Nästa år vill jag till Italien, vart skall jag?

frennies

Medlem
Nästa år vill jag gärna testa att åka skidor i Italien och jag siktar på sportlovet v7. Jag vill flyga med min familj från Göteborg.
Jag har tidigare åkt skidor på flera ställen i franska Alperna men aldrig Italien.

Vart skall jag?
Boka själv vs färdigt paket (vi är två vuxna och tre tonåringar)?
Vi är fem lite mer än medelgoda skidåkare, eller ärligt talat, fyra är bra o jag är väl själv sisådär - men jag tar mig fram för det mesta.

Tack för all inspiration ni kan ge mig

Finns ju massor med alternativ från öster till väster beroende på vad ni söker. Lite mindre och med mysig by eller stort system och lite mer turistiskt (inte nödvändigtvis ett motsatsförhållande, men ganska ofta)? Pist enbart eller med möjlighet till off pist? Bo direkt vid backen eller ok att köra en kortare bit och därmed kunna pröva på flera ställen inom ett minde område? Som sagt, möjligheterna är många så detta nog bra att försöka identifiera för er själva vad ni önskar. Oavsett vilket finns det fina bra alternativ i 🇮🇹

Vill man sätta ihop resan själv med flyg från Göteborg, så flyger skyalps till Bolzano. Det är perfekt om det är Dolmiterna man ska till. Flyger man charter dit går flyget till Innsbruck, då blir 2,5 h transfer. Men det är definitivt värt det när ni är på plats.

Canazei åker de flesta charterbolagen till.

Jag var själv i Champoluc nu i februari mycket lugn och mysig by. Det var väldigt avslappnat och inga liftköer. Lite äldre lift system än i Dolmiterna, mer stolsliftar istället för gondoler.
Vi var mycket nöjda med resan dit.

Är själv sugen på Livigno nästa år, då jag aldrig varit där.

Vi har sytt ihop det på egen hand i flera år. Flest resor till Canazei och då har vi kombinerat det med ett par dagar i Venedig innan hyrbilen rullar emot alperna.

Prisvärt och alltid roligt att se turistfällan Venedig off season.

Göteborgare är bortskämda med billiga dirkekflyg till både Milano/Malpensa och Bolzano. (utöver att ni har nära till en massa fin åkning i Norge!)

Jag rekommenderar ju helst "mina" italienska orter som ingår i Scandinavian Skipass (flyg till Milano, Turin eller Nice) men flyger du till Bolzano har du nära till en massa fin åkning i Dolomiterna, Tyrolen och Sydtirolen.
Min favorit här: Sulden/Solda, 10 mil fr Bolzano

Boka gör du enkelt själv, flyg, hyrbil och mysigt hotell eller lägenhet (försök skippa de stora bokningstjänsterna för boenden). Garanterat roligare och billigare än charter!

Tidigare har det mest blivit Österrike (Sölden och Zillertal senast), men nu är jag sugen på antingen Italien eller kanske Frankrike, har faktiskt aldrig åkt i Frankrike heller.

Den här gången blir det inte familjeresa utan jag åker med en kompis som kör snowboard.

Vi söker: Piståkning (gärna långa, backar för carving). Möjlighet till offpist – men då med guide. Gärna ett större system med variation. Plus om det är bra flyt för snowboard (inte massa stakpartier…)

Så: Italien eller Frankrike – vad hade ni valt i vårt läge? Tips på specifika orter? Relativt lätt transfer?
Alla tips och erfarenheter uppskattas!

Nästa år vill jag gärna testa att åka skidor i Italien och jag siktar på sportlovet v7. Jag vill flyga med min familj från Göteborg.
Jag har tidigare åkt skidor på flera ställen i franska Alperna men aldrig Italien.

Vart skall jag?
Boka själv vs färdigt paket (vi är två vuxna och tre tonåringar)?
Vi är fem lite mer än medelgoda skidåkare, eller ärligt talat, fyra är bra o jag är väl själv sisådär - men jag tar mig fram för det mesta.

Tack för all inspiration ni kan ge mig
Spontantriktade bilen söderut häromveckan och hamnade i Canazei i Dolomiterna för finåkning, men det är nog svårt att gå fel oavsett vilken ort man väljer runt Sellamassivet då man lätt tar sig runt. Backarna runt Alta Badia var många och passar säkert folk som gillar lite lugnare åkning, men generellt är det lättåkt överallt. En intressant liten off-ort är Alba med egen kabin där priserna kanske är lite lägre. Sugen på att åka ned igen, och då kan jag tänka mig Arabba som utgångspunkt men det finns som sagt massor av orter.

Sedan finns så klart annat i Dolomiti superski, och helt andra orter i Italien :).

Tillbaka
Topp