Nikon D90 eller Canon EOS 40D?

Nikon 4,5 bps

Canon 6,5 bps

Om du har tänkt fota mycket sekvensbilder är det en betydande faktor! Men det beror ju helt på vad du prioriterar annars också.

Vill du ha bildkvaliten go for nikon! Dessutom är ju filmfunktionen ganska kul bonus.

Känns som att jag skulle klara mig med lite kortare sekvenstagning. Det du säger om bildkvalité låter helt klart intressant och filmfunktionen är jag helt säker på att jag kommer använda. Det jag har funderat lite på är att D90 har 1/4000 s slutartid och 40D har 1/8000 s. Är det jättebetydande? Har funderat lite över bländare också. Hur är den? Jag vill inte känna mig begränsad heller.

Det med slutartiden spelar ingen roll! Det är om du vill köra på bländare 1,4 i dagsljus med blixt eller liknande.. 1/8000 är ganska extremt och inget du använder vanligen.

Att döma av ditt senaste inlägg tror jag du blir nöjdast med D90! :) Brushanteringen sägs ju vara minst lika bra som D300 dessutom!

Gå till en kameraaffär och kläm lite på båda modellerna se vilken som känns bäst!

Men låt inte försäljarna bestämma åt dig.... De bryr sig bara om tt sälja!

Okej. Men det med bländaren. Vill kunna ta bilder med riktigt kort skärpedjup samtidigt som bilder med väldigt långt. Är det nått du har koll på?

Har känt på 40D och den kändes helt okej men ska ta mig iväg och klämma lite på D90 också.

Kan inte ge några råd angående husen, men ta en titt på vilka objektiv du kan tänkas vilja köpa ett par år framåt i tiden också. Titta speciellt hur alternativen ser ut på vidvinkel och tele och fundera hur du främst kommer att använda kameran. Skulle tror att husen är rätt likvärdiga, men objektiven blir ju i längden den stora kostnaden och när man har köpt in sig i ett system blir det oftast ganska dyrt att byta.

Det mesta finns ju till båda kan jag tänka mig, men är priset olika för objektiv till Nikon och Canon?

Senast ändrad:
Fuja-Tive sa:
Det mesta finns ju till båda kan jag tänka mig, men är priset olika för objektiv till Nikon och Canon?
Generellt sätt så brukar Canon objektiven vara någon ynka hundralapp billigare just av den anledning att det säljs fler Canon kameror än Nikon. Sen dessutom så kan du se D90'n som en D300 i mindre hus, det sitter bland annat prick likadan sensor i båda dessa kameror dvs prick likadan bild kvalité och brushantering. Och det är väl trots allt det som styr och ställer då man köper ett nytt kamera hus, eller? Just bildkvaliten i andra ord sensorn. Det enda som skiljer D300'n från D90'n är de olika metoder för autofokus de båda kamerorna använder. D300'n har 52(!) autofokus punkter medans D90n har 9. Däremot så använder man inte 52 styckna punkter då man fotar sport just för att det får fokusen att arbeta sekigare så autofokusen mellan dessa är mer eller mindre likadana. Detta är vad som skiljer dessa två kameror mest. Sen har D300n snabbare bps också men va fan 4,5 bps i RAW är grymt imponerande! Olika ljusmätning och väderskyddat hus.

Ja jag vet du frågade efter en jämförelse mellan d90 och 40d men se det så här, att Nikon's d300 har fått oändligt med jämförelser av foto sidor, foto tidningar osv mellan den och 40dn. D300'n har alltid kommit ut som vinnare. Och nu när D90'n har kommit och du har chans att få en kamera som är likvärdig en av världens bästa Semi proffs kameror som bara huset går för omkring 15 papp. Och du har chansen att komma undan med 10 000 med ett kittat obj. så är valet rätt så solklart enligt mig :)

Och självklart som tidigare folk har kommenterat så kan ju D90n filma också!

Spana in detta t ex http://www.vimeo.com/D90/ ruggigt imponerande filmer. Ifall du ens hittar en dedikerad FILMkamera som kan filma så här bra och kostar under 10k så säg till mig :)

Senast ändrad:
Filma med d90 är nog det sista man vill göra i backen då sensorn inte läser av lika snabbt som en riktig filmkamera och det resulterar i att hela bilden blir skev och ser ut som gelepudding.

Det beror på att alla CMOS sensorer läser från toppen till botten och den tiden hinner föremål flytta sig och därmed blir bilden skev. Detta gäller alla cmos sensorer men vissa är extremt mycket snabbare vilket resulterar i minimal skevning.

Men själv tycker jag på D90 för att den har grym sensor men AFmodulen är snäppet sämre än Canons.

Senast ändrad:
Bjo-rnR sa:
Filma med d90 är nog det sista man vill göra i backen då sensorn inte läser av lika snabbt som en riktig filmkamera och det resulterar i att hela bilden blir skev och ser ut som gelepudding.

Det beror på att alla CMOS sensorer läser från toppen till botten och den tiden hinner föremål flytta sig och därmed blir bilden skev. Detta gäller alla cmos sensorer men vissa är extremt mycket snabbare vilket resulterar i minimal skevning.

Men själv tycker jag på D90 för att den har grym sensor men AFmodulen är snäppet sämre än Canons.
Det där är ju resultat från att man har misshandlat kameran och varit ute efter att det ska bli fult och dåligt klart det blir fult och dåligt då? Glöm inte bort att sensorytan är betydligt större än hos "vanliga" digitala videokameror också vilket ger avsevärt bättre kvalite.

och ja D90n fungerar klockrent i skidbacken!

Det du undrade om skärpedjupet har inget med kamerorna att göra!! Det beror på olika objektiv med olika största bländare. Stor bländare (litet f tal) = kort skärpedjup.

Aa jag har listat ut det och kollat upp hur det är med det objektivet som hänger med i kittet. Kändes helt okej. Ska antagligen ta mig iväg och kolla på D90 under veckan för att känna på den lite närmre. Vill ju gärna att den ligger skönt i handen också.

Jag jag har en 40D och den funkar väldigt bra, tycker jag. För den är snabb vid sekevensbilder ( åtta bilder i sekunden) och får bra bilder. D90 är oxå en grym kamera, men kom ihåg att du inte kan filma mer än 30MIN, och det lär ta rätt mycket på minneskortet..

Dansjo sa:
Bjo-rnR sa:

Det där är ju resultat från att man har misshandlat kameran och varit ute efter att det ska bli fult och dåligt klart det blir fult och dåligt då? Glöm inte bort att sensorytan är betydligt större än hos "vanliga" digitala videokameror också vilket ger avsevärt bättre kvalite.

Fortfarande väldigt skakig och orolig bild. Man blir lite yr av det.

D90 har sämre skärpa än HV30 i filmläget.
Men mycket bättre djup för att sensorn är större och mycket finare färger för att varje pixel får mer ljus =D

Follow cam i större hopp skulle inte se så trevliga ut.

D90 är en riktigt bra kamera och filmfunktionen i DSLR är så ny att det inte går å undvika barnsjukdomar. Vi får se när nästa generations DSLR med film blir.
70-200/2.8 och APS-C/FF film :)

Senast ändrad:
Tänk på att prisern som står på dustin är exlusive moms, det blir alltså några tusenlappar billigare. Hoppas att du är medveten om att det är manell fokus i filmläget på Nikon'en också? Om jag ar i din sittuatuion så skulle jag ha köpt en begagnad 30D och lägga mer pengar på optik, hur stor budget har du?

Bjo-rnR sa:
Dansjo sa:
Bjo-rnR sa:

Fortfarande väldigt skakig och orolig bild. Man blir lite yr av det.

D90 har sämre skärpa än HV30 i filmläget.
Men mycket bättre djup för att sensorn är större och mycket finare färger för att varje pixel får mer ljus =D

Follow cam i större hopp skulle inte se så trevliga ut.

D90 är en riktigt bra kamera och filmfunktionen i DSLR är så ny att det inte går å undvika barnsjukdomar. Vi får se när nästa generations DSLR med film blir.
70-200/2.8 och APS-C/FF film :)
Hehe precis men nästa generation är väl snart här, RED kamerorna ligger ju helt sjukt långt fram i tiden. Dock så kommer det ju inte bli spegelreflexkameror men höghastighetsfilmning med 35mm sensor känns inte helt fel, priset ligger väl dock därefter. Angående skärpa D90 vs HV30 så spelar det väl helt och hållet in vilken glugg D90n använder? fast 50mm 1,4f är ju inte direkt något oskarpt alternativ. 18-105mm alternativet som D90n kittas med har fått rätt så kass kritik faktiskt, helt klart en fin första glugg men inte alls lika knivskarp som Nikkor objektiven är kända för.

Jag har full koll på att det är momsfritt på dustin och det är lite det som är meningen. Tycker väl inte att autofokus är särskilt viktigt på filmfunktionen.. Det är första kameran och vill ha ett ordentligt hus att börja med så kommer nog objektiv lite senare.

Fuja-Tive sa:
Jag har full koll på att det är momsfritt på dustin och det är lite det som är meningen. Tycker väl inte att autofokus är särskilt viktigt på filmfunktionen.. Det är första kameran och vill ha ett ordentligt hus att börja med så kommer nog objektiv lite senare.
Om jag var du skulle jag ha kört på 30D + 70-200/4L, går på ungefär 8-9k begagnat och minst sagt ordentligt.

Hasselblad H3DII och tillhörande optik.

kan lova dig att den pwnr dom där leksakskamerorna ^^

Hallvede sa:
Fuja-Tive sa:
Om jag var du skulle jag ha kört på 30D + 70-200/4L, går på ungefär 8-9k begagnat och minst sagt ordentligt.
En kamera som är helt klart intressant då det gäller begagnat är Canon eos 5d. Gammal kamera ja men oj vilken bild kvalite och dessutom fullformatssensor! ingen beskuren skit. Likvärdig mot nikons D700 om man bara jämför bildkvaliten.

Dansjo sa:
Hallvede sa:
Fuja-Tive sa:
En kamera som är helt klart intressant då det gäller begagnat är Canon eos 5d. Gammal kamera ja men oj vilken bild kvalite och dessutom fullformatssensor! ingen beskuren skit. Likvärdig mot nikons D700 om man bara jämför bildkvaliten.
Bra kamera, men inget som är optimalt för skid-/snowboardfoto. Segare AF och färre bps än 30D

Hallvede sa:
Dansjo sa:
Hallvede sa:
Bra kamera, men inget som är optimalt för skid-/snowboardfoto. Segare AF och färre bps än 30D
Jo jag vet det är faktiskt otroligt synd, är dock inte så inbiten på skid fotografering men kör man på seriebildtagning typ rätt så ofta eller? Jag kan förstå att AF spelar in men alltså alla snackar om bps det känns egentligen inte som en särskilt viktig spec. Att ta många bilder p. sekund känns lite för mycket "skjuta från höften" helt enkelt. Däremot så är jag övertygad om att s.k "cropped" sensorer kommer att åka bort om ett par år och det kommer vara fullformat hela vägen. Vem vet D400-D500 kanske kommer utrustas med en 35mm sensor :)

Dansjo sa:
Hallvede sa:
Dansjo sa:
Jo jag vet det är faktiskt otroligt synd, är dock inte så inbiten på skid fotografering men kör man på seriebildtagning typ rätt så ofta eller? Jag kan förstå att AF spelar in men alltså alla snackar om bps det känns egentligen inte som en särskilt viktig spec. Att ta många bilder p. sekund känns lite för mycket "skjuta från höften" helt enkelt. Däremot så är jag övertygad om att s.k "cropped" sensorer kommer att åka bort om ett par år och det kommer vara fullformat hela vägen. Vem vet D400-D500 kanske kommer utrustas med en 35mm sensor :)
Sant det du säger om BPS. Kan samtidigt vara en fördel förr att fånga THE moment, men det kan man ju lika gärna göra med bra tajming... Hursomhelst så blir det ofta (mina egna erfarenheter) större chans till flera bra bilder med fler bps

Senast ändrad:
Jag har forskat lite i det hela och 40D verkar ju som en klart bättre kamera om man ser till hur den är byggt osv. D90 saknar exempelvis väderskyddat hus. Det känns ju som nått man vill ha om man ska fota skidor i alla fall.

Uppfattningen jag har fått av dom kitten jag länka i första inlägget är att objektivet som hänger med D90 är bättre än det som följer med 40D men om man ser till själva husen så verkar ju 40D bättre. Och det känns ju smartare att satsa på ett schysst hus, eller?

Fuja-Tive sa:
Jag har forskat lite i det hela och 40D verkar ju som en klart bättre kamera om man ser till hur den är byggt osv. D90 saknar exempelvis väderskyddat hus. Det känns ju som nått man vill ha om man ska fota skidor i alla fall.

Uppfattningen jag har fått av dom kitten jag länka i första inlägget är att objektivet som hänger med D90 är bättre än det som följer med 40D men om man ser till själva husen så verkar ju 40D bättre. Och det känns ju smartare att satsa på ett schysst hus, eller?
Alltså titta inte på specar människa! Läs jämförelser mellan D300 och 40D som sagt finns miljontals så kan inte vara så svårt att hitta, som sagt så är D90n väääldigt likt D300 och sen när vart 40Dn väderskyddad?

En till grej som jag kan nämna är att frys dig bara inte inom ett område av foto bara för att du är skid intrisserad betyder inte det att du kommer tycka att det är skit kul att fota skidåkning. Man vet inte vad som är kul eller inte för än man har testat det. Personligen så är jag sjukt chockad över hur lite skidor jag fotar i jämförelse med landskaps fotografering då jag tycker det helt enkelt är roligare.

När du nu får hem din kamera så fota ALLT! Det kommer garanterat att chocka dig när du märker att något område inom fotografering helt plötsligt är skit kul när du verkligen inte trodde det :) Det finns så mycket att göra med en kamera så varför ha ett tunnelseende? Var kreativ.

Jag läste att 40D va väderskyddad i nån recension medan D90 inte va det.

Och jag har verkligen inte tänkt fota bara skidor. Som jag skrev i första inlägget kommer jag fota väldigt varierat.

Fuja-Tive sa:
Jag läste att 40D va väderskyddad i nån recension medan D90 inte va det.

Och jag har verkligen inte tänkt fota bara skidor. Som jag skrev i första inlägget kommer jag fota väldigt varierat.
aha okey kom inte riktigt ihåg vad som stod där :) Men aja det må stämma men 40D benämns som "väderskyddad" men skall tydligen inte riktigt vara det. Den har ju dock alu-magnesium chassi medans D90n bara har ett vanligt alu chassi. Esch jag ger upp ditt val :)

Problemet med väderskyddat hus är att du måste då ha ett objektiv som också är extra tätat mot damm och vattenstänk och de objektiven är generellt inte billiga.

vad händer egentligen?

varför skulle ett väderskyddat hus betyda att du måste använda en väderskyddad glugg?

du har vädertätning på knappar och rattar, vilket underlättar en hel del.
inte eos1 serie vädertätning, men den har bra vädertätning.
spenderade 6timmar i regn/dimma uppe i gränsen och kameran höll upp fint. orolig, men den fungerade fint.

40d har varit väderskyddad sen den dagen den kom ut ;)

LucasNilsson sa:
vad händer egentligen?

varför skulle ett väderskyddat hus betyda att du måste använda en väderskyddad glugg?

du har vädertätning på knappar och rattar, vilket underlättar en hel del.
inte eos1 serie vädertätning, men den har bra vädertätning.
spenderade 6timmar i regn/dimma uppe i gränsen och kameran höll upp fint. orolig, men den fungerade fint.

40d har varit väderskyddad sen den dagen den kom ut ;)
Öh..

Det enda som är väderskyddat är batteriluckan och minneskortluckan resten är inte.

Tänk efter lite gran.. om du inte kör med väderskyddat objektiv så kommer vatten rinna in i sensorutrymmet genom fattningen och du kan gissa hur sensorn mår efter det. Väderskyddade objektiv har en extra gummiring vid fattningen.

Systemkameror klarar lätt regn utan problem.

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp