Ni som är varmblodiga, hur klär ni er för topptur?

jornisen

Medlem
Som rubriken lyder undrar jag hur ni som är varmblodiga och har lätt att svettas klär er under topptursåkning?

Jag började med topptur den här säsongen och älskar det. Har/håller på att pröva mig fram med olika kläder, lager etc för att hitta bra klädsel för att va varm men inte fuktig.
Tar gärna emot tips och ideer.

Jag har löst det med att köra med flera underställ i merinoull. Beroende på temperatur och tempo lägger jag på mellanlager och/eller softshell jacka.

Med flera menar jag ombyte. har minst en extra underställströja så att jag kan byta inför en längre paus. Tex lunch. Första jag gör när man stannar, av med alla kläder och byte till torrtröja. Gör så jäkla mkt skillnad.

Brukar även ha en nya i bilen oxå :)

Köp merinoull och bra mellanlager som andas väl! Skippa goretex på topptur. Softshell/hybrid ska det va.

Sen blir jag alltid hånad för mitt primalofttäcke som går att sitta på eller med tryckknappar använda som en kjol för extra värme runtbenen vid paus. Går så mkt fortare än byxor med dragkedjor på sidan. Bästa köpet!

En tunn merinounderställ
Norrøna Bitihorn Aero100 Vest (om jag vet att det blir varmt)
Softshell jacka utan membran eller "active insulation" jacka av Polartec Alpha beroende på temperatur
Softshell byxor eller Gore-Tex byxor beroende på vädret

I ryggan:
Varm jacka i dun eller syntet beroende på vädret
Hardshelljacka (Gore-Tex eller Pertex)
Värmeshorts om det är kallt. En kjol är faktiskt mera praktiskt som @PatrickSthlm skrev ovan

Senast ändrad:
Okej jag har för det mesta kört med ett baslager med merino närmast kroppen, sen ett tunnare polyesterplagg som mellanlager och sen gore-tex skaljacka.
Det har funkat bäst hittills men har insett att en extra tröja behövs alltid vara nerpackad.
Kör ni gore-tex enbart då det är nederbörd? @jaksu @PatrickSthlm

Senast ändrad:
Man turar väl bara in det är fint väder. Har en lyngen goretex jacka som komplement till min lyngen hybrid jacka

Upplever merinoull alldeles för varmt när jag går. Brukar köra ungefär så här:
Kalla vintern -
Överkropp:
Långärmad syntettröja+kortärmad syntettröja+ marmot driclimejacka+ Goretex paclitejacka samt en dunjacka i ryggan.
gotetexjackan kan jag ta av eller på beroende på temperatur. Dunjackan drar jag utanpå gotetexjackan om den skulle behövas. En necktube/ buff kan reglera temperaturen oxo.
Underkropp:
Underställsshorts + goretexbyxa med mycket ventilationsmöjligheter.
Varma våren-
I stort sett exakt samma set up som på vintern men ett enkelt lager underställ på överkroppen som ibland också kan va kortärmat.

.

Senast redigerad av en moderator:

Snödjup

Tillbaka
Topp