Nån som testat Fischer motive 80 eller Rossignol Experience 83

Robbob

Medlem
Hej, jag har lärt mig åka skidor på senare år. Jag köpte mig ett par begagnade hyrskidor för några år sedan för att slippa hyra. De är rätt mjuka och fladdriga i högre farter. Hittills har jag i princip bara hållet mig i pisterna. Trivs i röda backar och tar mig ner för svarta.

Jag har kollat runt lite efter ett par nya skidor. Hur breda kan man ha utan att manöverbarheten påverkas.

Först var jag inne på ett par Fischer Progressor 800 eller motive 76. Jag vet inte om det är så stor skillnad mot de jag redan har (116 71 103). Den respons jag fått hittills är att jag ska satsa på lite bredare skidor. Typ 85 mm.

Vad säger ni om de här alternativen?

https://www.freeride.se/prylar/skidor/2014/fischer/motive-80-powerrail.html

https://www.freeride.se/prylar/skidor/2013/rossignol/experience-83.html

Jag lär fortsättningsvis mest åka i pisten, men vill gärna våga mig utanför då och då om förhållanderna är de rätta. Jag lär även harva en del med min nu tvååring i barnbackarna...

/Robert

Bump.

Är det verkligen ingen som testat och kan skriva några ord om hur de är att åka på?

Du är nog på fel del av forumet, skriv under pistskidor i stället (där har bl.a. Progressor 800 diskuterats en del).

Mvh

Jag kör på Rossignol Experience 88 och är i alla fall väldigt nöjd med dem. De är riktigt lättsvängda och går otroligt fint i skärande sväng. De funkar på de allra flesta underlag bortsett från bottenlöst puder då de är lite för smala. Jag ser ingen anledning att köpa en skida med smalare midja. Tip- och tail rockern gör dem väldigt lättmanövrerade och snabba från sväng till sväng.

Stefans sa:
Du är nog på fel del av forumet, skriv under pistskidor i stället (där har bl.a. Progressor 800 diskuterats en del).

Mvh
Kollar man på tillverkarnas hemsidor så går dessa skidor under benämningen "All mountain". Det fanns ingen kategori som riktigt matchade den kategorin här. Men visst, jag kan hålla med om att det kanske skulle postats där i stället. Kan man flytta tråden eller måste man skapa en ny likadan under "Pistskidor"?

Tillbaka
Topp