Ngn som har lite sjyssta råd?!

PNyberg

Aktiv medlem
Har redan försökt med expert panelen. Man Magnus e lite seg o ja orkar inte vänta. Så ja undrar om d e ng som e lite kunnig när d gäller vad man bör ha för skida. Ska köpa ett par TT skidor är 190 lång o väger 85. Senast ja va uppe hade ja lånat ett par salomon 720 av en polare som va grymt sköna att jibba med men som ostskivor o hård pist i höga farter. Helt värdelöst!!!

Funderar på att typ...3 par skidor Line Croni (lr ng sånt), Ross Scratch FS, K2 Public Enemy. Vore sten coolt om ngn kunde rekomendera ett par sjyssta bindningar oxå. Är lite allround åkare som gärna hoppar en del o så. FÅr gärna ge egna förslag på skidor..

//Per

Scott P3.

Är 193 cm, 80 kg. Jibbar inte så mycket i parken, men gillar att sätta lite sköna, inte så konstlade trick i naturliga hopp. Gillar snabb piståkning o utmanande offpist.

Scotts P3:or kommer ofta i skymundan för 1080 o MadTrix (bl.a.) men är ett par riktigt roliga skidor. De är faktiskt riktigt bra i pisten och funkar utmärkt i parken, om man nu håller till mycket där. De viker inte ner sig när man laddar och inbjuder till rytmisk åkning - har ett härligt klipp i pisten. Deras svaga sidor är offpisten (även om de funkar OK här också), men åker man mkt offpist ska man inte köpa P3 (mått: 118-78-106 på en två år gammal skida).

Om jag ska bedöma Scott P3 med ett ord blir det: lättåkta.

Bindningar: är ingen expert, men giller personligen Salomons bindningar - S912 Ti och S810 är stabila o funkar bra i och utanför pist. Kan inte uttala mig om vilken som passar bäst i parken då jag åker lite i park Jag avråder från att köpa Marker, hade stora problem med att de löste ut i tid o otid (oftast i otid), oavsett viktinställning.

Lycka till!

Med hänsyn till din vikt och längd rekommenderar jag såklart P3 med även Völkl karma och Stöckli snake.Dynastar kommer med en -06 backcountryjibber som oxå kan funka.
Samtliga ovanstående skidor funkar bra i pist, bäst är nog karma
Men glöm scratch, 1080 & K2s skidor, de är för lättare personer
För övrigt så är det sällsynt med tt-skidor som passar "vuxna" människor att åka pist med.

Bindningar ,ja....
Marker BRA( håller ej med ovanstående), look BRA, salomon(ganska ok), vist BRA
Se bara till att du får en bindning med tillräckligt styv fjäder typ :
Marker free comp 14 eller comp 18
Salomon 916 eller 920
Look P14 eller P18

En styvare fjäder gör bindningen mer förlåtande . men skruva den inte för hårt.

Hej!

Jag har bara kört på Scratch skidorna av de du nämde så jag är inte så jätte haj på sånt här. Men om du vill ha en allruondskida så ska du inte ha scratch fs för det är en ren parkskida enligt mig. Tråkig i pisten och den fungerar inte i puder för den har för saml midja, men i parken är den helt underbar.

Bindningar har jag ingen aning om

Lycka till med ditt val!

Tillbaka
Topp