavin_David sa:
Ok, tack för tipset. Enforcer lät intressant men verkar som att maxlängden är 185. Recensenterna här på freeride klagade alla på att den var ostabil i högre fart.
Inget jag tyckte att den lider speciellt av faktiskt i alla fall inte i 185 som jag testat den i. Körde Sentinel 184 och bytte direkt efteråt till Enforcer 185 denna helg i Åre och tyckte att Enforcern hackade aningen mindre på isigt underlag. Just detta berodde troligen på vilka skidor som råkade ha bäst kanter. Ingen av dem viker ned sig i hårdare GS svängar i hård pist i alla fall. Det finns fler Enforcer recensioner här: http://www.epicski.com/products/nordica-enforcer-alpine-ski

Vill du ha en längre skida än 185 kör på Sentinel i 191, jag tycker det är en mycket kompetent skida den med.

Har nu kört de en dag i uppkörd men mjuk pist, 30-40cm-puder-skogsåkning och uppkörda puderfält i Hemsedal. Inga problem alls i pisten. Stabil i fart, lätt att kanta och jag kunde kortsvänga de också trots att jag är helt ur form. Föga förvånande vart det kämpigt i skogen. Man måste våga ha fart om de ska funka där. Roligast hade jag i en opistad men spårad backe. Bara att bränna rakt på. Fick inga ofrivilliga hugg och körde inte fast i pucklar.

Återkommer med en riktig recension när jag fått prova de i större, orörda fält.

Har nu kört de en dag i uppkörd men mjuk pist, 30-40cm-puder-skogsåkning och uppkörda puderfält i Hemsedal. Inga problem alls i pisten. Stabil i fart, lätt att kanta och jag kunde kortsvänga de också trots att jag är helt ur form. Föga förvånande vart det kämpigt i skogen. Man måste våga ha fart om de ska funka där. Roligast hade jag i en opistad men spårad backe. Bara att bränna rakt på. Fick inga ofrivilliga hugg och körde inte fast i pucklar.

Återkommer med en riktig recension när jag fått prova de i större, orörda fält.

Nu har det gått ett par månader sedan du skulle prova de lite större, orörda fälten och jag undrar hur det har gått eftersom jag är intresserad av bland annat denna skidan inför nästa säsong.

Sorry för sent svar. Dålig på att kolla fr nuförtiden.

Blev aldrig några stora orörda fält för mig i vintras. Fick bara åka skogspuder. På de stora fälten var det slask eller uppkört och stenigt.
I det lilla pudret jag fick flöt de bra. Väldigt fartstabila i alla förhållanden. Jag kör på 191 och det var som tidigare sagt tufft i tät skog. Trots det hade jag inga problem på andra ställen där det var smalt, isigt och knixig terräng.

Såg i recensionerna att någon kört dem i 50cm löst i La Grave och tyckte att det funkade utan problem. Jag får prova de stora åken nu i vinter istället :)

Sentinel upplevde jag som en formidabel skida för pist/uppkörd pist. Den upplevde jag som förhållandevis svårkörd i offpist med varierande före eftersom den är styv och ganska smal. Således rekommenderar jag den inte för att köra offpist med då det finns bättre skidor för detta i mitt tycke.

Men som sagt; för pist/uppkörd pist, samt även slask borde den hantera mkt kompetent.

Senast ändrad:
whups, såg nu att det var du själv som svarat en massa i din tråd och således alltså redan köpt ett par sentinels och kanske inte längre så intresserad av min input ;)

Jag lånar tråden lite!
Jag är en medelgod skidåkare, för att inte vara för självgod, som är ute efter ett par nya skidor.
Jag är dock lite vilsen i skidhandlandet och har svårt att hitta vilka jag ska ha. Jag är ute efter ett par skidor som jag kan vara överallt med. Jag är mycket i pisten men försöker också hitta så mycket offpist av den lite lättare sorten som möjligt.
Jag är en stadig kille på 183 cm och väger cirkus 85 kg kanske. Har kollat runt lite och hittat just sentinel, är dem bra till mig?
Peace!

Omöjligt att svara på egentligen. Testa innan du köper är nog bästa tipset. Om du inte hinner teståka kan du läsa så många recensioner som möjligt och försöka skapa en bild utifrån det.

Jag tycker inte att sentinel är svåråkta men är van sen tidigare med styva skidor. Är också van att åka puder med smalare och kortare skidor så för mig är de bättre på alla sätt.

Tillbaka
Topp