Naxo-21 eller alpinbinding?

Bear-Mtn

Ny medlem
Nu när vintern närmar sig så blir man som alltid sugen på att skaffa nya grejer, materialist som man är. Visserligen är mina nuvarande prylar lätt utslitna, vilket gör ett byte befogat. Jag har dock bara en fråga; Vilka för- respektive nackdelar finns för att välja ett par Naxo NX-21 framför ett par vanliga alpinbindningar?

Som det ser ut nu har jag inte gjort några större toppturer och de få gånger det har skett har jag haft skidorna på ryggen. Men på sista tiden har jag blivit suktad av den frihet som följer med ett par Naxo, speciellt då de väger mindre än vissa alpinbindingar. Men trots det är jag säker på att jag kommer att tillbringa mer än 90% av min åktid åkandes nedåt. Behöver man ge upp åkprestandan och möjligheten att hoppa med Naxo NX-21?

Ytterligare en sak. Hur branta sluttningar klarar man av att bestiga utan att behöva sätta skidorna på ryggen. Är scenarion såsom denna ( http://www.freeride.nu/member/photo.php?id=7594 ) brant otänkbara i ett par Naxos?

Som ni ser står jag inför ett svårt vägval. Ni som har erfarenhet av Naxos kanske kan ta er tid att skriva några rader med era egna åsikter i hopp om att vägleda mig i valet.

Du ska kanske fundera på ett par alpine trekkers? http://www.freeride.nu/review/view.php?id=995
Ska inte vara lika stabila som en riktig turbindning, men du kan å andra sidan använda dina alpinbindningar nerför. Turbindningar ger ju givetvis inte lika god prestanda utför som ett par alpinbindningar.

Ett alternativ till Naxo nx21 är Diamir Fritschi Freeride http://www.freeride.nu/review/view.php?id=902
men personligen tror jag mer på nx21:an, samtidigt som man får den väldigt billigt (259€) från sport-conrad.de http://www.sport-conrad.de/Index.asp

Om någon har testat Naxo nx21 får ni gärna recensera den på http://www.freeride.nu/review/view.php?id=2595

Turbindningar e självklart skönt vid toppturer, fast vi branter som den du länkar till så är det fan så mkt enklare att ha skidorna på ryggen! Peace

Att gå så brant som bilden visar är var bekvämt eller snabbt eller ens möjligt.
Bästa effektiviteten för att gå fort o långt är att inte gå brantare än på 2 ans växel med andra ord inte på högsta läget på hälhöjaren. Man siksackar uppför berget. Det blir en längre väg men går lika fort.
Sen om man väljer Naxo eller Diamir är väl egalt. Men det är nog betydligt lättare att få tag i delar till en Diamir om något pajar.
Vill du gå säkert och bekvämt i brant terräng inhandla ett par skarjärn till dina Randobindningar. Finns i olika bredder. Spar enormt med kraft vid isiga traverser.

Jag har inte hört någon som testat den nya Naxon men den ser bra ut, skulle nog föredra den framför Freeride som jag tycker är ren skit ärligt talat. Den flexar alldeles för mycket för att funka som din enda bindning, särsklit med breda skidor (90+) http://www.wildsnow.com/backcountry-blog/backcountry-ski-017-flex.html Den gamla Naxon är heller ingen riktig höjdare, den är grymt bra att gå med men flexar lite för mycket i tådelen.

I ditt fall skulle jag nog föredra vanliga bindningar med ett par Trekkers. Om du har ett par hyfsat lätta bindningar som t.ex. Look P12/14 eller Salomon 912 Ti så blir inte vikten något större problem. Men det är klart, ska du gå många längre turer så är randobindningar bättre. Och Trekkers är garanterat inga höjdare på hårda traverser och i brant terräng. Men om du föredrar nerförsegenskaperna och kan tåla att svettas lite extra uppför så är Trekkers valet.

jag körde hela förra säsongen på Naxo 01, alltså deras light variant av turbindingen. som jag förstod det så skulel du ha dessa bindningar även till vanlig utfrsåkning i pist. då tycker jag att du ska satsa på ett par schyssta alpinbindningar med ett par trekkers. naxon(även den nya) kan upplevas som lite sladdrig i tån vid piståkning. jag körde ganska hårt med mina naxos o de höll oftast måttet, ibland kändes de lite sladdriga längst fram, men skruvar man åt dem ordentligt så är de tinget som sötr åkningen.

men som sagt ar det en bindning för all åkning du vill ha så satsa på vanlig aalpinbindningar och trekkers.

o ja, det går att gå så brant som det är på den bilden med ett par naxo bindningar. jag kunde gå väldigt brant med de bindningarna. rätt jobigt o oftast onödigt, men ändock möjligt...

För att få litet mer riktig information ang Randonneebindningar. Kola www.wildsnow.com där finns tester ang stabilitet od.

Trevligt med en massa svar. Så om jag har tolkat allting rätt så är det ett par trekkers jag skall ha.
Anledningen till att jag funderar på ett par Naxo är att man slipper bry sig om man har med sina trekkers eller ej. Frihetskänslan att åka utan ryggsäck är påtaglig och något jag vill ha, det räcker ju med att slänga in ett par hudar i jackfickan så bär det av...

Skulle ni kunna beskriva lite närmare hur den är dålig i pist. Den sägs vara uppstyvad osv. och med min magra vikt på 70 kg antar jag att det inte borde vara några problem.

Hursomhelst, något likt detta beteende har jag tänkt mig...
"I stood at the top of the lift at Alta last winter and counted how many Freeride bindings I saw. Not only were hundreds of skiers using them, but most had no backpack and appeared to be resort skiing with their "one rig" setup"

Tror slutligen att det blir så att jag införskaffar mig ett par, med hopp om att jag börjar bestiga mer än hittills. Fast jag har ju alltid mina reservskidor att falla tillbaka på ifall det skulle köra sig. Visst går det att ta bort ett par Naxo utan alltför stora ingrepp?

Läste just detta, vilket verkar ganska lovande. (wildsnow.com)

"What I found fascinating is that the Freeride and heavy duty Naxo Nx21 (formerly known as the "Stomp") were essentially equal to the Marker alpine binding, while the Dynafit was quite a bit more solid than anything! "

för att svara p ådeon fråga om hur den är svajigare än en alpin bindning så är de tju i princip bara att titta på konstruktionen. den har inte samma infästning i skidan. hälen sitter lite rackligare fast. eftersom häldelen inte är skruvad rakt i skidan utan bara fastknäppt på något vis, beroende på vilekt bindning vi pratar om. dessutom blir iaf naxos lite lösare i tån eftersom den har två länkar som är ledade. vilket gör att dne har fler punkter som kan flexa. alltså känns den lite slöare. svarar inte ritkgit lika bra o för inte över kraften till skidan lika effektivt som en alpin bindning...MEN, mina naxos funkar utmärkt till toppturer, men jag skulel inte vilja köra dem i pist elelr på vldigt hårda udnerlag offpist. de håller helt enkelt inte i längden..

Nej! Du har tolkat det fel.

1. Bilden ser inte brant ut. Det handlar om teknik.
2. Naxo NX21 har 13 DIN. Du kan hoppa allt du vill.
3. Folk verkar vara något korkade som anser att det är deras Naxo som ger problem i pisten. Det är snarare bristande kompetens i pisten som ger detta. Har ett antal kompisar som åker pist på Diamir/Naxo och det funkar bra. Detta rör sig om folk med 5-6 skidmånader om året och 2-5 hela skiddagar per vecka. Vilket även jag har. Man bör betänka att dessa bindningar (inkl Silvretta) är gjorda för turåkning i alla slags snöförhållanden. Inte bara soft puder utan även is, skare, vindpinat och hårt slagit före där utrustningen sätts på prov.

Alpine Trekers: nej. Bara kass. Inte ens värt för daytrips.

/S

Om du inte måste ha några riktigta fetingbindningar så tycker jag Diamir Freeeride funkar över förväntan. Går att dra upp til 12:an iallafall vilket räcker för de flesta (inkl. mig).
Har tidigare varit ganska skeptisk mot de bindningarna för att de "ser" lite tunna och vingliga ut, men blev positivt överraskad. Funkar överrallt!
Tänk efter innan du skaffar trekkers, det är ganska mycket "meck-moment" på toppturen. Ytterligare prylar som skall få plats i ryggan etc.
Jag köpte mina Diamir från globetrotter.de och fick sjukt bra pris förra året, 2200 inkl frakt, vet inte om dom har samma pris i år.

Att ingen har reagerat på att han vill åka utan ryggsäck!?!?!
Vart har du då tänkt att göra av sond och spade (som naturligtvis ska med på alla svängar utanför pisten tilsammans med transcievern på magen).
Ryggsäcken går inte komma undan, samtidigt så är ju mat o vätska alltid bra o ha med sig samt förstärkningsplagg!

Inte utan mina lavingrejer!
/Robert

Många vet men få har prövat. Naxo21 funkar bra!
Det är bara o hoppa på.

Betydligt stadigare än Naxo01.

Och att de inte skulle funka i hård pist eller offpist är bara trams.

Du kan självklart köpa Diamirs Freeride också. Personligen tycker jag de är lite klumpigare att gå med.

På både Naxo o Freeride kommer skon ca 25 mm upp från skidan vilket kan ta kännas lite ovant första da´n.

Men tänk till en extra gång innan du satsar på Trekkers. Bök är bara förnamnet.

Beträffande branter kan du gå rakt uppför upp till ca 25-30graders lutning. Oavsett vilken randonée-bindning du har. Det beror mer på vilken stighud du använder. Vid brantare lutning får man skråa uppför i zick-zack.
Men oavsett så kommer du fortare fram med skidor på fötterna jämfört med att sätta de på ryggan (om man har någon).

/ Bosse

Har monterat ett par Naxo 21or på en Fischer Atua och har stora förhoppningar om fina turer nu när våren nalkas. Provade dock att sätta i pjäxan i bindningen nu och måste säga att det verkade lite osabilt när man belastade bindningen i sidled...kanske inte är några problem, skall då prova dem i morgon så efter det kan jag väl ge en bättre recension?!

Köpte ett par alpin trekkers förra året inför en vecka i keb.
Att går rätt uppför funkar hur fint som helt, traversera funkar också under hyfsade snöförhållanden. Nen när det blir brant och isigt blir det lite värre. Ifall man belastar dom för hårt med en hög vinkel så kan dom vrida ur sig ur bindingen och det är inte så roligt när man är det är som brantast. (Vet man om detta kan man ju försöka undvika dessa partier om det går ev. kan man spänna på skidorna på ryggen).

Står inför samma val som dig, ska köpa nya grejer inför nästa säsong. Men iom att jag redan har trekkern så för det bli ett par rejäla "vanliga" bindingar. Det är ändå neråt man ska åka och vanliga bindingar verkar bra mycket stabilare.

Rykten säger att "nya" naxon är i princip samma som den gamla med en kosmetisk uppgradering i form av siffran 13 på din-skalan. Fjädern i är dock exakt densamma som det varit innan. Husen ska också vara samma plasthus som innan vilket enligt mig gör större skillnad än fjädern.

Stämmer detta? Nån som vet?

Jag har åkt ca2 månader i st anton på Naxo 21 med ett par förra årets B3 under (94 midja). Tänker inte skriva någon hel recension just nu men några punkter:

* visst blir det lite svajigare med turbindningar eftersom man står lite högre + att dom faktiskt har lite fler länkar i kontakten mellan pjäxan och skidan. Personligen störs jag inte nämvärt av det, förutom när man åker i väldigt uppkörd teräng då det känns lite extra slagigt.

* Naxo 21 är sjukt känsliga på om man har snö fastsittande under pjäxan. Det är nog fler än jag som har böjda stavar p.g.a att man stått och slagit bort snö, jord, getbajs m.m. tills man varit nära att bara sula iväg skiten nerför backen.

* turandet funkar smidigt. Jag kanske inte är rätt person att ge någon detaljerad jämförelse med annan utrustning eftersom det här är min första turningsuppsättning, men jag tycker defenetivt att det är värt att lägga ut några kronor extra för att få en turbindning om man iallafall ska köpa en bindning.

mitt samlade intryck av naxon är att den funkat jävligt bra för mig. Löste ut vid rätt tillfällen och satt kvar när man ville att den skulle göra det. åkte nästan bara på B3 erna med naxo bindningarna när jag var nere i alperna. Sen om dom funkar i hård pist eller inte så tycker jag inte det är något man egentligen behöver reflektera så mycket över. Det är ju inte för sådan åkning man skaffar sig sån här utrustning. För mig funkade det bra nog för att låta pistskidorna stå kvar hemma även när det inte snöat på nästan 3 veckor.

jupp... där fick ni mina tre cents åsikter

Tillbaka
Topp