ni som vet om longboards

vikkanen

Ny medlem
ni som vet om longboards
Vill skaffa en longboard, kan någon tipsa lite om?? Alltså jag är en finne men finländare har ingen bra forum åtminstone inte lika bra som freeride... Så jag är 20 årig typ, ganska kort, behöver en longboard som en transportsmedel med vilken jag kunde åka i stan och till butiken osv. Vill inte ha någon warpbräda, är sector 9 bra? hur mycket kostar sector 9 brädor? Har någon provat Globe bräda, vad säger ni om det? Lush är också ett alternativ för märke men jag vill inte betala mer än 2000kr. för det. Tror ni att en cruiser bräda 30" eller liknande kunde också duga om jag vill bara rulla hit å dit med longboarden?

ni som vet om longboards
jag säger samma som alltid och folk kommer att snea... men va berädd att hosta upp minst 2200 (priset för missförstådda madridbrädor med randal R2 truckar).

Försök att hitta något med trevligt flex så att man kan pumpa runt på alla platta cykelbanor i stan

en bra ide är att kolla blocket eller tradera efter brädor. om du har tur så kan du hitta en go loaded vanguard eller dervish för ca 2500. älskar loadeds brädor och är inne på 3e brädan från dom, så kom inte och snacka överhype och sådan skit.

brädval är sjukt personligt. det bästa du kan göra är att ringa gubbarna på kahalani och maxeffekt och fråga om hjälp, dom kan i princip allt en nybörjare behöver veta.

en annan bra ide är att faktiskt leta info på en av alla tusen trådar om just det här antingen på detta forum eller på silverfishlongboarding, longboard.nu mm

btw stora hjul och bra kullager är typ ett måste om du ska glida runt i stan.

ni som vet om longboards
madrid gör faktiskt helt OK brädor. Sedan att de väljer att sätta Royal trucks (eller vad de heter) på vissa är lite sämre. Leta efter en Madridbräda, med 70mm hjul, ganska mjuka (80a eller mindre; desto lägre tal ju mjukare hjul får du)
de kommer nog mest finnas kompletta, med olika alternativ till truckar. Välj truckar i den här ordningen, om du t.ex. inte kan bestämma dig mellan två sjyssta, fast de båda har olika truckar.
1. Paris
2. Randal R-II (typ lika bra som Paris, fast lite sämre standard bushings)
3. Gullwing Chargers
4. ... jadu... känner inte till några fler som är bra och billiga.

STORA HJUL! INTE ett måste. Max 75mm, annars kommer man långt från marken och det är mest bara jobbigt. 70mm brukar oftast vara det bästa valet, dessutom är det vanligare att det följer med kompletta brädor. bra kullager är inte alls ett måste. Kullagrena är nog det som spelar minst roll bland alla delar på brädan. De spelar nog mindre roll än vad du har för plattor mellan kingpin och bushings faktiskt. True.

//Spangel of Stokeholm

ni som vet om longboards
Tycker du ska satsa på slipstream, dom har riktigt grym kvalité ! Dom har brädor för alla olika personligheter och stiler.
jag har en bambu pin med Randal II 180's truckar och zigzag 70's hjul den är en riktigt grym transport bräda och riktigt schysst downhill bräda , tycker du ska köpa den .
Alltså jag vill inte lura i att dom är bäst men jag tycker att dom ligger strax under loaded brädor fast slipstream är mycke billigare.

ni som vet om longboards
som litfeldt sa, slipstream är också sjyssta brädor, men de kan vara lite svårare att få tag på än madrid. Det brukar följa med bättre truckar och hjul till dem, så om du hittar slipstream, tycker jag det istället :) men de är känsligare än andra brädor för vatten, så kör inte när det regnar ;)

ni som vet om longboards
Foxxi sa:
1. Paris
2. Randal R-II (typ lika bra som Paris, fast lite sämre standard bushings)
3. Gullwing Chargers
4. ... jadu... känner inte till några fler som är bra och billiga.

//Spangel of Stokeholm
Det enda jag har emot Randal är det jävla gnisslet som blir efter ett tag, visst man kan lösa det med tandkräm osv men hellre ett par paris om man köper nytt :D

ni som vet om longboards
J-Litfeldt sa:
Tycker du ska satsa på slipstream, dom har riktigt grym kvalité ! Dom har brädor för alla olika personligheter och stiler.
jag har en bambu pin med Randal II 180's truckar och zigzag 70's hjul den är en riktigt grym transport bräda och riktigt schysst downhill bräda , tycker du ska köpa den .
Alltså jag vill inte lura i att dom är bäst men jag tycker att dom ligger strax under loaded brädor fast slipstream är mycke billigare.
slipstream är inte kallpressade, dvs. sämre lim --> mer benägna att dealminera --> bajskatt
Jag skulle rekommendera att du kollar in jsmlongboards.se, kahalani.se, osvosv. Sen eftersom du ska ha den som transport, så skulle jag rekommendera en bräda runt 90 cm.... Inte för långt, blir för jobbigt att bära runt på... Kolla på kaha citycruiser! Randal/Paristruckar, paris tror jag a bäst för ditt ändamål, hjul 70mm duro 75-80a. Kolla in orangatang, gärna ett hjul med bred yta.

ni som vet om longboards
limp longboard i Umeå är sjukt billiga men har lång leveranstid på det som inte finns i lager, kanske inte är någon panik så här års.

Snödjup

Snödjup har sommaruppehåll i väntan på vinterns snödump.
Tillbaka
Topp