när är whistler som bäst?

Philip_W

Ny medlem
Hej,
Jag har tänkt att åka till Whistler i vinter och stanna där cirka 8-9 dagar.
De perioder som jag kan åka är antingen precis precis efter jul eller i slutet av mars.

Frågor :
När är det bäst att åka?
Under vilken av ovanstående perioder kan jag vänta mig mest och bäst snö("puder")?

Jag kommer förhoppningsvis åka mest off-pist, ingen park och lite pist =)
Festligheter är inget krav.

/Philip

Så som det såg ut i år körde jag puder i början av maj, så slutet av mars blir alldeles kalas det. Då har du en bra grund och chansen att få nytt är stor. Åker du runt Jul finns det chans att (som i år) det knappt finns någon snö i backarna och att det bara är snorkallt och inga stora fluffiga flingor i skyn.

/Oskar.

Som Perikles säger, "Hvergang!". Men det är trotsallt lite lotteri när man har att göra med snö. Januari betyder att det är vintersnö och statistiken visar att de största snöfallen brukar komma då. Det är då grunden som finns i mars byggs upp! Däremot kan det vara kallt och inte minst så är dagarna kortare. I mars däremot så är risken för riktigt kallt väder mindre och som nämnt ovan så finns det troligtvis en bättre grund. Det är även mer folk på berget i mars. I januari är det också klart mycket lättare att hitta billigare boende då det är lågsäsong. Om man står ut med att det nyper i kinderna lite så menar jag att januari är månaden att åka.

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp