När är det mjuk slaskig parkåkning i sälen/trysil?

Tjena! Planerar en vecka parkåkning i sälen eller trysil i vår och vill va så gott som garanterad mjuka backar och parker för det gillar jag :) Nu kan man ju gissa sej till att ju senare desto bättre men kanske är det för blött mot slutet och är ofta bättre lite tidigare?
Någon som bor i området eller har säsongat där vet nog ungefär när man börjar slippa isiga backar.
Hellre lite för blött än för hårt vill jag ha så man vågar öva på nya hopp och så.

Danke for answers :)

Okej tack men gärna lite mer info ;)

Brukar dom flesta backar och parker va öppna mot slutet av april?
Funderar på vecka 17, billigt boende då också.

Alla parker i Sälen är uppe tills vecka 17 iaf. Om inte växthuseffekten slår till och smälter all snö!

Snön är ju "samma" överallt och jag har bristande erfarenhet fran sverige/norge men borde det inte vara samma som i alperna osv att: sent pa säsong far du ett tidsfönster pa ett par timmar sen förmiddag/middagstid där nattens isbildning mjuknat till, men innan takeoffs/landningar är söndertrashade och moguls uppstat i pipen. Dagens tips: sov ut pa morgonen :)

deltab0arder sa:
Snön är ju "samma" överallt och jag har bristande erfarenhet fran sverige/norge men borde det inte vara samma som i alperna osv att: sent pa säsong far du ett tidsfönster pa ett par timmar sen förmiddag/middagstid där nattens isbildning mjuknat till, men innan takeoffs/landningar är söndertrashade och moguls uppstat i pipen. Dagens tips: sov ut pa morgonen :)
Jo det stämmer säkert bra det, fast när jag var i sälen på påsk för flera år sen så tyckte jag det var bra i parken tills dom stängde. minns inte riktigt när påsk var det året men tror det var början på april.
Lite sovmorgon passar fö mej aldeles utmärkt :P

powderdreams sa:
Tjena! Planerar en vecka parkåkning i sälen eller trysil i vår och vill va så gott som garanterad mjuka backar och parker för det gillar jag :) Nu kan man ju gissa sej till att ju senare desto bättre men kanske är det för blött mot slutet och är ofta bättre lite tidigare?
Någon som bor i området eller har säsongat där vet nog ungefär när man börjar slippa isiga backar.
Hellre lite för blött än för hårt vill jag ha så man vågar öva på nya hopp och så.

Hur snöunderlaget är beror lite på vilken sluttning du besöker i Sälen om det är morgonsol, lunchsol, eftermiddagssol alltså hur backen är placerad i förhållande till väderstreck. Om backen har lunchsol så är det risk för att det är mycket slasksnö vid påsk eftersom att lunchsolen är som starkast och tinar snön fort, däremot i de partier där det är eftermiddagssol där finns chanser till lite mer mjuk snö som fortfarande är någorlunda kall.

I3ea sa:
powderdreams sa:

Hur snöunderlaget är beror lite på vilken sluttning du besöker i Sälen om det är morgonsol, lunchsol, eftermiddagssol alltså hur backen är placerad i förhållande till väderstreck. Om backen har lunchsol så är det risk för att det är mycket slasksnö vid påsk eftersom att lunchsolen är som starkast och tinar snön fort, däremot i de partier där det är eftermiddagssol där finns chanser till lite mer mjuk snö som fortfarande är någorlunda kall.
Eller på svenska, vid påsk är det gaper day happy slasking!!

Slaskigt blir det när snön börjar smälta ... Om man gillar slask är det störst chanser i slutet på säsongen, dvs från mitten av April tom. anläggningarna stänger i månadsskiftet april/maj. Men, men man kan råka ut för "bakslag" även vid den här tiden på året och vakna upp med 2 decimeter torr snö en morgon, hemska tanke!

Normalt vid den här tiden kan du nog räkna med mjuka backar på eftermiddagen, nätterna kan ju vara kalla och det kan vara fruset på morgonen. Sen finns naturligtvis en risk att det inte är minusgrader på nätterna och varma vindar sveper över fjällen ... då är det mindre kul eftersom snön blir genomvåt och mer eller mindre rinner bort. Men det vet vi först då!

/MM

Mountain_Man sa:
Men, men man kan råka ut för "bakslag" även vid den här tiden på året och vakna upp med 2 decimeter torr snö en morgon, hemska tanke!
usch ja, det är faktiskt en extremt hemsk tanke om man inte har utrustning anpassad för puder och parken blir obrukbar pga oshape/nysnö... vet att det inte var så smart men jag provade att åka en oshapad park en gång som hade 1meter fresh puder i sig... det gick inte riktigt...framåt :) snöskoterbogseringen ut ur den var kul iaf...

Tack så mycket för alla svaren, lite klarare nu, blir nog vecka 14, nu återstår bara o välja boende i tandådalen/hundfjället eller lindvalen. Vad skulle ni rekomendera för några brädåkare som vill ha många små hopp o mellanstora hopp o lite boxar o sånt, vilken park passar bäst in på det? kanske får göra en ny tråd ang det :)

om jag inte har helt fel så skall det vara PLUS grader för att det skall vara mjukt

Tillbaka
Topp