När kommer snön i st. anton?

Baess

Ny medlem
Vet att det här med väder inte är någon exakt vetenskap men är det någon som har erfarenhet av när den första snön kommer ungefär och när man kan börja åka i systemen?

Snön kommer ofta i mitten av december, så att systemet kan öppna lite smått...

Själv skulle jag säga att den riktiga säsongen börjar i mellandagarna alt 1 januari. December är i regel kasst förutom några dagar pow pow i ett dump. Och som alla vet, hoppas jag, är piståkning i st.anton värdelöst..: Finns inte en pist som är bra förutom osthang i lågsäsong :P Lech har däremot lite bättre...

Om jag skulle åka dit 2-3 veckor skulle det bli i slutet av februari eller i början av mars. Borde väll finnas snö statistik för anton men det känns som att den tiden ger bäst åkning.

Okok, tack för svaret. Jag känner mig något klokare. Verkar som att man åker dit i början på december och jobbar ihop pengar tills snön kommer :) Någon som vet när snön kom förra året? Statistik är alltid roligt :)

Förra året var en av de bästa december någonsin i hela alperna. I St Anton var det mycket snö redan till nyår. Det är nog en och annan som hoppas att det blir samma igen.

Enligt säkra källor så var det en bra december förra året... Men ändå så hade de max 5-6 dagar i pow pow och sen var det slut på snön i 2-3 veckor.. Året innan dess var det totalt värdelöst i december.

Generellt sett är det kass åkning i december, så åtminstone jag stannar hemma och jobbar en månad till och får min vanliga lön på 20 000 och kan glassa mig genom min säsong :)

Angående när du ska åka dit så borde du vara där i sluteta v november om du vill ha ett bra jobb... Eller så gör du som jag, jobbar hemma i december och åker ner och tar ett soft kvällsjobb 2-3 dagar i veckan och är i princip ledig jan-slutet istället.

Edit, och angående snö mätaren etc i st.anton så tror jag inte på den..: Under min säsong 06/07 (oj vad länge sedan..) så stängde de t.om ner websidan och webkamerorna när det regnade.... Så att folk inte skulle se hur kasst det var :D

Senast ändrad:
Nosskire sa:
Enligt säkra källor så var det en bra december förra året... Men ändå så hade de max 5-6 dagar i pow pow och sen var det slut på snön i 2-3 veckor.. Året innan dess var det totalt värdelöst i december.

Generellt sett är det kass åkning i december, så åtminstone jag stannar hemma och jobbar en månad till och får min vanliga lön på 20 000 och kan glassa mig genom min säsong :)

Angående när du ska åka dit så borde du vara där i sluteta v november om du vill ha ett bra jobb... Eller så gör du som jag, jobbar hemma i december och åker ner och tar ett soft kvällsjobb 2-3 dagar i veckan och är i princip ledig jan-slutet istället.

Edit, och angående snö mätaren etc i st.anton så tror jag inte på den..: Under min säsong 06/07 (oj vad länge sedan..) så stängde de t.om ner websidan och webkamerorna när det regnade.... Så att folk inte skulle se hur kasst det var :D
Problemet med att åka ner så sent är väl att det är svårare att hitta boende framförallt ett billigt sådant och att utbuden på sjyssta arbeten minskat avsevärt sen början på december. Så jag har en liten följdfråga: Hur varierar priserna på boende i st. anton, st. jakob, pettneu mm.?

det skiljer mycket mellan Anton och pettneo. För samma klass på boendet i st.anton som i pettneo skiljer det nog 7-8 k för en säsong, minst...

Angående boenden så kan man ofta boka boenden i förväg från just 1 januari. Vilket jag gjorde. Ströjobb brukar gå att få tag på genom säsongen men inget som ger några större pengar...

Så, vill du jobba och inte har boende? Stick tidigt... Vill du inte jobba, (ev ströjobba litegrann bara) och har bokat boende hemifrån, stick i början av januari :)

Ok, jag har inte bokat boende och behöver jobba så jag sticker nog tidigt då :) tack för tipsen!

Mm, december var riktigt bra förra året.
Minns när rapporterna droppade in om metervis med snö i St Anton redan i november.
Till chamonix där jag höll hus kom ett par rejäla dump i första veckorna av december.
Tycker de var skönt att vara nere redan i början av dec. Blev en mjukstart med en hel del snö så att säga. :)

När vi ändå snackar St Anton.
Finns det någon typ av park i St Anton att flumma i när snön hållt sig undan ett par veckor och pisterna fyllts av tyska gubbar i trikåer?

Kort sagt: Är det överhuvudtaget någon idé att slänga med jibbskidorna för kommande säsong?

Eric_W sa:
När vi ändå snackar St Anton.
Finns det någon typ av park i St Anton att flumma i när snön hållt sig undan ett par veckor och pisterna fyllts av tyska gubbar i trikåer?

Kort sagt: Är det överhuvudtaget någon idé att slänga med jibbskidorna för kommande säsong?
Parken i Rendl va ju inget att ha men jag tror det fanns någon park i Lech som jag inte testade men som folk sa var bättre. Men man vet ju inte om dom gör parken större och bättre i år så det är bara att ta med Hoppstickorna :)

Snowboarder Funpark

4 - 6 barriers
Pro Jumps
Washboard
1 Table Top
Slides, Fun Box, no boardercross!!!!
At the beginning of the funpark there is a seat to clip on the board.

Så står det på deras egna hemsida, vet inte om det är bättre eller sämre än förra året då jag inte var där.

Det har väl varit snack om bättre park i Anton i massa år? Blir nog (förhoppningsvis hehe) inget i år heller. Men att åka till Lech är ju inga problem, bara ta bussen från Stuben så är du där. Ingår i liftkortet också.

Dejvy sa:
Snowboarder Funpark

4 - 6 barriers
Pro Jumps
Washboard
1 Table Top

Så står det på deras egna hemsida, vet inte om det är bättre eller sämre än förra året då jag inte var där.
Detta är alltså i rendl?

Evil: Varför inte en bra park? Inte för att jag är någon parkråtta, men en bra är väl bättre än en dålig. ;-) Kul att lära sig grejer lite nytt när de inte dumpar var och varannan dag..

Hade en av mina bästa puder dagar förra året på öppningsdagen 27 november, i stortsätt ensam i hela systemet. faaaantastikt.

Men som sagt rendl öppnar runt den 20 dec o då brukar de alltid finnas gott om snö ( en normal vinter)
På hemsidan www.stantonamarlberg.com så finns det webb kameror över bergen som visar aktuellt snöläge.

-Sophie

Eric_W sa:
Dejvy sa:
Snowboarder Funpark

4 - 6 barriers
Pro Jumps
Washboard
1 Table Top

Detta är alltså i rendl?

Evil: Varför inte en bra park? Inte för att jag är någon parkråtta, men en bra är väl bättre än en dålig. ;-) Kul att lära sig grejer lite nytt när de inte dumpar var och varannan dag..
Nej, det stod att det var i St Anton.

Hur tror ni det kommer se ut första veckan i april? Eller rättere sagt, vet någon hur det var förra året? tack på förhand

Jag var där 06/07 och 07/08. 06/07 fanns det knappt någon snö och förra säsongen kom det en hel del i andra hälften november, första hälften december och sedan kom det en del i februari och sedan kom det massor i mars och april. Hade min sista bra puderdag den 26/4 med 30cm.
Det är väldigt olika från år till år så det är grisen i säcken krasst sett.

Vad gäller parkdiskussionen så rekommenderar jag säsongare att dra ut i off-pisten och bygga ett "perfekt hopp" med bra landning. Viktigt är också en schysst isbar eftersom man vågar mer när man tagit ett par järn...

Vi ses i pudret gott folk!

Tillbaka
Topp