Några funderingar angående mina nya skidor.

VaNecK

Ny medlem
Tjena!

Det va äntligen dags att köpa nya skidor och bestämde mig då för K2's Kung Fujas (11/12) och tog hem dem i 189cm (133/102/127) och med Marker Jester Schizo bindningar monterat. Själv är jag 189 cm och väger runt 85kg. Då är mina funderingar: Kommer dem vara lite för långa för mig? Och skulle då 179 längden passa mig bättre? Om det nu vore så att dem i 179 skulle passa mig bättre vad skulle jag förlora på om jag stannade med den längden jag har nu, om dem skulle bli svårare att jibba med, svårare att få runt i luften och på backen, eller helt enkelt mindre roliga?

Jag tycker om att jibba i parken, glida i pisten, och äventyra i offpist. Därför har jag valt just dem här för har försökt kolla genom varje forum inlägg på alla möjliga forums och det sägs mycket bra om dem som en all mountain skida.

Ber om ursäkt om en likadan tråd redan finns, men tror jag har mindre än 10 dagar på mig att bestämma om jag ska skicka tbx eller behålla dem, för enligt den hemsidan jag köpt ifrån står det att man har full bytes/returrätt inom 14 dagar. Vill inte att första skidpar jag har köpt på 5 år ska vara jobbig eller besvärlig att hantera :/

Tack på förhand!

Senast ändrad:
jag tycker att de är vad man tycker själv om jag ska vara ärlig, men jag skulle kanske valt 179 ändå eftersom den är lättare att hantera i parken och så men om du åker mycket offpist så kanske 189 är ett bättre val! men detta är bara min åsikter :)

Tack för snabba svaret! Förstår att dem flesta har egna åsikter om längd och att det kan bero mycket om vad man är van vid. Men vill kunna åka en hel dag utan att få känslan av att "fan va jobbiga dem är" haha.

Uppskattar alla åsikter! :)

jag tycker personligen att det e skönare med lite längre skidor jag e runt 173-173 och mina nya e 171 ungefär men det e väldigt personligt vad man gillar :)

Din längd och vikt talar ju helt klart för 189 cm. Hur är din åkfärdighet och vad har du åkt på innan?

Lima-ko sa:
Din längd och vikt talar ju helt klart för 189 cm. Hur är din åkfärdighet och vad har du åkt på innan?
Så det skulle nästan va en bättre att ha dem längre? har åkt skidor i 6 år nu med minst 4 till 5 veckors åkning varje år så känner mig rätt så bekväm i pisten, och skidorna jag har haft är ett par head mojo 70 om jag kommer ihåg rätt, längden runt 172. Men antar att om jag åker på dem här kung fujas i 189 cm så kommer jag tillslut vänja mig vid dem?

jag är 190 på 80 kg och åker på ett par gotama 194.. dock sysslar jag inte med parkåkning! men 189 borde ju inte vara några problem!

Självklart är det en vanesak. Det kommer säkert kännas klumpigt i början men man lär sig snabbt. Jag skulle ha stannat på 189 så du inte förlorar på köpet i offpisten. Dom kommer bli lite jobbigare att ta runt i parken än dina gamla, men det är mest pga midjan på 102. Och sen sitter det även rocker i skidan vilket gör att den blir mer lättåkt. :)

Allround-skidor blir ju kompromisser med det mesta. Du kan inte ha bra egenskaper i parken utan att tulla på offpist-egenskaper och tvärtom antar jag.

Men att ha skidor som är lika långa som en själv tycker jag alltid har varit ett bra mått. Nu är jag långt ifrån en expert i ämnet och sitter inte inne med några skrivna eller oskrivna regler alls. Jag kan bara utgå från mig själv. Allt under min egen längd har känts konstigt kort.

Kortare skidor är väl egentligen bara bra i parken? Om jag lite fördomsfullt får filosofera iväg en smula. Om du inte nu ska snitsa mellan slalomkäppar vill säga? Ska du glida runt i pisten, vill du kunna dra på ordentligt utan att bli för instabil eller trampa igenom? I offpisten är detta ännu trevligare.

Väldigt subjektivt, så hade jag, om jag varit du - behållit de skidor du köpt.

Jag har dratt mig in i de sista att lägga upp en kommentar då jag ser väldigt många liknande trådar. Dock så hittar jag inte riktigt vad jag söker utan lånar denna tråd som är mkt lik min fråga.

Har funderat mkt på dessa skidor då jag vill ha ett par skidor till offpist som även funkar bra i parken, pist e lite skitsamma i detta skede.
Jag e 172, väger ca.67 pannor. Kan inte komma fram till vilken längd, 169 för kort och 179 för långt? Har åkt på rätt korta skidor innan men e inte rädd för att omskola lite. Spelar det ens ngn större roll dessa 10cm?

Jibberisch sa:
Men att ha skidor som är lika långa som en själv tycker jag alltid har varit ett bra mått. Nu är jag långt ifrån en expert i ämnet och sitter inte inne med några skrivna eller oskrivna regler alls. Jag kan bara utgå från mig själv. Allt under min egen längd har känts konstigt kort.
Ok, så om du skulle gå upp, säg 30 kg men inte blir en enda cm längre kommer du inte gå upp i längd på dina skidor?

VaNecK sa:
Så det skulle nästan va en bättre att ha dem längre? har åkt skidor i 6 år nu med minst 4 till 5 veckors åkning varje år så känner mig rätt så bekväm i pisten, och skidorna jag har haft är ett par head mojo 70 om jag kommer ihåg rätt, längden runt 172. Men antar att om jag åker på dem här kung fujas i 189 cm så kommer jag tillslut vänja mig vid dem?
Ok, så det här är det första paret lite bredare (för Mojo 70 är väl just 70 mm i midjan, är det inte en juniorskida btw?) skidor du köpt/har?

Lima-ko sa:
Jibberisch sa:
Ok, så om du skulle gå upp, säg 30 kg men inte blir en enda cm längre kommer du inte gå upp i längd på dina skidor?
Går jag upp 30-40 pannor kommer jag att köpa en rejäl jävla skoter och ansöka om tyskt medborgarskap. Tills dess behåller jag allround-skidornas längd runt min egen längd.

Jibberisch sa:
Går jag upp 30-40 pannor kommer jag att köpa en rejäl jävla skoter och ansöka om tyskt medborgarskap. Tills dess behåller jag allround-skidornas längd runt min egen längd.
Ok (?), men frågan kvarstår, skulle du ha samma längd skidor som du har nu?

Som jag ser det är det helt omöjligt att svara på. Spontant: troligtvis inte.

Men å andra sidan vet jag ju inte hur jag känner mej och hur jag mår om jag går upp 30 kilo.

Jag kanske inte orkar ratta runt längre skidor alls? Det man tar igen på gungorna, förlorar man på karusellerna. Fetmans summa kanske är konstant. Men jag vet faktiskt inte. Återkommer med en empirisk analys om ett par år.

Jag menade allvar med skotern. Skoter eller moped!

Jo, men det blir egentligen bara missvisande eftersom din egen längd inte tar hänsyn till kroppsbyggnad. Ta två personer som är 190 cm, den en ena är en köttbit på 100 pannor och den andre en pinne på 70 kg, de ska INTE ha samma längd skidor.

Allt summeras väldigt bra i Ola Rockbergs artikel från 2001 (ja, jag vill mena att den fortfarande är högst aktuell. Och som du ser finns inte din egen längd ens med som parameter.

Absolut. Jag utgår bara från mej själv, vilket jag var tydlgi med i mitt inlägg ovan. Dock var jag inte speciellt tydlig, inser jag nu, med att kommunicera att mina längd/vikt -variabler är tämligen lika trådskaparens.

Men jag kan ändå tycka att en viss längd på skidorna är att föredra. Om jag skulle banta ner mej 20kg, skulle jag ha samma längd på skidorna då? Svårt att svara på, men troligtvis skulle det ta emot rätt hårt att gå ner i längd. Då de kortare skidor jag åkt på genom åren alltid känts konstiga, fladdriga, "blades"-aktiga etc. etc. etc.

Och, ska man se krasst på det är det oerhört jävla svårt och förvirrande att ens börja ge råd kring skidor i ett forum. Speciellt då människors uppfattning om deras erfarenhet och åkförmåga är ytterst subjektiv.

Om person A stapplar in och påstår att denne är en erfaren skidåkare, vad betyder det i person B:s referensram? Det hela blir oerhört subjektivto ch svårt att ens sätta fingret på. Det enda någon som har en tanke eller fundering kring ett par skidor, längd, bredd eller dylikt kan göra är att bidra med sina egna åsikter i ämnet?

Vilket jag antar de allra flesta trådskaparna också är medvetna om. Åtminstone hoppas jag det.

Tillbaka
Topp