Nån med koll på Nordica Girish/Blower?

mrsvahn

Aktiv medlem
Hej,

Ska köpa min första all mountain skida ( Nordica Girish 2010) för o jämföra med farsans vanliga pistskidor.

Tänkte höra om någon provat den? Hittar recensioner på 2012 och 2011 som verkar lovande men ingen fakta på vad som ändrats mellan 2010 och 2012 i skidans konstruktion.

Läste även något om att just 193an hos den föregående modellen Blower var rätt kass då den bara var en förlängd 185a.

https://www.freeride.se/prylar/skidor/2010/nordica/girish.html

Jag undrar exakt samma sak! Jag hittar bara recensioner om 2012:an, den gråblåa alltså. Jag har tänkt köpa 2010:an, det med lejonet på. Vad har förändrats i konstruktion? Eller är det samma skida med annan grafik bara? Om någon har åkt på den kan de gärna säga vad de tyckte också!

Senast ändrad:
Okej, gör det stor skillnad tror du? Är som sagt inne på den första Girishen. Borde man köpa den med early rise i stället?

Har haft både Blower och 2011 års Girish. Skulle helt klart satsa på Girish med tip rocker. Tyckte Blowern var en ganska trög skida, medan Girishen var mer hanterbar tack vare rockern.

Den blir väl ännu mer charger utan rocker än med kanske.
Mina Girish har en mjuk nos men är hårda under fot och tail. Du kommer troligtvis tappa lite flyt, speciellt i lägre fart.

Det finns väl inte någon egentlig uppföljare till den. Nordica har Helldoradon och Enforcer som i så fall ska vara det.
Helldoradon är tyngre än Girishen men den känns som att den är mjukare överlag och den har en helt annan shape.
Enforcer är smalare och vad jag kommer ihåg kändes den också den mjukare men jag har bara test åkt den på ett skidtest.

Snödjup

Tillbaka
Topp