Några frågor om Extrem Project 100

Kikar på nya skidor till mig själv och blivit rekommenderad av AGaraget att köpa Extrem Project 100, Scott Crusade eller Dynastar Cham 97. Extremskidan blir 3-4000 dyrare, ca 6000 mot nära 10 beroende på bindning. Är det värt det tycker ni? Ska åka en del blandad åkning off & on pist i svenska/norska fjällen (blir mest pist) men även så mycket offpist som möjligt i Engelberg. Om jag bestämmer mig för Extremskidan hur ska man tänka när man väljer bindning? Grymt tacksam för era åsikter!

På hemsidan har dom p100 med griffon för 8300:- mot Cham 97 med px12 för 6600:-. Vad funderar du på för bindning som gör att prisdiffen blir 3-4000:-?

Dustbin_Dan sa:
På hemsidan har dom p100 med griffon för 8300:- mot Cham 97 med px12 för 6600:-. Vad funderar du på för bindning som gör att prisdiffen blir 3-4000:-?
Aha. Snurrade till det. Hittade den utan bindning någonstans och missade att följa upp AG. Lutar åt ett att det blir ett par.

Måste vara ett par Project 110 i fyndhörnan. P100 är nya för i år. Har inte provat 100 men åkt en hel del på 110 både fjolårets och årets och dom är helgrymma.

lundatok sa:
AG har ett par P100 i sin fyndhörna som inte är årets modell, dom kanske du kan få bra pris på?
Det låter konstigt. P100 är väl ny för i år, eller? Förra året var det ju PT och Project (110mm, fast då fanns det bara en så den kallades bara Project). Det borde alltså vara någon av dom i så fall, och inte en Project 100. PT är en bra skida, men som jag ser det finns det ingen anledning att gå ner i bredd från 100:an. Dessutom har PT en mer pistorienterad rocker med en brantare tipvinkel, vilket går att den inte går alls lika bra i löst, även om det bara skiljer några mm i bredd. Förra årets Project (110) är något i hästväg när det gäller flex. Den är en guldskida för riktiga tungviktare, men väger man under 85kg så är den för hård och stum i de flesta lägen, även om den faktiskt inte är så svåråkt som man först tror. Årets modell är mycket mer åtkomlig när det gäller egenskaper, även om det fortfarande är en skida med full fokus på prestanda för åkare som får ner mycket kraft i snön. Enligt mig är det först i år som Project-serien har tagit klivet upp i det absoluta toppskiktet. Förr kändes PT för smal och 110:an för bred och hård för mig. Årets uppdaterade 110:a är en kanonskida, men det är ändå 100:an som är sweetspoten i linjen. Jag och xJonx åkte den en del i Trysil förra helgen och vi var båda överrens om att det är en sjuhelvetes bra skida Extrem har fått till. Den har en så otroligt bra balans mellan prestanda och lättåkthet. Det är en sån skida som direkt höjer åkningen ett par snäpp.

EDIT: Segade visst för mycket med att trycka på skicka-knappen... någon hann före.

Senast ändrad:
MnO , hur skulle du vilja klassa PT100 jämfört med svarta soul , som var med i erat eminenta skidtest för nåt år sen ?
Erik

Tillbaka
Topp