Nån idé att försöka laga?

JG17

Medlem
Vänder mig till forumets samlade expertis. Pojken har spräckt skidan fram är det värt att försöka laga. Om så epoxy och hoppas?

Nästa resa är till riksgränsen vill inte ta med fler skidor än jag måste på tåget.

Mvh
JG laga

Bilagor

• 20220308_190005.jpg
    20220308_190005.jpg
    255.7 KB · Besök: 167
  • 20220308_190011.jpg
    20220308_190011.jpg
    218.5 KB · Besök: 156
Jag håller med! Det där borde absolut gå att laga. Massor med yta att limma. Bara att välja rätt lim, kladda dit ordentligt och sätta i press med tvingar/klämmor.

24 h epoxi, så varmt element som möjligt vid härdning och den andra skidans brätte plus en annan skida som fördelar ut trycket på tvingarna. Far man sedan ut och hoppar, gör någon slam i landningen är det ingen garanti att det håller i längden.

Inga som helst problem att laga med epoxy. Troligen blir det starkare än nytt med lågmolekylär epoxy. Finns inget behov av värme skulle jag säga förutsatt att du limmar inomhus. Biltemas lamineringsepoxy går utmärkt. Optimalt är att först limma med oförtjockad epoxy som du låter dra in i träet och efter cirka 5-10 min beroende på temperatur så förtjockar du epoxy med cellulosafiber och slutför lagningen genom att tvinga ihop skidan. Denna metod garanterar maximal limyta och hållfasthet i din applikation. Rekommenderad cellulosafiber är West system 403 som är kampatibel med biltemas epoxy. Finns att köpa på nätet eller flesta båtaffärer.

Tillbaka
Topp