Nån som har köptips på boots?

Henrik_Jonsson

Ny medlem
Hej
Jag letar febrilt efter ett par nya boots som ska ersätta min Burton Ruler från 00/01.
Är sugen på årets Burton Ruler men har inte hittat rätt storlek.

Vad finns det för alternativ i samma prisklass som har typ samma komfort som Rulern?

Om man nu skulle hitta ett par Burton Ruler mot all förmodan, är det någon som kan säga om de fortfarande håller lika bra kvalité som de gjort innan.

Henrik_Jonsson sa:
Hej
Jag letar febrilt efter ett par nya boots som ska ersätta min Burton Ruler från 00/01.
Är sugen på årets Burton Ruler men har inte hittat rätt storlek.

Vad finns det för alternativ i samma prisklass som har typ samma komfort som Rulern?

Om man nu skulle hitta ett par Burton Ruler mot all förmodan, är det någon som kan säga om de fortfarande håller lika bra kvalité som de gjort innan.
Eller burton driver X, riktigt styva och hårda boots som är grymma.

32 Lashed är de bästa bootsen som jag någonsin haft. De har perfekt passform, sköna att gå i, du fryser aldrig om tårna. Jag finner inte ett fel med bootsen, jag är störtnöjd.

Senast ändrad:
Jag gillar tanken med de nya snabbsnörningssystem som många boots har nu. Från vad jag har sett så verkar inte 32 lashed finnas med sånt. Har aldrig testat att åka med sånt, bara det gamla vanliga.

Vad är era tankar om snabbsnörning funkar det eller är det bara meck med det?

Nån som har testat DC boots förresten?

32 är ökända för dåligt hälgrepp och att bli sladdriga fort.

nitro boots funkar bra mkt bättre än mina 2par 32 tm2 o mina burton ion..

tsl/tls heter modellen

Angående Nitro bootsen, det är ingen som har haft problem med deras snabbsnörningssystem? Var och testa ett par Nitro Team TLS som var riktigt sköna. Kändes dock som om snörningen kanske kunde strula.

Eller är det så att det blir bättre när man har haft det ett tag? På höger skon som var testad funkade det utmärkt. Men vänsterskon var lite marigare att få fast snörena i fästet.

Vill inte få sabbade åk bara för att skosnörena inte sitter som de ska.

Tillägg: Jag hade tänkt att köpa ett par boots som är lite för små, dvs. tån tar i framkant ytterst lite.
Trodde att det var så man ska göra efter att ha läst lite på freeride. Men hur blir det då om man har Burtons bindningar med toecap. Den trycker ju in foten mot bakkappan. Kommer skon att tryckas ihop så pass mycket så att man borde ha lite utrymme framme i tårna??

Tacksam för svar!

Senast ändrad:
Ang. burtonbindningar, kolla med pinn. Själv har jag ingen koll. Tillfälligt övergivit burtonsortimentet.

Henrik_Jonsson sa:
Angående Nitro bootsen, det är ingen som har haft problem med deras snabbsnörningssystem? Var och testa ett par Nitro Team TLS som var riktigt sköna. Kändes dock som om snörningen kanske kunde strula.

Eller är det så att det blir bättre när man har haft det ett tag? På höger skon som var testad funkade det utmärkt. Men vänsterskon var lite marigare att få fast snörena i fästet.

Tillägg: Jag hade tänkt att köpa ett par boots som är lite för små, dvs. tån tar i framkant ytterst lite.
Trodde att det var så man ska göra efter att ha läst lite på freeride. Men hur blir det då om man har Burtons bindningar med toecap. Den trycker ju in foten mot bakkappan. Kommer skon att tryckas ihop så pass mycket så att man borde ha lite utrymme framme i tårna??

Tacksam för svar!

Köpte Nitro skorna. Har bara gått runt i lägenheten men de känns sjukt mycket skönare än mina gamla ruler som man nästan kunde dra ur foten även fast de i hårt snörade.
Tack för all input. Nitro skorna var även nästan ett kilo lättare än burton skorna och det är ju aldrig dumt.

Skulle vilja hålla med ovanstående 32 anhängare om att 32 sitter som en dröm på foten.
Har du haft Rulen innan så kommer du mest troligt tycka att 32 "Lashed" är lite mjuk.
Själv har jag just nu ett par SHWN WHT -08 å de e andra paret SW för mig...Sjukt sköna! Men dock en del mjukare än Ruler.
Vill man ha en boot som sitter tight med oslagbart hälgrepp ska man definitvt köra Salomon F-serien. Lite "snällare" passform men fortfarande sjukt bra hälgrepp får man i Salomons vanliga boots "authentic line". Körde ner foten i en "Dialogue" häromdagen och den kändes sjukt skön, ganska styv, lite mer åt Driver-flexet.

Den här tråden kan nog fortsätta i evighet, så de bästa tipset är att du sticker ner foten i alla boots du kommer åt för att känna vilken som passar dig bäst.

Lycka till!

Henrik_Jonsson sa:

Tacksam för svar!
Kommentar till tillägg:
Du kan köpa de flesta modeller så tight att du har böjda tår i början...De töjer sig alltid mer än man tror.
Får man för stor storlek så ger hälgreppet med sig fortare/omgående.
När de gäller CAPSTRAP, har jag haft det sedan Burton slängde på de på MISSION-bindningen typ-04 å har inte haft några problem med mina tår. Å då tar jag alla boot i stl. som ovan.
Testa alltid bootsen i en bindning i butiken, då kommer du märka att de inte är några problem.

Ah, sorry!
Missade att du redan köpt boots, men tråden kanske kan hjälpa någon annan som ska handla boots.

drar upp tråden lite igen...
har fått sjuk ångest efter att jag var och inhandlade ett par burton ruler boots storlek 9,5
har redan gått upp en halv storlek mot min normala skostorlek och hade inte en tanke på att testa 10:an då ja tyckte att den skulle sitta tight och tån borde väll ta i lite lätt i fram för att inte skon ska bli helt fladdrig. Men efter köpet kom jag att tänka på förra årets panik köp av ett par boots som var för små och hur fruktansvärt ont det gjorde att åka med!
så tänkte bara försäkra mig om att jag gjort rätt när ja inhandlat en sko där stortån tar lätt i framkant?

jo jag vet att det står tidigare i tråden men måste döda min rädsla för att ha försmå boots!

Nisse_o sa:
drar upp tråden lite igen...
har fått sjuk ångest efter att jag var och inhandlade ett par burton ruler boots storlek 9,5
har redan gått upp en halv storlek mot min normala skostorlek och hade inte en tanke på att testa 10:an då ja tyckte att den skulle sitta tight och tån borde väll ta i lite lätt i fram för att inte skon ska bli helt fladdrig. Men efter köpet kom jag att tänka på förra årets panik köp av ett par boots som var för små och hur fruktansvärt ont det gjorde att åka med!
så tänkte bara försäkra mig om att jag gjort rätt när ja inhandlat en sko där stortån tar lätt i framkant?

jo jag vet att det står tidigare i tråden men måste döda min rädsla för att ha försmå boots!
Vet hur det känns gjorde samma sak förra året. För mig tog tårna i lite lagom mycket. När jag åkte sedan så gjorde det svin ont i tråna 3 dagar. Sedan så blev det bara bättre och bättre.

hilla sa:
skit i burton. 32 är mkt bättre
känns egentligen ganska korkat att lovorda 32 hela tiden.
dels för att alla gör det och dels för att det är helt individuellt vilken sko som passar. en burton ruler kanske sitter bättre på hans fot än vad en lashed gör. tycker du då fortfarande att han borde köra på lashed?

REriksson sa:
hilla sa:
dels för att alla gör det och dels för att det är helt individuellt vilken sko som passar. en burton ruler kanske sitter bättre på hans fot än vad en lashed gör. tycker du då fortfarande att han borde köra på lashed?
Jag tycker iaf att han borde testa lashed innan han köper en ruler igen. Jag trodde själv i min enfald att mina boots från ride var de bästa någonsin för mina fötter innan jag stoppade ner fossingarna i ett par lashed. Aldrig åkt med en skönare boot, men vem vet, nästa år kanske jag upptäcker något som är ännu bättre!

känns som den här tråden är lite gammal men rulerna finns på länna sport till rea-pris, förra årets såklart

Senast ändrad:
gött då kör ja på med dom ja köpte :)
tog rulern för den verkade rätt upp i min gränd så att säga, rätt pris, lagom hård och att den satt som gjutet på foten var ju inte direkt någon nakdel.
Men ja får väll köra ner foten i 32 och testa nästa gång.

RickardmedlemCroy sa:
REriksson sa:
hilla sa:
Jag tycker iaf att han borde testa lashed innan han köper en ruler igen. Jag trodde själv i min enfald att mina boots från ride var de bästa någonsin för mina fötter innan jag stoppade ner fossingarna i ett par lashed. Aldrig åkt med en skönare boot, men vem vet, nästa år kanske jag upptäcker något som är ännu bättre!
Jag säger inte att han inte ska testa ett par lashed. Det jag menar är att han borde ta dom som sitter bäst på hans fötter, vare sig det är ett par Burton, 32, Ride eller Nitro.
Jag satt själv och valde mellan ett par Lashed och ett par Burton Hail, och i år fick de bli Hailen för att jag tyckte de satt bättre (och var aningen mjukare).

Jag valde också Ruler men ångrar det lite då dem kanske e lite små och inte alls så hård som jag trodde dem skulle vara. Ska kanske införskaffa ION i år eller prova ett par 32 om man hittar en bra storlek.

Någon mer än jag som upplever 32 bootsen som väldigt (nästan extremt) små i storlekarna??

Burton Serow! Sjukt sköna för mig iaf ;) aldrig frusit, aldrig svettats! Sjuk boot, finns nu mera bara i japan men med lite krångel så... :)

Provade en massa boots på Stadium & Moyo i alla prisklasser och från flera märken. Thirtytwo Lashed blev mitt val. Lätta medelhårda boots som sitter som ett smäck och jag kan t om. tänka mig att knalla runt i dom en stund på stan, så bra sitter dom!

Mvh
Peter

Senast ändrad:
Efter vad jag läst här så vart ja tvungen o slänga mig i bilen o åka ner på moyo o prova lashed..

FYFAN vilken skön sko. La undan en sån och de blir ett köp! grymma...

Tillbaka
Topp