Någon som vet? Skogsskidåkning - gallring

Big-C

Ny medlem
Hallå

Någon som vet vad det finns för begränsningar för skidanläggningar att gallra/rensa ur i skogen mellan pister? Om det finns några överhuvudtaget?

Tänker först och främst på våra anläggningar i söder, Sälen mm . Det skulle öppna upp mycket åkyta om det gallrades i skogen mellan pisterna. I de fall som jorderosionen är ett bekymmer så skulle de kunna rensa träden från grenar 2-2,5m upp.

Som jag ser det så skulle:
Träden fortfarande ge vindskydd åt anläggningen.

Natursnön lägger sig där i vilket fall som helst.

Gallringen skulle som bäst ge en värdeökning för skogsägarna om planer på avverkning finns, annars ingen förlust för ägaren.

Områdena är fortfarande offpist så åkningen skulle bli på egen risk.

Anläggningens åkyta skulle öka utan nämnvärd investering och eftersom det är offpist så ökar ju inte omkostnaden för anläggningen heller.

Ökad möjlighet för roligare skogsskidåkning, istället för plogbanor för småbarnen.

För de anläggningar som vill öppna upp sommarsässongen med Downhillkörning så underlättar det spårläggningen.

Så någon som vet varför detta inte har gjorts/görs? Tvivlar på att jag är den första som har tänkt i de här banorna...

Hare gött!

Det tar tid, tid är pengar. De få avlönade sommartid har fullt upp med annat.
Dra ihop ett kompisgäng och presentera dina ideér för anläggningsägaren. Om dom gillar ideén, be dom då gå före och markera med band el.dyl. vad som kan huggas bort.
Dock kan det vara knepigt med försäkringsbiten och vem som har ansvaret vid olycka...
Har för mig att man löste det så i Kittelfjäll? Frivilliga med motorsågar!

Har vært gjort litt på Oppdal i Norge, da med frivillige med motorsag. Bare å snakke med grunneier først, så er det bare å sette i gang.

MackeN sa:
Har för mig att man löste det så i Kittelfjäll? Frivilliga med motorsågar!
Jajamän. Och billiga säsongskort till de frivilliga.
Borgafjäll har också röjt upp i skogen för bättre åkning men inte med samma arbetssätt.

Då får vi sälja in idéen hos skistar och de övriga. Kan lätt svinga sågen i några timmar för ett säsongskort eller 2...

Pengafrågan borde inte vara så kinkig ändå, de kan ju alltid flisa och sälja det som blir...

Det finns ju många anläggningar som har ok skogsåkning redan idag som bara skulle bli bättre. Skulle kunna bli riktigt sköna åk från toppstugan i Kläppen tex.

Det är nog inte riktigt så enkelt som att bara låta ett gäng pojkhalvor gå ut med varsin såg i utbyte mot ett (rabatterat) säsongskort. Markägare och lämplig myndighet (Länsstyrelsen?) ska säga sitt. Det borde inte uppstå några problem kring inventeringar och kulturbevarande men man vet aldrig vad som händer när man börjar dansa med en byråkrat. Allt detta sker alltså innan man ens får ta på sig stövlarna. Sen kommer ansvarsfrågan vid själva skogsarbetet. Faller det på skidanläggningen eller markägaren? Att jobba i skogen är riskfyllt och det finns en anledning till att de har höga säkerhetskrav, jag har svårt att se hur det skulle kunna tolkas annorlunda än ett arbetsgivar-arbetstagarförhållande, att jobba gratis är även det att jobba. Godkänd skyddsutrustning, skyddsombud osv så springer det snabbt iväg.
Väg sedan den investeringen emot att investera i något som lockar fler barnfamiljer/piståkare. Säga vad man vill, men puderåkarna genererar oftast inte så mycket pengar för en anläggning.

Fastighetsägaren är den som i första hand ska kontaktas och fastighetsägaren ansvarar för kontakten med skogsstyrelsen. för stamkvistning och fällning av enstaka stammar behövs inget tillstånd om det inte är ett naturskyddsområde.

Tillbaka
Topp