Nån idé att ta med stighudar till Lofsdalen?

skidmannen

Aktiv medlem
Åker till Lofsdalen nästa vecka. Slapp familjesemester med barn och takbox, men lite egen tid kan man alltid få loss. Finns det nån mening med att ta med stighudar mm dit? Nån bra topp i närheten som man når med inte alltför lång biltur?

det var ett par år sedan jag var där och kunde inte minnas någon högre nämnvärd top i närheten, men det skadar ju aldrig att ta med ett par stighudar, nån plats tar de ju inte direkt ;)

Nej, det är klart.

Men så ska ju ABS-väskan med. Och tranceiver och spade om man hittar nån att åka med. Nåja, vi har ju stor bil.

Kan bli körigt att hitta någon som pallar haka på och gräva upp dig också.. Lofsdalen är ju inte direkt storbergsparadiset nummer 1. Mest barnfamiljer och skoteråkare. Sätt dig på trapper och sänk ett par bärs över en bit mat istället, pimpla lite på sjön och titta på en ren.

somebody sa:
Kan bli körigt att hitta någon som pallar haka på och gräva upp dig också..
Därav ABS-väskan. Inte så svårt alls att hitta nån som hakar på. Frun ska ju med. Topptur inte farligare än annan offpiståkning. Snarare mindre eftersom man har mer tid att reka snö än om man bara kastar sig ner från en stunds hajkande.

Men finns det inga fjäll att gå upp på så är det ju skit samma, då får det bli svennebananåkning, det är ju också kul.

Det finns faktiskt helt OK rännor ner för Sömlingshågna på andra sidan sjön. Särskilt ner mot kärnen på andra sidan. Anmarchen suger men rännorna är fina om det finns snö. Snacka med Emil på Karins Sportbod, han kan veta om det finns snö där. Det kanske är lite tidigt på året ännu. Annars kan du ju åka bil en timme och gå upp på Nipfjället eller Städjan.

Håller med föregående talare och rekommenderar Sömlingshågna. Där kan det finna lite godbitar.
Smidigt med skoter om man kör uppåt längs leden och sedan sätter på hudar sista biten..
Enligt källor där uppe så har det dumpat ganska rejält de senaste dagarna så du kan ha tur..
Nipfjället och Städjan kan man nog alltid hitta orört på, men då är det bil en stund först som sagt. Men det kan det vara värt!

Lycka till!

larsrudal sa:
Annars kan du ju åka bil en timme och gå upp på Nipfjället eller Städjan.
Ska du åka bil en timma kan du ju istället dra till Sånfjället vilket har finfin åkning. 500 höjdmeter ihållande brant åkning. Ruggigt fint berg.
Naturligtvis finns det ju en nackdel också, anmarschen. Tror vägen till Nyvallen är stängd på vintern, så det blir till att hyra skoter vid Hedeviken. Koller mer info på: http://www.utsidan.se/forum/showthread.php?t=40577

Vet även att http://www.frihetsbolaget.se/2008/ ordnade arrangerade turer dit förr.

Aha, nu börjar det bli intressant. Städjan går fetbort, där har jag gått upp och åkt ner med turskidor, inget att åka långt för att komma till. Men de andra fjällen är klart intressanta!

Nästa vecka är lågsäsongsvecka och då är det i stort sett ingen som åker utanför pisterna i Lofsdalen. Det betyder att om det kommer snö och du är tidigt i backen så kommer du att kunna åka liftburen offpist i orörd snö hela dagen (om familjen tillåter det). Nerför "kammen" som går ut från toppenliften finns både rensade löpor och halvglesa buskage att åka.

Om du är äventyrlig och det har kommit tillräckligt med snö kan du åka baksidan, även då landar du vid liftar och slipper knata. Sikta på toppen av "Tvärenliften".

Sömlingshågna har jag inte åkt på men vill du inte hyra skoter så går det vesselturer ett par gånger om dagen som brukar gå ganska högt upp. Där är kanske hemvägen tristare 5-7 km sluttande utför eller platt tillbaka till byn. jag kan tänka mig att det kan vara stenigt ner mot tjärnen som någon nämnde man kanske att man kan åka västerut ner mot leden från Sömlingshågna. Kanske att det är tillräcklig lutning ner för Svanhågna på nordsidan (det är knallen som man ser från sjön).

Ett annat ställe som jag inte åkt men som jag funderat på är att det finns en gammal pist som inte använts på 10-15 år som slutar vid tvärenliftens dalstation. Man borde kunna gå till den från samma lifts toppstation genom skogen. Förmodligen är det för mycket snö nu för att det ska bli bra men tinar det på och blir lite bärighet och sedan kommer mer snö så skulle det kunna vara ett bra alternativ. För lite äventyrlig skogsåkning kan du också kolla in i skogen till höger om nämnda lift.

mingusrude sa:
Ett annat ställe som jag inte åkt men som jag funderat på är att det finns en gammal pist som inte använts på 10-15 år som slutar vid tvärenliftens dalstation. Man borde kunna gå till den från samma lifts toppstation genom skogen. Förmodligen är det för mycket snö nu för att det ska bli bra men tinar det på och blir lite bärighet och sedan kommer mer snö så skulle det kunna vara ett bra alternativ. För lite äventyrlig skogsåkning kan du också kolla in i skogen till höger om nämnda lift.
Lofsen hette den backen om jag inte missminner mig. Var en väldigt trevlig backe, och synd att dem lade ner. Men ja, att åka i den borde ge några fina svängar vid bra snö.

Tillbaka
Topp