Narvik

gurrra

Medlem
Narvik
Ska till Björkliden till påsken men funderar på att göra en avstickare med tåg till Narvik nån dag. Har hört o läst att det ska vara väldigt fin skidåkning o vackert där. Undrar om någon här kanske har varit där och vill dela med sig av sina erfarenheter om Narvik som skidort.

Narvik
Nei - ikke dra dit. Er dårlig skikjøring og ikke særlig bra natur. Dårlig off-piste kjøring er det der også. Eksempel på dårlig off-piste forhold fra Narvik kan du se i SkiMove 3.

(Les: Vil ha stedet for meg selv...)

Narvik
Backarna i Narvik kan vara väldigt isiga pga. närheten till havet!
Om du ändå skall till Björkliden så hittar du kanske Sveriges bästa
offpistområde i grannbyn Abisko. En lift och inga pistmaskiner!
Eller så tar du bussen eller tåget över dagen till Riksgränsen, där
hittar du min absoluta favorit, Nordalsbranten ingen lift men ett
måste.

ha det
Hans Ulefors

Narvik
Narvik är min absoluta favorit när det gäller offpist inom norden... (jag kanske inte är objektiv i frågan :-)) Dessutom får man en fantastisk naturupplevelse. Men vädret kan vara ostadigt speciellt när det blåser in västvindar från havet. O andra sidan, ibland kan vädret i Narvik vara kanonbra när det är jättedåligt vid Gränsen och vice versa... Kolla i följande länk: http://www.narvikinfo.no/

Narvik
Narvik är grymt bra när det är mycket snö! Utsikten är fantastisk och åkning kan vara hur bra som helst. Men det kan som sagt regna och bli isigt ibland. Påsk är ganska sent på säsongen så kolla vädret. Staden verkar dock på väg att dö ut. Tågresan dit är en upplevelse i sig. Den tar tyvärr ganska lång tid.

Både Narvik, Riksgränsen och Abisko är värda ett besök. Personligen tycker jag nog alla dessa är bättre än Björkliden. Liften i Abisko är dock ganska (läs: jätte-) långsam. Men under påskveckan brukar det vara varmt till skillnad från februari, så det spelar kanske ingen roll. Man kan stanna på de flesta stationer mellan Abisko och Narvik och få fina åk. Vissa har dock inga liftar... Du får nog en trevlig påsk skulle jag tro.

-Calle

Narvik
Den enda anledningen att Sveriges nederbörds fattigaste berg Njoula i Abisko överhuvudtaget har snö är att den blåser in, vilket varken är skönt att åka på eller bra för stabiliteten i snötäcket.
Att man sedan inte pistar i tron om att det är tufft och bra gör inte saken bättre. En skidort får inte bättre offpist för att man säljer pistmaskinen!
Jag går inte på lögnen när Åka Skidor kallar Abisko för sveriges La Grave och jag hoppas inte att någon annan gör det heller. Det påståendet är ett hån och en förolämpning mot det riktiga La Grave.

Åk till Narvik istället som är den enda nordiska skidort som på något sätt liknar det man hittar i alperna!

Narvik
när jag jobbade i gränsen förra året var jag även en del i narvik och åkte. bästa stället jag åkt på i norden.
tågtiderna är bra fram och tillbaka från björkis men kolla upp öppetiderna.
dom brukar ha stängt på vardagarna (under dagen) men har alltid kvällsåkning.
kolla upp detta.
det kan vara hur bra som helst men även ganska dåligt beroende på snö och temperatur.
om du går lite har du åket mörkhåla som är väldigt bra. men du hittar säkert till offpisten, den är ganska uppenbar.
du kan ju också åka till gränsen- lite närmare.

Narvik
Om du orker gå så är vassijaure värt ett besök, annars så är ju norddals fint. Har aldrig varit i Narvik kan man ta sig från tågstationen till bra offpist utan att behöva gå så långt.(hur många km ungefär?)

//Oskar

Narvik
du går till liftsystemet (1 km kanske). åker upp till toppen så har du bra offpist. om du följer kammen vidare från toppliften så har du mycket bra åkning det är inte så långt att gå.
missförstår jag dig nu.
vad menar du med från tågstationen, du vet väl om att det finns liftar i narvik?

Narvik
jo nog vet jag det, men jag undrade om det är som när man ska till dundret i gällivare ungefär...(fan vad dålig menings uppbygnad...)

Tack.

Tillbaka
Topp