När bör man byta skidor?

När bör man byta skidor?
Hej vi åker skidor på hobbynivå/medelmåttig.
Vi har skidor som varit gamla hyrskidor som idag är 10+ år.
Det är ju alltid kul med nytt men kommer vi känna nån skillnad i känsla på nya o våra gamla?

När bör man byta skidor?
Själva åldern på skidorna gör ingen skillnad, men om ni byter märke, genre eller nivå på laggen så känner man garanterat skillnaden både gott och ont. Så provhyr skidor ni eventuellt är intresserade av och köp liknande.

När bör man byta skidor?
Dels så slits materialet och kärmatetialet tappar spänsten med ett antal år på nacken, belaget blir torrt med åren och stålkanterna blir slöa (de går förstås att slipa) och dels har skidkonstruktionen utvecklats en hel del på 10+ årså - ja du kommer att märka skillnad.
Jag rekommenderar att du inte köper de enklaste skidorna utan åtminstone för medelgoda åkare. I början av säsongen kan man ofta hitta förra årets modell till mycket bra rabatter. Slå till på sådana!

När bör man byta skidor?
Ja, tio år gamla hyrskidor kan då inte vara roligt att kasa runt på. Till det är liftkorten allt för dyra. Det har hänt mycket på dom tio åren i fråga om hur förlåtande skidorna blivit och ändå har bra kantgrepp och blivit mer
lättmanövrerade och förlåtande för dåligt underlag.

När bör man byta skidor?
Det jag tycker är den största skillnaden är att idag kan man åka på skidor med samma prestanda som blytunga lagg för tio år sedan.
Utvecklingen går onekligen framåt.
Men som alltid: hitta rätt skida som passar dig.

När bör man byta skidor?
Ok tack för input.
Jag har åkt på Rossignol Zenith Z72 o undrar vad jag skulle kunna leta efter för ersättare?
Jag åker bara pistat, 188cm o väger 94kg
Begagnade eller nya, allt är av intresse

När bör man byta skidor?
Har du lust att utveckla detta påstående? Typ någon test, för då finns det väl inga laminater som är dugliga längre än tio år.

Skickades av Copilot:​

Ja, materialet i slalomskidor utmattas med tiden, vilket påverkar deras prestanda och hållbarhet. Här är några faktorer som bidrar till detta:

1. Flex och spänst: Med tiden förlorar skidor sin flex och spänst, vilket innebär att de inte längre kan återgå till sin ursprungliga form efter att ha böjts. Detta kan leda till sämre kontroll och stabilitet vid åkning.
  2. Kärnmaterial: Kärnan i skidor, som ofta är gjord av trä eller kompositmaterial, utmattas över tid på grund av upprepad belastning och vibrationer. Detta påverkar skidornas respons och känsla.
  3. Belag och kanter: Belaget (undersidan) och kanterna på skidorna slits ner genom kontakt med snö, is och andra ytor. Regelbunden slipning och vallning kan förlänga livslängden, men till slut blir materialet för tunt och mindre effektivt.
  4. UV-strålning och temperaturförändringar: Exponering för solens UV-strålar och extrema temperaturförändringar kan också påverka skidornas material, vilket leder till sprickbildning och försvagning.

När bör man byta skidor?

Skickades av Copilot:​

Ja, materialet i slalomskidor utmattas med tiden, vilket påverkar deras prestanda och hållbarhet. Här är några faktorer som bidrar till detta:

1. Flex och spänst: Med tiden förlorar skidor sin flex och spänst, vilket innebär att de inte längre kan återgå till sin ursprungliga form efter att ha böjts. Detta kan leda till sämre kontroll och stabilitet vid åkning.
  2. Kärnmaterial: Kärnan i skidor, som ofta är gjord av trä eller kompositmaterial, utmattas över tid på grund av upprepad belastning och vibrationer. Detta påverkar skidornas respons och känsla.
  3. Belag och kanter: Belaget (undersidan) och kanterna på skidorna slits ner genom kontakt med snö, is och andra ytor. Regelbunden slipning och vallning kan förlänga livslängden, men till slut blir materialet för tunt och mindre effektivt.
  4. UV-strålning och temperaturförändringar: Exponering för solens UV-strålar och extrema temperaturförändringar kan också påverka skidornas material, vilket leder till sprickbildning och försvagning.
Väldigt långsökt teori ställd av en vilja utan kunskap att åka skidor. Då skulle detta för alla laminater och även hus som är byggda av trä m.m.

När bör man byta skidor?
Väldigt långsökt teori ställd av en vilja utan kunskap att åka skidor. Då skulle detta för alla laminater och även hus som är byggda av trä m.m.
Nej så klart påverkas inte ett par rejäla Hendryx av någon form av utmattning, möjligen bara förarens ben 😉 mest troligt ålderns tand som tärt på hållbarheten 😂
Men jag tror inte hus påverkas av den extrema påfrestning som skidor utsätts för, sällan ett hus dimensionerad för att vibrera och böjas så mycket som ett par skidor, skulle gissa på att det var nte finns något sådant hus.

När bör man byta skidor?
Nej så klart påverkas inte ett par rejäla Hendryx av någon form av utmattning, möjligen bara förarens ben 😉 mest troligt ålderns tand som tärt på hållbarheten 😂
Men jag tror inte hus påverkas av den extrema påfrestning som skidor utsätts för, sällan ett hus dimensionerad för att vibrera och böjas så mycket som ett par skidor, skulle gissa på att det var nte finns något sådant hus.
Jag är ganska säker på att våra skidor inte får vara med speciellt extrema påfrestningar framförallt hyrskidorna slipper tuff åkning för det går inte ens åka tufft på dem. Det mesta påfrestningar skulle då kanske vara rost i kanterna för att man har lämnat dem utomhus i regnet.

När bör man byta skidor?
Man har ju sett mer än en gång när det kommer ett glatt gäng sladdandes ner Stationsgatan mot stationen.
Och den brukar vara välsandad.
Eller dom som absolut ska åka hela vägen fram till skidbussen vid kabinen.
Där räcker det inte med bara ett varv i slipen 😩

När bör man byta skidor?
Har du sett vad folk gör med hyrskidor???
Jag tänkte mest på att om man skulle kunna åka så pass hårt med skidor att virket i kärnan skulle tappa spänsten. Jag köper ditt påstående att hyrskidorna får stryk men jag trodde inte att TS skulle använda sina ex-hyrskidor till asfaltsfräs...😱

När bör man byta skidor?
Har du sett vad folk gör med hyrskidor???

Jo. Jag har sett 130 kilos ryssar fladdra ner i 90 km/h på mjuka hyrskidor och kan tänka mig att det medför visst slitage i längden… Eller svenska grabbgäng, där det ofta är den som åker sämst som håller högst fart (och attityd) och endast byter riktning genom glesa hockeystopp.

Men ffa tänker jag att om man som TS har minsta ambition och intresse så blir nog steget upp från hyrskidor positivt märkbart. Fast som oftast är det ju pjäxor man bör köpa först.

När bör man byta skidor?
Googla på begreppet materialutmattning. Hos träguiden.se kan du läsa följande

"De mekaniska egenskaperna har också en koppling till belastningstiden. Detta märks på olika sätt. En belastad träbjälke böjer ner mer och mer med tiden trots att lasten förblir konstant. Detta kallas krypning och förekommer i någon utsträckning hos de flesta material. När det gäller trä spelar fuktförhållandena en stor roll och krypningen ökar med ökande fuktinnehåll. Varierande fuktförhållanden ökar krypningen ännu mer. Om lastnivån är tillräckligt hög kommer krypningen till slut att leda till brott."

Du hittar motsvarande förklaring om t ex aluminium om du googlar.
Trä och aluminium är vanliga material i kärnan på slalomskidor.
En slalomskida utsätts för en enorm mängd vibrationer, böjning och vridning vid åkning.
Varför tvivlar du?

När bör man byta skidor?
Googla på begreppet materialutmattning. Hos träguiden.se kan du läsa följande

"De mekaniska egenskaperna har också en koppling till belastningstiden. Detta märks på olika sätt. En belastad träbjälke böjer ner mer och mer med tiden trots att lasten förblir konstant. Detta kallas krypning och förekommer i någon utsträckning hos de flesta material. När det gäller trä spelar fuktförhållandena en stor roll och krypningen ökar med ökande fuktinnehåll. Varierande fuktförhållanden ökar krypningen ännu mer. Om lastnivån är tillräckligt hög kommer krypningen till slut att leda till brott."

Du hittar motsvarande förklaring om t ex aluminium om du googlar.
Trä och aluminium är vanliga material i kärnan på slalomskidor.
En slalomskida utsätts för en enorm mängd vibrationer, böjning och vridning vid åkning.
Varför tvivlar du?
Hoppas ingen får fukt i kärnan av sina skidor.
Jag tvivlar inte utan jag hat flerårig erfarenhet av laminatkonstruktioner och laminering framförallt offshoremotorbåtar som går i race.
Jag kan köpa att skidorna delamineras pga. ålder därmed lägre kvalité eller extremt tuff användning. Jag tycker att du läser lite mer på laminat-/kompositkonstruktioner istället för beskrivningar av enstaka material.
Jag kommer inte utveckla mitt svar mer i denna tråd, utan det får vi ta i en eventuell separat tråd eller privat, men nu när du har öppnat gyllene Google så finner du massa info där innan du ställer vidare frågor till mig om min erfarenhet i saken, för de hör egentligen inte i detta forum. Kolla samtidigt med någon skidfabrik om det har något å bidra då.

När bör man byta skidor?
Kolla samtidigt med någon skidfabrik om det har något å bidra då.
Som en av få personer på det här forumet som de facto jobbar på en skidfabrik kan jag säga att det krävs extremt mycket för att en bra träkärna i ett par skidor ska mattas ut. Stålkanter kan gå av, dom kan delaminera, man kan få hål i belaget, man kan över tid slipa ner belaget så mycket att det blir för tunt, och man kan såklart bryta/knäcka skidor men vi har aldrig någonsin ens diskuterat att skidorna skulle mattas ut med tiden. Jag kan fråga Patrik på Extrem som byggt skidor och snowboards sedan 1981 och är en av dom mest erfarna i världen på området men jag är hyfsat säker på att hans svar kommer vara ungefär det samma.

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp