Nikon D50 eller Canon EOS 350D?

Jag var också bestämd på att köpa D50 men eftersom den är nästintill omöjlig att få tag så valde jag 350D och jag är absolut inte missnöjd. Välj den du kan hitta till bäst pris, båda två är bra kameror. Håll dig till Canon eller Nikon eftersom det är de två riktigt stora märkena. I och med finns det en stor begagnatmarknad på objektiv.

Om du har möjligheten och pengarna så skippa att köpa kameran tillsammans med "kitobjektivet" lägg lite mer pengar på ett bättre objektiv, du kommer snabbt växa ur kitobjektivet.

kolla på www.dustinhome.se där brukar det finnas lite olika paket

Jag äger själv en D50 och är mycket nöjd med den. Men eftersom jag har fotat ganska mycket med även en 350D kan jag säga att de är mer eller mindre jämnbördiga i de flesta avseenden.

Om du har möjlighet att se och känna på de båda kamerorna i verkligheten så är det det bästa. De är lite olika att hålla och reglagen sitter aningen annorlunda osv. Vad som passar dig bäst är upp till dig. Vilken du än väljer är jag ganska säker på att du blir nöjd.

Förutom Dustin kan det vara värt att kika här: http://www.scandinavianphoto.se/

tack så mycket:) men som du sa att jag skulle växa ur "kitobjektivet". varför? de är ju vanligtvis ett 18-55 å som jag förstått så är de ju inget fel på de och de är ju mycket billigare om man köper ett sådant kitt och sen kan man ju köpa en 55-200 om man känner att man kommer annvända de..? har jag fel?

Tja!

Jag har fotat med både D50 och 350D under en lång tid både privat och inom skolan. Jag kan säga det att Båda modellerna har sina för och nackdelar. Canon kameran är mycket bra och pålitlig men brister mycket i kvalitén som tex plastkroppen och det oäkta kamera ljudet när slutaren slår... kameragreppet är alldeles för litet för mig passar inte alls mina händer men det är ju personligt... Eftersom du är en skidåkare så kommer du säkert att fota på vintern också så att fota med tjockare handskar är oerhört struligt! småknappar och litet grepp.

Det första som du kommer att märka när du provhåller en Nikon i det här fallet en D50 så kommer du märka skillnanden i att just att hålla i en Nikon! Greppet! Wow! passar perfekt! Kvalitén i plastkroppen, vilken skillnad! här är det bra vara! Kameraljudet som Nikonen avger när slutaren slår är precis som jag föreställt att en kamera ska låta. D50:ns
tyngd avslöjar endel av vilken robust kamera det är tycker jag iallafall.

-----

Canon 350D:

*om du har små händer är greppet perfekt.

*lite fler pixlar (bra om du vill pixel battla med någon)

*mindre än D50

*Lättare än D50

-----
Nikon D50:

*Bra grepp

*Kvalité känsla

*tyngre

*Bättre

Personligen så skulle jag välja Nikon D50 (har den själv nu) Bara att titta på Mattias Fredrikssons bilder så ser du hur bra Nikon är!

angående objektiv så kommer du att växa ifrån 18-55mm mycket fort om du fotar sport (vilket du troligen kommer att göra eftersom du är registrerad här) 18-55mm är mycket bra att "komma igång" med och lära sig hur kameran fungerar om du inte har fotovana med systemkameror sedan tidigare.

tackar tackar fortsätt gärna å skriva:)

men vad ska man annvända för objektiv då om jag t ex ska fota skidor..?? tycker mycket om djupet som blir i bilden med ett zoomobjektiv:)

Senast ändrad:
personligen skulle jag rekommendera dig att att titta på Pentax K100D som ett alternativ. i bildkvalité är det ingen skillnad mellan de tre kamerorna(D50, 350D o K100D) däremot får du en prisskillnad som kan vara rätt trevlig. pentaxen får du med ett 18-55mm(som förövrigt är ganska mkt bättre än Canons motsvarighet) för runt 6500kr, canonen får du lägga på nån tusenlapp för att den har 2 mp till som du egentligen inte har någon större nytta av som nybörjare. i pentaxen får du dessutom inbyggds skakreducering, vilket du inte får i något annat hus på marknaden för det priset(möjligtvis en beggad KM 5D).
byggkvalitén skiljer sig på så sätt att pentaxen har ett chassi av stål de andra har lite förstärkningar i stål....

så innan du bestämmer dig kläm lite på en pentax också...

för övrigt fotar Mattias Fredriksson till stor del med film har jag för mig, även om jag sett att han kör MTB med digitalt.....så det ger egentligen ingen direkt feedback på att just nikon skulle vara bättre i konsumentsegmentet..=)

ja tycker d50n jag har själv en sån , den har lite mera systemkamerakänsla än canonen i och med att den är lite tyngre och har lite större grepp.
min åsikt är att canonen inte är skön att plåta med för att greppet är så litet o plastigt,
och pixelantalet spelar inte så stor roll när de gäller bildkvalite i och med att nikonen har större bildsensor

hehe, fler än jag som har beslutskramp!
Jag funderade som fan över dessa kamerorna, dom är ju nästan likvärdiga.

Jag bestämde mej till slut för canon kameran för att:
den har fler pixlar (8.0, nikmon har bara 6.2)
den kan ta fler bilder per sekund (3fps, nikon tar 2.5)
Snackade me min kusin som e fotograf, han sa att man får mer pengar för en canon kamera och han fotar själv med nikon, så jag lyssnade på honom och skall nu köpa mej en Canon eos 350 D med ett 18-55mm obejktiv.

hoppas jag var till lite hjälp iaf

Cr0y_HimselF sa:
1. Du märker knappt någon skillnad.
2. Du märker knappt någon skillnad.

Ingen av kamerorna är särskilt snabba speciellt om du ska skjuta i RAW

köp en eos 350D, skitnöjd med min, har inte fotat med D50 men d70 o d70 o 350 d verkar för mej ganska likvärdiga, dock är canon mer lätthanterlig!

Köp en D50!! Canon är inte lika inuitiv och enkel att förstå som nikonen. Har erfarenhet av båda men nikonen ger en mycket mer gedigen känsla. Dessutom anser jag bilderna bli bättre. Särskilt i NEF (nikons råformat) kan bilderna bli kanon.

Kitobjektivet är helt okej! Inte oskarpt men inte heller någon kvalitet eller ljusstyrka. Det duger om du inte är väldigt petig. Det viktigaste i ett fotografi är inte objektivet, tänk på det. En toycamera för 1000kr kan ge en intressantare bild än en Hasselblad för 300000kr.

Priset, kvaliten och känslan. Köp nikon!

klart att man är nöjd med båda kamerorna,,. själv så kör jag bara med nikon,. har en L101,. en F55 en D50 och en D80,,. har aldrig haft annat än nikon och de är som dom flesta säger,. känslan av kvalite o.s.v! jag skuklle gå på en nikon!

peace out

jag tycker även du ska titta på de lite mer avancerade husen. Inte för att köpa nu men för att kunna uppgradera i framtiden utan att byta ut alla objektiv å tillbehör du då samlat på dig.

Tex. har Canon 5bilder i sekunden redan i 20D som går att få billigt begagnat (6000-8000) eller nytt i 30D som går runt 11-12. För att få det i Nikon får man kika på D200 som går på runt 16000. Men vill man tex. ha ett vädertätat hus så är Canons alternativ dyrare. osv.

Ja ska man köpa ny så finns det ingen anledning att köpa en 350 i dagsläget. Begagnat finns det just nu gott om 350D och 20D till vettiga priser. Så känner man sig bekväm med att köpa begagnat så är det definitivt läge att slå till.

olebole sa:
Cr0y_HimselF sa:

Faktiskt ser man skillnad på bildkvaliten mellan 350D och 50D. 350D har skarpare bilder med livligare färger. Visst 50D är tyngre och större, plus att den känns som en riktigt systemkamera. Men vem fan bryr sig om kameran? Det är ju bilderna man kollar på.

350D för hela slanten. Om du säger D70s, då kan vi kalla detta tävling igen. Dock har ju 400D kommit nu, och om jag vill ha ett vassare alternativ än 350D så skulle jag tagit den eller D70s. Men ska du ha riktiga kameror så kan du kolla på Canons Mark-serie, då snackar vi riktiga kameror.

Vill ni se ett urval av bilder från Canon 350D, så har jag ca 15 bilder på min kollage med 350D.

Senast ändrad:
RonnyWallberg sa:
olebole sa:
Cr0y_HimselF sa:

Faktiskt ser man skillnad på bildkvaliten mellan 350D och 50D. 350D har skarpare bilder med ivligare färger. Visst 50D är tyngre och större, plus att den känns som en riktigt systemkamera. Men vem fan bryr sig om kameran? Det är ju bilderna man kollar på.

350D för hela slanten. Om du säger D70s, då kan vi kalla detta tävling igen. Dock har ju 400D kommit nu, och om jag vill ha ett vassare alternativ än 350D så skulle jag tagit den eller D70s. Men ska du ha riktiga kameror så kan du kolla på Canons Mark-serie, då snackar vi riktiga kameror.

Vill ni se ett urval av bilder från Canon 350D, så har jag ca 15 bilder på min kollage med 350D.
Skitsnack, kamerorna är rätt jämnbra. Dessutom så är det mest objektivet det hänger på.

I tester så vinner en kamera nån gång och den andra kameran nån annan gång.
Exempelvis detta test säger emot ditt påstående: http://digitalfoto.fpgroup.se/kameratester/200510 Canon EOS 350D.pdf

Skitsnack, kamerorna är rätt jämnbra. Dessutom så är det mest objektivet det hänger på.

I tester så vinner en kamera nån gång och den andra kameran nån annan gång.
Exempelvis detta test säger emot ditt påstående: http://digitalfoto.fpgroup.se/kameratester/200510 Canon EOS 350D.pdf
Okej okej, efter jag läste det där så ger jag mig då, visste tydligen inte så mycket om D50 och jag hade fel, sorry fellas. En riktigt man erkänner sina fel, eller vad säger ni? haha :)

Senast ändrad:
Skulle säga D50 jag. Tror inte att pixelskillnaden spelar så stor roll, eftersom att i snitt alla kameror över 6 mpixl ändå ger samma bildkvalité i slutändan ändå, och D50 är ju billigare så. D50!

kolla datumet snalla ? man kan hoppas att han hor kopt en kamera nu eftersom han fragade i augusti!?

själv skulle jag satsa på en eos350d dels för att den ser mycket bättre ut om man kollar på länken du la upp och dels för att jag tycker de känns som att de är ett bättre märke än nikon.
Dom flesta proffsfotografer inom snowboard verkar använda canon men då är ju de några prisklasser högre. Alltså, köp en canon... jag ska själv köpa en om jag får ett bra sommarjobb i sommar

Jag hade den stora turen att få tag på en d50 och den var bara underbar! Strunta i märket och köp den kamera som du "fysiskt" gillar bäst.

det verkar finnas många som är kamerakunniga här. Någon som kan förklara vad som skiljer objektiven åt mer än att det ena är bättre och det andra sämre. villka objektiv är till för vad?

Tja dels har de ju olika brännvidd lämpliga för olika situationer. På en kamera med aps-c sensor (typ d80,400d och de andra) så är en typiskt normalzoom ~18-50 lr ~18-70. Ett högre tal ger mer "inzoomat". En typisk konsument telezoom är 55-200 eller 70-300. Sen brukar man ange ljusstyrkan oxå. Ju lägre desto bättre. Med ett ljusstarkt objektiv får man möjlighet att fotografera i sämre ljus utan blixt, möjlighet till kortare skärpedjup och en ljusare sökerbild. Nackdelar är pris och ofta att vikten ökar. För en zoom och långa telen är 2.8 ljusstarkt för fasta objektiv med kortare brännvidd måsta man under 2.0 iaf för att det skall ansens ljusstarkt. Sen har ju objektiv ett gäng egenskaper som man inte ser i specifikationen utan måste testa själv eller läsa tester. T.ex optiska fel som vinjettering, distorsion och kromatisk abberation. Hur skarpt ett objektiv är går heller inte att läsa ut från specifikationen.

riber sa:
det verkar finnas många som är kamerakunniga här. Någon som kan förklara vad som skiljer objektiven åt mer än att det ena är bättre och det andra sämre. villka objektiv är till för vad?
De finns ju t ex vidvinkelobjectiv sen finns de teleobjectiv som är till för att superzooma men mer vet jag typ inte

Jag rekomenderar canon 350d kameran, har själv en sån för tillfället, det är en bra kamera att börja med, och inte allt för dyr.

Tillbaka
Topp