Ngn som har testat Line Prophete 130?

PNyberg

Aktiv medlem
Är jävligt sugen på dessa monster. Så det vore lite gött att få höra lite pros och cons om dessa skidor.
Saker jag är lite rädd för är:
kasst grepp på hårdare underlag
tip deflektion vid uppchoppat
för tighta svänger på stora ytor

Alla som har hjälpfull info ....shoot!

jag har testat cronic och anthem som e mer freestyle men dom e grymma, bra kantgrepp och propheten e nog riktigt fet!

/fredrik

Haha...tack MnO för länken. Kollat den tråden tidigare och jag tycker man får fram följande fakta om dom. Hyffsat bra på str8lines, grymma i skog, orört puder orört det mesta. Gillar inte fart så mkt och är en mardröm i de lägre delarna av berget (mer uppkört mindre snö).
So what to do?

Gillar inte fart så mkt tror jag mer beror på åkaren än skidorna, längd ger visserligen stabilitet men med tryck på skidorna kan även en kort skida bli lika stabil.
Jag personligen har hellre en skida som går lätt att svänga i lägre farter och med lite tryck och teknik även går att köra riktigt fort jämfört med en skida som alltid måste köras i 110 km/h.

PNyberg, jag har ju ett par Sir Francis Bacon som väntar på mig i USA, ett par Hendryx Voodoo Child ska också med och så ska jag försöka komma över, just precis, ett par Prophet 130. Så då kan du få rikligt med input.

Senast ändrad:
Lima-ko sa:
Gillar inte fart så mkt tror jag mer beror på åkaren än skidorna, längd ger visserligen stabilitet men med tryck på skidorna kan även en kort skida bli lika stabil.
Jag personligen har hellre en skida som går lätt att svänga i lägre farter och med lite tryck och teknik även går att köra riktigt fort jämfört med en skida som alltid måste köras i 110 km/h.
Börjar mer och mer gå över till ditt tänk. Ska sälja mina squads för lite mer sväng.

Det norske bladet FriFlyt har testet superfats og Line Prophet 130. Her er siste del av testen:

"PÅ SNØEN: Prophet er en gedigen flyteski, verken mer eller mindre. Faktisk trenger du ikke den dypeste pudderen, litt løst på toppen er alt som skal til for at den blir morsom. Den bruker laaang tid fra kant til kant, men kan du vente er den helt grei også i prepparert bakke. Best er den i dyp pudder. Prophet scorer litt lavere på fartsstabilitet enn de stiveste plankene, men til gjenngjeld funker den til lek og baklengskjøring"

Vekt: 2557 g
Areal: 2596 cm2
Radius: 19,1 m
(Målt av FriFlyt)

perhas sa:
Det norske bladet FriFlyt har testet superfats og Line Prophet 130. Her er siste del av testen:

"PÅ SNØEN: Prophet er en gedigen flyteski, verken mer eller mindre. Faktisk trenger du ikke den dypeste pudderen, litt løst på toppen er alt som skal til for at den blir morsom. Den bruker laaang tid fra kant til kant, men kan du vente er den helt grei også i prepparert bakke. Best er den i dyp pudder. Prophet scorer litt lavere på fartsstabilitet enn de stiveste plankene, men til gjenngjeld funker den til lek og baklengskjøring"

Vekt: 2557 g
Areal: 2596 cm2
Radius: 19,1 m
(Målt av FriFlyt)
Rolig och bra info! Thx mate!
Känns som att den här tråden faktiskt kan hjälpa till en hel del. Trodde jag skulle få inlägg i stil med. "onödigt med så feta lagg" "sit va balla sånna har juh han pållard jöh" " Undrar hur dom är i parken" " snygga ...köp dom".
Det finns trots allt bra folk med bra svar på den här sidan :D
Halleluja!

ps..bara för att jag skrev att det va skönt att slippa sånna inlägg behöver ingen leka mupp och görat´ bara för att!

Senast ändrad:
PNyberg, det känns bra att man kan öppna några ögon, bara med ordens hjälp.

Här ett citat från Hendryx hemsida: "One thing is for sure, to make a good freeride ski it takes more then a "SG ski" widened by two centimeters!"
Och det är så sant, och förmodligen den huvudsakliga anledningen till att fler märken börjar komma med liknade modeller som Hendryx och Line har. För att nämna några, Rossignol Steeze, K2 Hellbent, 4frnt EHP 186.
Vad är då annorlunda med dessa skidor? Jo, de har utvecklats av Sage Cattabriga-Alosa, Pep Fujas samt Eric Hjorleifson. Inte av Udo Dirckschneider som i hela sitt liv konstruerat mkt framgångsrika raceskidor med hundratals WC-segrar och på senare år blivit befodrad till chef för freerideavdelningen.

Angående FriFlyts test så började de förra året med ett lite mer vetenskapligt test av skidorna. De mäter flexen på skidorna (i längdriktning) på ett antal punkter så att man kan jämföra den mellan olika modeller. De mäter också spann, höjd på tip/tail, längd på kontaktytan och verklig längd (K2 är ju som bekant tre cm längre än uppgivet). Att också ange area är kul, men det ligger nog lite mattetimmar bakom!

Det dom fattas är väl längd på tip/tail, så att man får nuffror på det där med rocker/early rise/reversed camber. Då skulle det vara ett fullödigt test!

Det numret som är ute nu innehåller test av superfats och de som är snäppet under i bredd.

FriFlyt rekommenderas starkt!

Lima-ko sa:
PNyberg, det känns bra att man kan öppna några ögon, bara med ordens hjälp.

Här ett citat från Hendryx hemsida: "One thing is for sure, to make a good freeride ski it takes more then a "SG ski" widened by two centimeters!"
Och det är så sant, och förmodligen den huvudsakliga anledningen till att fler märken börjar komma med liknade modeller som Hendryx och Line har. För att nämna några, Rossignol Steeze, K2 Hellbent, 4frnt EHP 186.
Vad är då annorlunda med dessa skidor? Jo, de har utvecklats av Sage Cattabriga-Alosa, Pep Fujas samt Eric Hjorleifson. Inte av Udo Dirckschneider som i hela sitt liv konstruerat mkt framgångsrika raceskidor med hundratals WC-segrar och på senare år blivit befodrad till chef för freerideavdelningen.
Hur skiljer sig EHP 186 från 193 förutom längden? För 193an är ju den exakta motsatsen till ett par Hendryx. Låååång svängradie, långa och hårda(?).

Njae Utter, alla tre längder är tre helt olika skidor.
Jag tänkte framförallt på dessa orden, citerat från agenten:"...186 cm är skidan du ska ha när du finner dig i djupt puder, planpressat spann med ordentlig tip och tail rise för den där sköna surfkänslan."

Fast helt olika är kanske lite överdrivet när man jämför 186 och 193, de är skapta på nästan samma sätt, 186 är lite bredare i midjan och tailen har 40m radie mot 41,4m på 193:an och har ännu mer pintail än 193

Sen delar de de andra egenskaperna med planpressat spann, rocker och omvänd skärning i tipen. Jag tror att 186an är i den styvare ligan skidor precis som 193an men har inte orkat kolla upp det så det måste inte stämma

Så jämfört med en mjuk hendryxskida med radie på 18meter så är även EHP186 ganska

Senast ändrad:
Jag bara citerade deras info, har inte åkt några EHP.
Sen sa jag heller inte att EHP186 var lika med Hendryx utan att de liknade Hendryx och Line.

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp